Subject: [Muinsuskaitseamet: Väljaminev dokument] Teavituskiri arheoloogiamälestiste reg-nr 18537, 27591 kohta
From: "Muinsuskaitseamet" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Wed, 30 Oct 2024 15:05:18 +0200

Reg.nr: 1.1-7/2221
Sisu: Teavituskiri asulakoha (arheoloogiamälestis reg-nr 18537) ning Alansi 
II asulakoha (arheoloogiamälestis reg-nr 27591) kaardiandmete 
korrigeerimisest

Kultuurimälestiste nimekirja korrastamisega 
(https://www.muinsuskaitseamet.ee/amet-koostoo-uudised-ja-kontakt/arendus-ja-koostooprojektid/malestiste-nimekirjade-korrastamine) 
seoses on Muinsuskaitseamet korrigeerinud Harju maakonnas Kose vallas Alansi 
külas Tiidu (KÜ 36301:001:1291), Aasa (KÜ 33801:001:0182), Oti (KÜ 
36301:001:0033), Vainu (KÜ 36301:001:0152), Sopi (KÜ 36301:001:0024), 11204 
Kolu-Habaja tee (KÜ 36301:001:0260) ja Alansi alajaam (KÜ 36301:001:0031) 
kinnistutel asuvate arheoloogiamälestiste asulakoht (reg-nr 18537) ja Alansi 
II asulakoht (reg-nr 27591) kaardikuva Maa-ameti geoportaali 
kultuurimälestiste kaardirakenduses. Maa-ameti geoportaali 
kultuurimälestiste kaardikihil olid mälestised tähistatud maa-alaliste 
polügoonidena (Lisa 1), kuid nende ümber ei olnud kuvatud 2006. aasta 
õigusaktiga kinnitatud kaitsevööndit ("Kultuurimälestiseks tunnistamine ja 
kultuurimälestiseks olemise lõpetamine" Kultuuriministri 18. dets 2006. a 
käskkiri nr 383 (RTL 2006, 92, 1720)) (vt Lisa 2). Kaardiandmete 
korrigeerimisega viisime mälestiste ruumikujud vastavusse mälestise 
alusandmetega ning kuvasime nende ümber kehtiva kaitsevööndi ruumikuju 
vastavalt kaitsevööndite määramise õigusaktile (Lisa 3).

Mälestise alal tuleb lähtuda ettevaatuspõhimõttest, mille kohaselt peavad 
alal toimuvad tegevused vähendama mälestise hävimise ohtu ja toetama 
väärtuste säilimist (muinsuskaitseseadus, edaspidi MuKS § 3). Seejuures 
tuleb hoiduda tegevustest, mis võivad mälestist ohustada, rikkuda või selle 
hävitada (MuKS § 33 lg 1). Mälestist võib küll kasutada nüüdisaja 
vajadustest lähtuvalt, kuid mitte viisil, mis võib ohustada selle säilimist 
(MuKS § 33 lg 2). Mälestise omanikul on kohustus mälestise kahjustumisest 
viivitamatult Muinsuskaitseametit teavitada. Juhul, kui mälestise valdus 
antakse üüri, rendi vms. suhte alusel üle teisele isikule, tuleb teda 
mälestisest teavitada (MuKs § 36).

Nii mälestise alal kui ka kaitsevööndis kehtivad muinsuskaitseseadusest 
tulenevad nõuded, mistõttu on vaja kõik pinnase- ja kaevetööd (sh ehitamine, 
kõrghaljastuse rajamine, raie-, kaeve- ja muud pinnase teisaldamise või 
juurdeveoga seotud tööd ning maapinna ettevalmistamine metsaseaduse 
tähenduses) kooskõlastada Muinsuskaitseametiga, kellel on õigus kaaluda 
tegevuse lubatavust mälestise säilimise huvides ning vajadusel määrata 
arheoloogiline uuring. Tööde puhul mälestise alal tuleb enne tööde tegemist 
Muinsuskaitseametist taotleda tööde tegemise luba (MuKS § 52 lg 3; 
https://register.muinas.ee/public.php?menuID=workpermit). Loataotlus tuleb 
esitada ka siis, kui tööd toimuvad samaaegselt nii mälestisel kui 
kaitsevööndis. Kui planeeritud tööd jäävad ainult mälestise kaitsevööndisse, 
on kohustuslik esitada Muinsuskaitseametile sellekohane teatis (MuKS § 59 lg 
3; https://register.muinas.ee/public.php?menuID=worknotice).

Pinnase- ja kaevetöödel tuleb arvestada arheoloogiliste leidude ja 
arheoloogilise kultuurkihi ilmsikstuleku võimalusega ka väljaspool mälestise 
ja selle kaitsevööndi ala. Muinsuskaitseseadusest tulenevalt (§ 31 lg 1, § 
60) peab leidja sellisel juhul tööd katkestama, jätma leiu leiukohta ning 
teatama sellest Muinsuskaitseametile.

Lisaküsimuste puhul palun pöörduda Harjumaa nõuniku Ly Renteri poole 
([email-masked], tel 528 8105) või Muinsuskaitseameti 
üldaadressil ([email-masked]).

Lugupidamisega,
(allkirjastatud digitaalselt)
Eero Heinloo
kaitsekorralduse spetsialist
telefon 51964752
[email-masked]

Lisad
Lisa 1. Asulakoha reg-nr 18537 ning Alansi II asulakoha reg-nr 27591 asukoha 
kuvad Maa-ameti kultuurimälestiste kaardikihil seisuga 30.08.2024.
Lisa 2. 18. detsembri 2006. a kultuuriministri „Kultuurimälestiseks 
tunnistamine ja kultuurimälestiseks olemise lõpetamine" käskkirja nr 383 
alusel määratud kaitsevööndi kuva ja selle koordinaadid.
Lisa 3. Asulakoha reg-nr 18537 ning Alansi II asulakoha reg-nr 27591 asukoha 
ja kaitsevööndi kuvad Maa-ameti kultuurimälestiste kaardikihil seisuga 
30.10.2024.

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.