Subject: Ettepanekud
From: "Vertetom Autokool" <[email-masked]>
To: "Transpordiameti klienditugi" <[email-masked]>
Date: Thu, 26 Sep 2024 20:01:03 +0300

*Praegune küsimuste probleem oli juba eos sissekirjutatud, sest algusest 
saati on käinud vaidlused kohtus ja avalikult pooli mõjutades juba siis 
oleks pidanud nn koostajatega hanke tühistama.
Väga lihtne alternatiiv on, et õpetajad ise koostavad näiteks 10 küsimust 
igal aastal mille vaatab üle teine juhuslik õpetaja ja sellega oleks tagatud 
õpetajate pidev kvalifikatsiooni hoidmine ja tõendamine.

*Lisaks tuleks tagada õpilastele mingi motivaator, et nemadki tahaksidki 
teha eksameid paremini. Hetkel pole vahet, kas õpilane sooritab esimesel või 
73 korral eksami. Võiks olla eksami sooritamise puhtus seotud vahtralehe aja 
lühendamisega, näiteks teeb teooria ära puhtalt ja vahtralehe aeg lüheneb 
näiteks 6 kuud, tehes ka sõidu esimese korraga, siis tuleks sõita 
vahtralehega ainult aasta.  See motiveeriks õpilasi.

*Teooriale eksamid peaksid jääma edaspidigi TRAM -i alla, aga sõidueksamite 
õigus peaks minema sõiduõpetajatele üle. JA eksamit võiksid teha õpetajad, 
kellel on kõrgharidus, teised ei tohiks. Eksamid viies sõiduõpetajatele , 
siis lüheneksid ajad eksamil ja õpetaja saab koos õpilasega planeerida 
eksamiks aega. Praegused kohati kolme kuulised järjekorrad ei ole 
mõistlikud. Lisaks annaks meeletu kokkuhoiu Transpordiametile, sest pole 
vaja sõidukeid ega neid hallata ja eksamineerijaid, kes juba sisuliselt 
pensionil ja elavad vanas ajas.

*Isegi, kui jäävad eksamiautod, siis peaks hankega soetama näiteks vähemalt 
5 erineva tootja masinaid, esiteks tagab turul võrdsuse ja teiseks kaob 
autokoolidel eelis ära, kes soetavad täpselt sama margi ja mudeli, sest 
kunagi ei milline tuleb just sellel päeval eksamiks auto.

*Kui sõiduõpetajad teevad eksami, siis saab samuti ju kaamera pildi alusel 
pisteliselt kontrollida neid.

*Eksamineerijate tase on väga erinev ja nõudmised seinast seina. Lisaks 
eksamineerijate suhtlus: väga palju kaebavad praegu õpilased Valgas ühe 
naisterahva peale, kes pidi halvustama ja karjuma. Mina seda ei tea, pole 
olnud au temaga eksamil kohtuda.

*Autokooli õpetajad tuleks võrdsustada õpetajaga koolis, sest amet ja 
nõudmised samad ja seada sisse kõrghariduse nõue. Kui autokooli õpetaja 
õpetab ka jalgrattaid, mopeede ja samuti B kat, siis puutub kokku väga noore 
ja hapra inimesega, kellega peab oskama toimetada.

*Osades autokoolides on tööl õpetajad, kes räägivad ainult vene keelt, miks 
ei kehti keelenõue neile? Eriti , kui on olemas nõue, et sõidueksam tuleb 
eesti keeles
 või siis tõlgiga. Õppetöö tuleb viia eesti keelseks.

*Autokoolid, kes toimetavad mitmes maakonnas, siis peavad neil olema ka seal 
kohapeal platsid, mitte nii, et plats on kirjas Tallinnas ja õppesõidud 
toimuvad üle EEsti. Väiksel kohapealsel koolil peab olema plats, aga suurel 
ei.

*Väga paljudel autokoolidel puuduvad nõutavad märgistused esimestel ustel. 
Seaduse järgi nõuame, aga reaalselt seda ei kontrolli, taaskord eksivad just 
suuremad selle vastu.

*Juhendajaga sõitmiseks peaks töötama välja uue ja eraldi märgi, et oleks 
tuvastatav juhendaja ja õpetaja. Juhendajal puuduvad pedaalid ja 
ettevalmistus, ning auto ohtlikum liikluses.

* Lisaks tuleb eraldada eksitavad teenused . Näiteks Autosõit kasutab nn 
Eksamikeskuse teenust ja mitmed õpilased on lugenud selle teenuse riiklikuks 
eksamiks ja lõpuks pettuvad. See on tarbija teadlik ja tahtlik eksitamine. 
Samuti on selgusetu kuidas kajastatakse õpilaste registreerimised. Õpilane 
alustab õpinguid Autosõidus ja siis järsku on tema koolitajaks eksamikeskus, 
kuidas tehakse sissekanded ja kas õpilane läbib siis kaks autokooli või 
kuidas tagatakse minimaalsete tundide kajastus ükskõik kumma autokooli 
all.See teema tasub uurimist, sest autosõit ja eksamikeskus on sisuliselt 
ühed inimesed taga. See segadus tuleb lõpetada. Autosõit juba oli 
tarbijakaitseameti mustas nimekirjas, ka sellise skeemi eest tuleks lausa 
koolitusluba tühistada. Platse neil pole, ja kindlasti segadus ja ebakõlad 
autosõidu ja eksamikeskuse kajastustega?

* Praegune statistika tuleks viia õpetaja põhiseks, suurte koolide õpetajate 
reaalset tulemust pole võimalik õpetaja peale taandada, praegune statistika 
ei ole adekvaatne. Üks korduv mitte sooritaja võib tuua kaasa meeletu 
statistilise näidu languse.

*Eksamineerijad peaksid lõpetama eksami ringid nn magamistoas, minnakse 
niivõrd kitsastesse, keerulistesse oludesse, et nad ise ei suuda samuti seal 
liigelda.Sagedased juhtumid, kui eksam lõppenud ja vahetatakse kohad, siis 
kaamera kinni ja eksamineerijad ületavad ise kiirust, lõikavad jne. Samuti 
tasuks eksamineerijatele korrata üle elektriautoga sõitmise reeglid, sest 
osad eksamineerijad eksivad nende vastu,lisaks iga bussitasku pole 
ühistranspordirada jne. Kohati jäävad eksamineerijate teoreetilised 
teadmised kesiseks. Pange praegusi uusi küsimusi lahendama kõik 
eksamineerijad ja vaadake paljud saavad läbi? Peaks olema vist kokku 
eksamineerijaid ca 55 ja ilmselt kukuvad enamus läbi.

*Autokoolide hinnad reglementeerida kogu komplektile, mitte nii, et maksab 
summa x ja sinna lisandub veel juurde meeletu loetelu lisadest, mis on 
tegelikult kohustuslikud.

*Luua õpilaste karistuste nägemine autokoolidele, kui registreerin õpilase 
TRAM.is, siis viskaks kohe ette, kas karistus või ei. Autokoolid ei pea 
lugema meeletult lahendeid, et tausta uurida, samas on TRAM-i info olemas ja 
uueneb pidevalt.

*Tekitada võimalused sõiduõpetajaks õppimiseks ka Tartus, sama 
täiendkoolituste kohta. JAh suuremad tellivad kohale, aga teised?

*Tuleb lahendada B96 ja BE  nõuete segadus

*Autokoolid peaksid samuti nägeme eksami aegasid, vähemalt omas piirkonnas. 
See tagab ettevoolu konveiri stabiliseerimise ja aegade parema kasutuse.

*Kustutada tegevuse lõpetanud autokoolid nimekirjadest, tühja prügi liiga 
palju.

*Kui kursuse hind on koos km-ga, siis kohustus seda avaldada, ei tohi olla, 
et kursuse hind toodud 630 eur ja hiljem selgub, et lisandub käibemaks.

* Näiteks ühel autokoolil toodud kursuse maksumus 795 eur võtame sellest km 
maha ja selgub, et autokool ei saa maksta mingit töötasu õpetajale.
Teine näide Alates 01.10.24 on sõidutunni hind 25 € tasumisega FIE-st 
sõiduõpetajale.
See täiesti vastuvõetamatu. Kellel siis koolitusluba on ja kuidas tehakse, 
see on turu solkimine. Selliseid FIE ja käsundus jms lepinguid on palju.
* Vaadake näiteks Tartu kohta erinevaid hindasid 700 eur ei ole võimalik 
kursust läbi viia eriti, et see veel koos km-ga
https://valiautokool.ee/ee/autokoolid-Tartu/BM/classroom/ee

-- 

MTÜ Koduharjutus
Vertetom Autokool
Kalmer
Tel 56498533

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.