Subject: [Muinsuskaitseamet: Väljaminev dokument] Teavituskiri arheoloogiamälestise kalmistu reg-nr 18548 kohta
From: "Muinsuskaitseamet" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Mon, 28 Oct 2024 16:55:15 +0200

Reg.nr: 1.1-7/2178
Sisu: Teavituskiri kalmistu (arheoloogiamälestis reg-nr 18548) kaitsevööndi 
kohta

Harju maakonnas Kose vallas Kiruvere külas Nuudi (KÜ 36302:001:0209) ja 
11208 Paunküla-Kiruvere-Ardu tee (KÜ 36302:002:0165) kinnistutel asub 
muinsuskaitse all olev kalmistu (reg-nr 18548) 
(https://register.muinas.ee/admin.php?menuID=monument&action=view&id=18548). 
Kultuurimälestiste nimekirja korrastamisega 
(https://www.muinsuskaitseamet.ee/amet-koostoo-uudised-ja-kontakt/arendus-ja-koostooprojektid/malestiste-nimekirjade-korrastamine) 
seoses on Muinsuskaitseamet mälestise alusandmete põhjal korrigeerinud 
kalmistu kaitsevööndi kuvamist Maa-ameti geoportaalis kultuurimälestiste 
kaardikihil. Palume Teil tutvuda kalmistu asukoha ja kaitsevööndi ulatusega 
(Lisa 1).

Eesti Vabariigi taastamise järel tunnistati kalmistu kultuuriministri 
27.07.1998 määruse nr 20 „Kultuurimälestiseks tunnistamine“ (RTL 1998, 
259/260, 1059) (https://www.riigiteataja.ee/akt/88457) järjekorranumbriga 
1177 arheoloogiamälestiseks ning kanti kultuurimälestiste registrisse 
registrinumbriga 18548. 1997. aastal kehtinud muinsuskaitseseaduse (MuKS) 
kohaselt oli mälestise kaitsevööndiks automaatselt 50 meetri laiune maa-ala 
mälestise väliskontuurist või piirist arvates, kui mälestiseks tunnistamise 
õigusaktis ei olnud kaitsevööndit kehtestatud. Seega tekkis kaitsevöönd 
seaduse ja mälestiseks tunnistamise õigusakti koostoimes. Käesolevaga 
kuvatakse kultuurimälestiste geoportaalis kalmistu ümber kehtiv kaitsevöönd 
tema õiguslikel alustel.

Mälestise alal tuleb lähtuda ettevaatuspõhimõttest, mille kohaselt peavad 
alal toimuvad tegevused vähendama mälestise hävimise ohtu ja toetama 
väärtuste säilimist (muinsuskaitseseadus, edaspidi MuKS § 3). Seejuures 
tuleb hoiduda tegevustest, mis võivad mälestist ohustada, rikkuda või selle 
hävitada (MuKS § 33 lg 1). Mälestist võib küll kasutada nüüdisaja 
vajadustest lähtuvalt, kuid mitte viisil, mis võib ohustada selle säilimist 
(MuKS § 33 lg 2). Mälestise omanikul on kohustus mälestise kahjustumisest 
viivitamatult Muinsuskaitseametit teavitada. Juhul, kui mälestise valdus 
antakse üüri, rendi vms. suhte alusel üle teisele isikule, tuleb teda 
mälestisest teavitada (MuKs § 36).

Nii mälestise alal kui ka kaitsevööndis kehtivad muinsuskaitseseadusest 
tulenevad nõuded, mistõttu on vaja kõik pinnase- ja kaevetööd (sh ehitamine, 
kõrghaljastuse rajamine, raie-, kaeve- ja muud pinnase teisaldamise või 
juurdeveoga seotud tööd ning maapinna ettevalmistamine metsaseaduse 
tähenduses) kooskõlastada Muinsuskaitseametiga, kellel on õigus kaaluda 
tegevuse lubatavust mälestise säilimise huvides ning vajadusel määrata 
arheoloogiline uuring. Tööde puhul mälestise alal tuleb enne tööde tegemist 
Muinsuskaitseametist taotleda tööde tegemise luba (MuKS § 52 lg 3; 
https://register.muinas.ee/public.php?menuID=workpermit). Loataotlus tuleb 
esitada ka siis, kui tööd toimuvad samaaegselt nii mälestisel kui 
kaitsevööndis. Kui planeeritud tööd jäävad ainult mälestise kaitsevööndisse, 
on kohustuslik esitada Muinsuskaitseametile sellekohane teatis (MuKS § 59 lg 
3; https://register.muinas.ee/public.php?menuID=worknotice).

Pinnase- ja kaevetöödel tuleb arvestada arheoloogiliste leidude ja 
arheoloogilise kultuurkihi ilmsikstuleku võimalusega ka väljaspool mälestise 
ja selle kaitsevööndi ala. Muinsuskaitseseadusest tulenevalt (§ 31 lg 1, § 
60) peab leidja sellisel juhul tööd katkestama, jätma leiu leiukohta ning 
teatama sellest Muinsuskaitseametile.

Lisaküsimuste puhul palun pöörduda Harjumaa nõuniku Ly Renteri poole 
([email-masked], tel 528 8105) või Muinsuskaitseameti 
üldaadressil ([email-masked]).

Lugupidamisega,
(allkirjastatud digitaalselt)
Eero Heinloo
kaitsekorralduse spetsialist
telefon 51964752
[email-masked]

LISAD
Lisa 1. Kalmistu reg-nr 18548 asukoha ja kaitsevööndi kuva Maa-ameti 
kultuurimälestiste kaardikihil seisuga 28.10.2024.

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.