Subject: 2-4.3/2084 Selgitustaotlus - eraldusriba mõiste ja kasutamine liiklusseaduses
From: <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Wed, 26 Mar 2025 12:11:05 +0200

Transpordiamet
Valge 4/1
Tallinn 11413
[email-masked]

Selgitustaotlus - eraldusriba mõiste ja kasutamine liiklusseaduses

Majandus- ja taristuministri 03.12.2020 määrusega nr 82 kehtestatud 
„Transpordiameti põhimäärus“ § 4 p 4 alusel on liikluskorraldus 
Transpordiameti ülesandeks. Ning lähtudes märgukirjale ja selgitustaotlusele 
vastamise ning kollektiivse pöördumise esitamise seaduse §-st 3 pöördun 
Transpordiameti poole selgituste saamiseks liiklusseaduses (edaspidi LS) 
kasutatavate mõistete rakendamise osas.

Nimelt on praktikas tekkinud probleeme mõistete „eraldusriba“ ja „haljasala“ 
rakendamisega LS mõttes.

LS § 2 punktides
7) eraldusriba on sõiduteid eraldav tõkke-, haljas- või muu riba, mis ei ole 
ette nähtud sõidukite liiklemiseks;
16) jalgrattarada on jalgrattaga, kergliikuriga, pisimopeediga või 
kaherattalise mopeediga liiklemiseks ettenähtud ja teekattemärgisega 
tähistatud pikisuunaline sõiduteeosa;
17) jalgrattatee on jalgrattaga, kergliikuriga, pisimopeediga või 
kaherattalise mopeediga liiklemiseks ettenähtud sõiduteest ehituslikult 
eraldatud või eraldi asuv teeosa või omaette tee, mis on tähistatud 
asjakohase liiklusmärgiga. Sõiduteega teede ristmikul on jalgrattatee 
sõidutee osa;
18) jalgtee on jalakäija, robotliikuri ja kergliikuriga liiklemiseks 
ettenähtud omaette tee, mis võib olla tähistatud asjakohase liiklusmärgiga;
25) kõnnitee on jalakäija, robotliikuri ja kergliikuriga liiklemiseks 
ettenähtud ja äärekiviga või muul viisil sõiduteest või jalgrattateest 
eraldatud teeosa, mis võib olla tähistatud asjakohaste liiklusmärkide või 
teekattemärgistega;
78) sõidutee on sõidukite liikluseks ettenähtud teeosa. Jalgrattatee ning 
jalgratta- ja jalgtee ei ole sõidutee. Teel võib olla mitu eraldusribadega 
eraldatud sõiduteed. Samal tasandil lõikuvad sõiduteed moodustavad 
sõiduteede lõikumisala. Sõiduteeäärt näitab asjakohane teemärgis või selle 
puudumisel teepeenra, eraldus-, haljas- või muu riba äär, rentsli põhi või 
sõidutee äärekivi. Kui sõiduteega samal tasandil asuvad mõlemasuunalised 
trammiteed on sõidutee ühes servas, on mitterööbassõidukite sõidutee ääreks 
sõiduteepoolne trammirööbas;
81) tee on jalakäijate või sõidukite liiklemiseks avatud rajatis või 
maaomaniku poolt liikluseks ettenähtud muu ala. Tee koosseisu kuuluvad ka 
teepeenrad, eraldus- ja haljasribad. Olenevalt pealiskihist jagunevad teed 
kattega teeks, kruusateeks ja pinnasteeks. Kattega tee on tsemendi, tuha või 
bituumeniga töödeldud materjalist kattega (asfalt-, tsementbetoon- või muu 
selline kate) ning kiviparketi ja munakivisillutisega tee. Kruusatee on 
kruusast, kruus- või killustikliivast või killustikusõelmetest tee. 
Pinnastee on põllu-, metsa- või muu selline pealiskihita tee, mis on teeks 
rajatud või sõidukite liikumise tulemusena selleks kujunenud.

Mõistet „haljasala“ LS § 2 mõistena eraldi väljatoodud ei ole, küll on 
punktis 81 toodud tee mõistes käsitletud haljasriba, mida on liigituses 
välja toodud.

Probleemid praktikas tekivad seoses parkimise korraldamisega. Nimelt tohib 
LS § 20 lg 4 punkti 4 alusel asulas mopeedi ja mootorratast ning alla kuue 
meetri pikkust haagiseta B-kategooria ning haagiseta D1-alamkategooria 
mootorsõidukit peatada või parkida ka ohutussaarel ja eraldusribal, kus seda 
lubab liikluskorraldusvahend. LS 21 lg 1 kohaselt ei tohi sõidukit peatada 
ega parkida eraldusribapoolsel sõiduteeäärel, välja arvatud 
liikluskorraldusvahendiga näidatud kohas ja viisil. Sama paragrahvi lg 2 
punkt 13 sätestab, et sõidukit ei tohi peatada eraldusribal ja selle 
katkestuskohas, välja arvatud liikluskorraldusvahendiga lubatud juhtudel. LS 
92 lg 2 punkt 5 lubab sõiduki teisaldada valvega hoiukohta ka siis, kui 
sõiduk on pargitud kõnniteel, ohutussaarel või eraldusribal, välja arvatud 
liikluskorraldusvahendiga tähistatud parkimiskohtades.
LS käsitleb haljasalal parkimist § 21 lg 2 punktis 12, mille kohaselt 
sõidukit ei tohi peatada haljasalal ilma selle omaniku või valdaja loata. 
Samuti on LS § 45 lg 13 sätestatud, et sõidukiga ei tohi sõita haljasalale 
või sellel sõidukite liiklemise tagajärjel kujunenud pinnasteele või 
väljaspool teed kohtades, mis ei ole ette nähtud mootorsõidukite liikluseks 
ilma maaomaniku või -valdaja loata.

Ehk siis parkimisel haljasala või eraldusribal on LS mõttes erinev õiguslik 
tähendus. Ning sellest tuleneb ka küsimus, millena on LS mõttes käsitletav 
sõiduteed ja muud mitte sõiduteed eraldav maariba? Kas seda lihtsalt 
erinevaid teid eraldavat riba võib käsitleda eraldusribana LS mõttes või on 
tegemist haljasalaga samuti LS mõttes.

Selgitustaotluse manuses on lisatud 4  fotot, kus on näha sõiduteed ja 
jalgteed eraldav riba. Kas asulas paikneva 1+1 sõidutee kõrval ja tee 
koosseisu kuuluvad, eraldus- ja haljasribad on mõistetavad kui eraldusriba 
LS § 2 p 7 mõistes ning sõidukit ei tohi peatada ega parkida 
eraldusribapoolsel sõiduteeäärel?

Lugupidamisega

Mairold Kikkas
järelevalvespetsialist
järelevalveamet
Rae Vallavalitsus
Telefon: 605 6750
Mobiil: +372 5559 4980
E-mail: [email-masked]
Veeb: www.rae.ee

Lisad: 4 fotot

Märkus: selles e-kirjas sisalduv teave on konfidentsiaalne ja mõeldud ainult 
kirja adressaadile. Kui te ei ole tegelik adressaat, siis pidage meeles, et 
selles e-kirjas sisalduva teabe levitamine, paljundamine, kopeerimine või 
muul moel kasutamine on rangelt keelatud. Kui olete selle e-kirja saanud 
ekslikult, vabandame ebamugavuste pärast ja palume, et kustutaksite antud 
e-kirja. Aitäh!

  <http://email.mg.rae.ee/o/eJxEzrFuwyAQgOGnMVvRwXGAB4ao7ZC1b3DmjsRSiSOM-vxV1SH7r1_fpT_vx-Av_eapcp3arx_FEQaMyUhRXpvR4lLwa8Yco7kXBt4EPK7VtRqAMyK5HEmFA-YNzF48eAL00YFzQDZpDTEzZZRQcYtLgH6zg9Wqmq7nyTd926Us-O6tUGvOoXikujZSyQRLAP6H2pjSgp9mlP3RjiXAHPw4n8eQnbvOv-Esl1drfor_DQAA__8vDkLF>

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.