Subject: Tarbijavaidluste komisjoni päring seoses lennukaebusega
From: "Pirjo-Victoria Pruuli" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Thu, 22 May 2025 15:12:02 +0300

Lugupeetud Transpordiameti esindaja

Tarbijavaidluste komisjoni sekretariaat (sekretariaat) pöördub 
Transpordiameti poole seoses Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruse (EÜ) 
261/2004, millega kehtestatakse ühiseeskirjad reisijatele lennureisist 
mahajätmise korral ning lendude tühistamise või pikaajalise hilinemise eest 
antava hüvitise ja abi kohta ning tunnistatakse kehtetuks määrus (EMÜ) nr 
295/91 (edaspidi ka määrus), alusel tarbijavaidluste komisjonile laekunud 
reisija avaldusega.

Tarbijavaidluste komisjonile on esitatud reisijate kaebus määruse 261/2004 
kohase kompensatsiooni maksmise nõudega, kuna lend hilines sihtkohta 7 
tundi.

Avalduse kohaselt oli reisijatel ostetud lennupiletid lendamiseks Tallinnast 
Istanbuli kaudu Dubaisse 25.04.2023. Esimene lend nr TK1424 TLL-IST oli 
planeeritud Tallinna Lennujaamast väljuma 25.04.2023 kell 19:55 ja Istanbuli 
Lennujaama saabuma kell 23:35. Jätkulend nr TK762 IST-DXB oli planeeritud 
Istanbuli Lennujaamast väljuma 26.04.2023 kell 00:40 ja Dubai Lennujaama 
saabuma kell 05:55.

Reisijate esimene lend väljus Tallinna Lennujaamast planeeritust tund aega 
hiljem, mistõttu ei jõudnud nad oma IST-DXB jätkulennule ja jõudsid 
lõppsihtkohta, Dubai Lennujaama, 26.04.2023 kell 13:07 ehk planeeritust 7 h 
hiljem.

Lennuettevõtja on seisukohal, et lennu TK1424 hilinemise põhjustasid 
erakorralised asjaolud. Täpsemalt olid nendeks erakorralisteks asjaoludeks 
TLL-IST lennu maandumiseks sobimatud ilmastikuolud Istanbuli Lennujaamas 
esialgse ajakava järgi, millest tulenevalt lükati reisijate esimene lend 
TLL-IST edasi kuni ilmastikuolude paranemiseni.

Lennuettevõtja on lisanud oma väite tõendamiseks METAR ja TAF raportid, mis 
peaksid tema seisukohta kinnitama.

Tarbijavaidluste komisjoni sekretariaat on lennuettevõtja poolt lisatud 
tõendeid enda võimaluste piires kontrollinud, kuid ei leia neist ühest 
kinnitust, et ilmaolud oleksid olnud nende järgi maandumiseks sobimatud.

Kahjuks puuduvad meil spetsiifilised teadmised kaupleja poolt välja toodu ja 
lisatud dokumentide sisuliseks hindamiseks, mistõttu palume Transpordiameti 
abi juhtumi ja lennuettevõtja poolt esitatu hindamisel.

Selgitame, et Määruse (EÜ) nr 261/2004 artikli 5 lõike 3 kohaselt ei ole 
lennuettevõtja kohustatud maksma hüvitist lennu tühistamise või pikalt 
hilinenud saabumise korral, kui ta suudab tõendada, et tühistamise või 
hilinemise põhjustasid erakorralised asjaolud, mida ei oleks suudetud 
vältida isegi siis, kui oleks võetud kõik mõistlikud meetmed.

Euroopa Komisjon on asunud seisukohale, et  vastavalt määruse (EÜ) nr 
261/2004 põhjendusele 14 on tegemist erakorraliste asjaoludega, kui lendu 
teostav lennuettevõtja peab lennu edasi lükkama või tühistama seepärast, et 
lennujaam on halbade ilmastikutingimuste tõttu ülekoormatud ja selle 
läbilaskevõime on ammendunud.

Selleks aga, et vabaneda hüvitise maksmise kohustusest, peab lennuettevõtja 
erakorraliste asjaolude korral tõendama, et neid ei oleks saanud vältida 
isegi siis, kui lennuettevõtja oleks võtnud kõik mõistlikud meetmed.

Teisisõnu, kui selline olukord tekib, siis peab lendu teostav lennuettevõtja 
tõendama, et ta võttis kõik olukorrale vastavad meetmed, kasutades kogu tema 
käsutuses olevat personali või seadmeid ja rahalisi vahendeid, vältimaks 
seda, et asjaolud viiksid asjaomase lennu tühistamise või pikaajalise 
hilinemiseni. Temalt ei saa siiski nõuda seda, et ta teeks oma ettevõtte 
suutlikkuse seisukohast asjakohasel hetkel vastuvõetamatuid ohverdusi.

Palume Transpordiametil tutvuda lennuettevõtja vastusele lisatud METAR ja 
TAF raporteid ning hinnata nende vastavust lennuettevõtja väitele:

*
Kas lennuettevõtja poolt esitatud põhjendused on kooskõlas lisatud 
tõenditega ja nendest võiks järeldada, et tegemist oli lennu hilinemisega 
erakorraliste asjaolude tõttu?

*
Kas lennuettevõtja oleks saanud lennu hilinemist vältida mõistlike meetmete 
tarvitusele võtuga?

Palume anda Transpordiameti hinnang võimalusel 8 juuniks 2025.

Lugupidamisega

Pirjo-Victoria Pruuli

jurist

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

[email-masked]

+372 620 1755