Subject: 11185 km 1,03-2,83 jalgratta- ja jalgtee põhiprojekt
From: "Merike Joonsaar" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Thu, 26 Jun 2025 15:28:04 +0300

Tere.

Palun mulle täitmiseks, korduv.

Tervitades

Merike

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Thursday, June 26, 2025 3:15 PM
To: Merike Joonsaar <[email-masked]>
Subject: Riigitee 11185 km 1,03-2,83 jalgratta- ja jalgtee põhiprojekti
koostamine

Tere

Seoses eskiislahendusega laekus Veski tee 74 kinnistu omanikult kiri,
mille kopeerisin oma kirja lõppu.

Kinnistu omaniku kirjas on paar teemat, mis puudutavad ka varem
projekteeritud riigitee projektlahendust. Sooviksin mõned küsimused
telefoni teel ehk üle arutada, TEAM-si koosolekut tõenäoliselt enam vaja
ei lähe.

Veski tee 74 (katastritunnus 72701:002:1045) kinnistu omanik, ei ole nõus
Riigitee 11185 km 1,03-2,83 jalgratta- ja jalgtee põhiprojekti
kavandamisega minu kinnistule.

Minu kinnistu hõlmab hobusekoplite ala ja heinamaad, mida jalgratta- ja
jalgtee rajamine otseselt mõjutab. Hobuste pidamine ja nende ohutus on
mulle esmatähtsad ning kavandatav tee mõjutab nii loomade heaolu kui ka
nende pidamise tingimusi.

Seetõttu esitan käesolevaga oma vastuväite kergliiklustee planeerimisele
minu kinnistule senikaua, kuni on saavutatud kokkulepe tingimustes, mis
tagavad minu hobusekoplite säilimise ja ohutuse. Minu konkreetsed
ettepanekud ja vajadused seoses kergliiklustee rajamisega on järgnevad:

1.           Kergliiklustee trass peab kulgema paralleelselt sõiduteega,
ületamata minu kinnistu piire. Eskiisil on tee märgitud kulgema
diagonaalselt läbi minu kinnistu Putke kinnistu piirini, mis oluliselt
vähendab minu aktiivses kasutuses olevat maa-ala. Samuti on Uus-Klaokse
elamurajoonis kergliiklustee kavandatud otse tee äärde ilma rohealata,
kuid minu kinnistu puhul on planeeritud lisaks roheriba. Ei ole loogiline,
et ühel lõigul on tee otse maantee ääres ja järsku peab minu kinnistu
juures olema eraldi roheriba, mis vähendab minu maa kasutamise võimalusi.
Kergliiklustee tuleb rajada samadel põhimõtetel kogu teetrassi ulatuses,
et vältida ebamõistlikku maa kasutuse vähenemist. Vastavalt kliimaministri
17.11.2023 määrusele nr 71 „Tee projekteerimise normid“ tuleb
kergliiklusteede kavandamisel järgida ühtseid projekteerimispõhimõtteid,
et tagada liiklusohutus ja maaressursi optimaalne kasutamine. Kuna
Uus-Klaokse elamurajoonis on kergliiklustee rajatud ilma rohealata otse
tee äärde, siis peab ka minu kinnistul järgitama sama põhimõtet. Projekti
lahendused peavad olema ühtsed ja järjepidevad kogu trassi ulatuses, et
vältida maaomanike ebavõrdset kohtlemist ning maa kasutusõiguse
põhjendamatut piiramist.

2.           Tugev plankaiaga eraldamine – oleks vajalik vähemalt 2,5
meetri kõrgust plankaeda kergliiklustee ja hobusekoplite vahele, et tagada
hobuste turvalisus ja vältida soovimatut kontakti jalakäijate ning
jalgratturitega. Võõraste inimeste võimalus hobuseid söötma, katsuma
ulatuda võib lõppeda looma tervise kahjustamise või isegi surmaga.

3.           Mahasõit maanteelt –  minu kinnistu sisaldab heinamaad, mille
niitmiseks ja hooldamiseks on hädavajalik juurdepääs
põllumajandustehnikaga. Kavandatud 3,5 meetri laiune mahasõit ei ole
piisav, et suuremate masinatega turvaliselt manööverdada. Seetõttu on
vajalik, et mahasõidu minimaalne laius oleks 5,5 meetrit. Vastavalt
kliimaministri 17.11.2023 määrusele nr 71 „Tee projekteerimise normid“
peab juurdepääsude kavandamisel arvestama nende sihtotstarvet ja vajalikke
manööverdusvõimalusi. Kuna minu kinnistu on aktiivses põllumajanduslikus
kasutuses, peab juurdepääs olema piisavalt lai, et võimaldada ohutut
sissesõitu suuregabariidiliste masinatega. 3,5 meetri laiune sissesõit ei
taga vajalikku pöörderaadiust ega võimalda traktori, haagise või muude
põllumajandusseadmetega mugavalt ja ohutult liikuda. Kitsas sissesõidutee
võib tekitada liiklusohtlikke olukordi, kahjustada teekatet või sundida
masinaid manööverdama kraavi servas. Seetõttu on põhjendatud nõue, et
mahasõidu minimaalne laius peab olema 5,5 meetrit, tagades ohutu ja
efektiivse liiklemise.

4.           Eskiisi ebatäpsus – eskiisil on minu hobusekoppel märgitud
aiamaana, mis ei vasta tegelikkusele. See viga tuleb parandada ning
arvestada, et tegu on aktiivselt kasutatava loomapidamisalaga, mille
säilitamine on hädavajalik.

5.           Olemasolevate kiiruspiiramisvahendite ebapiisavus – hetkel
paigaldatud teekünnised (lamavad politseinikud) ei täida oma eesmärki,
kuna need on liiga madalad ja ei piira sõidukite kiirust efektiivselt.
Lisaks toimub autode kiirendamine kohe pärast olemasolevaid teekünniseid,
mistõttu need ei täida küla liiklusohutuse eesmärki. Seetõttu tuleb
paigaldada üks lisateekünnis küla keskele, et vähendada sõidukite liigset
kiirendamist ja tagada suurem liiklusohutus.

6.           Plaanitav ratsutamise maneež –  minu kinnistule on plaanis
rajada maneež ratsasporditegevuseks, mis aitab kaasa kohaliku spordielu
arengule ja edendamisele vallas. Selleks on hädavajalik tagada normaalne
ja mugav ligipääs kinnistule nii treeninguteks kui ka võimalike tulevaste
spordiürituste korraldamiseks. Seetõttu peab ligipääsutee olema piisavalt
lai ja korralikult planeeritud, et võimaldada ohutut ja sujuvat liiklemist
nii sportlastele, treeneritele kui ka pealtvaatajatele.

Palun minu vastuväide ametlikult registreerida ja arvestada seda
projekteerimistingimuste menetlemisel.

Lugupidamisega

  _____

Pille Okk

M +372 5661 9995

TO Projekt OÜ

Põrgupõhja tee 10

Harku vald 76917