Subject: Tolliseaduse muutmise seaduse eelnõu (515 SE) menetlemine Riigikogus
From: "Kaido Rosin" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>,Eesti Tööandjate Keskliit <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "TTJA" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: "Riigikogu Kantselei" <[email-masked]>, "Kaido Rosin" <[email-masked]>
Date: Thu, 24 Oct 2024 16:06:10 +0300

Austatud koostööpartner

Vabariigi Valitsus algatas Riigikogus tolliseaduse muutmise seaduse eelnõu
(515 SE
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/f6904bb7-9755-48de-9e07-f
64a8c19a62d/tolliseaduse-muutmise-seadus/> ) ja eelnõu juhtivkomisjoniks
on majanduskomisjon.

Eelnõu tutvustus: Eelnõuga lahendatakse tolliseaduse rakendamisel
praktikas ilmnenud kitsaskohti. Tõstetakse juriidilise isiku
trahvimäärasid, mis on tolliseaduses kehtinud muutumatuna 2001. aastast
alates. Trahvimäärad viiakse kooskõlla karistusseadustikus sätestatud
määradega. Tollialaste õigusaktide rikkumiste eest määratavad rahatrahvid
peavad olema proportsionaalsed, hoiatavad ja tõhusad. Selleks, et maksu-
ja tolliameti kaalutlusruum oleks rahvusvahelise kaubandusega tegelevate
ettevõtete rikkumistele reageerimisel suurem, tõstetakse näiteks tänane
3200 euro suurune trahvimäär 100 000 euroni. Rahvusvahelise kaubanduse ja
kütuseäri käibed ja kasumid on suured ja maksudest hoidumisel on ka riigi
kahju suur. Trahvid peavad kajastama õigusrikkumise ulatust ja võimaldama
ära võtta sellest saadud kasu.

Eelnõuga muudetakse riigikaitse- ja julgeolekuotstarbelise kauba ning
välislepingu alusel maksudest vabastatud kauba tolliformaalsuste
regulatsiooni ja ühtlustatakse see Euroopa Liidu tolliõigusega. Kuna
sõjalise tegevusega seoses veetava või kasutatava kauba tollitoimingute
kord on sätestatud liidu otsekohalduvas määruses, tuleb tolliseadusest ja
rahandusministri valdkondlikust määrusest sätted välja jätta.

Tolliseadus sätestab välislepingu alusel antud maksuvabastuse puhul
tollimaksu tasumise kohustuse, kui maksuvabalt imporditud kaup kolme aasta
jooksul võõrandatakse ning seda ei kasutata enam maksuvabastuse eelduseks
seatud tingimustel. Impordijärgne kolme aasta pikkune järelevalveperiood
ei ole välislepingute alusel kohustuslik. Muudatuse eesmärk on ühtlustada
tolliseaduse ja käibemaksuseaduse reeglid nende kaupade impordijärgse
kontrolli puhul, kus impordimaksuvabastus on kokku lepitud rahvusvahelise
konventsiooni või muu välislepinguga. Kuna käibemaksureeglid sarnast
spetsiifilist kolme aasta pikkust perioodi ette ei näe, ei ole tollimaksu
puhul erireegli seaduses hoidmine põhjendatud ning see säte tunnistatakse
kehtetuks.

Maksu- ja tolliamet teeb tollieeskirjade täitmise üle riiklikku
järelevalvet ning viib läbi kuritegude kohtueelset uurimist. Praktikas on
uurijatel tekkinud vajadus kasutada oma töös erivahendeid, mille
kasutamist tolliseadus ette ei näe. Uurimisosakonna töö efektiivsemaks
muutmiseks täiendatakse maksu- ja tolliameti erivahendite loetelu ja
lisatakse loetelusse sidumisvahendid, sõiduki sundpeatamise vahend ja
tehniline tõke. Lisaks antakse maksu- ja tolliameti vormiriietuse kandmise
õigus ka maksu- ja tolliameti peadirektorile ning sisekaitseakadeemia
töötajatele. Tänase regulatsiooni kohaselt võivad vormi kanda
Sisekaitseakadeemia Finantskolledži üliõpilased, aga mitte töötajad.

Eelnõu läbis Riigikogus esimese lugemise 23. oktoobril 2024. aastal.

Kogu eelnõu menetlusega seonduv teave, samuti teave komisjonile eelnõuga
seoses laekunud arvamuste ja ettepanekute ning vastutava Riigikogu liikme
ja ametniku ning kaasatud isikute kohta on leitav
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/f6904bb7-9755-48de-9e07-f
64a8c19a62d/tolliseaduse-muutmise-seadus/> eelnõu kaardilt parlamendi
veebilehel.

Teavitatud huvirühmad ja organisatsioonid: Eesti Kaubandus-Tööstuskoda,
Eesti Maksumaksjate Liit, Eesti Tarbijakaitse Liit, Eesti Tööandjate
Keskliit, Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon,
Justiitsministeerium, Kaitseministeerium, Kaitsevägi, Kaitseliit,
Kaitsepolitseiamet, Konkurentsiamet, Maksu- ja Tolliamet, Politsei- ja
Piirivalveamet,  Päästeamet, Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus,
Siseministeerium, Sisekaitseakadeemia, Tarbijakaitse ja Tehnilise
Järelevalve Amet, Välisluureamet ning Välisministeerium.

Lugupidamisega

Kaido Rosin

Riigikogu majanduskomisjoni nõunik-sekretariaadijuhataja

T: +372 631 6433

M: +372 5349 6433

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn.

 <http://www.riigikogu.ee> www.riigikogu.ee

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu
turvalisuses kindel.