Subject: [2-4][kohtuasjad] Infoühiskonna teenuse seaduse, autoriõiguse seaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (390 SE) menetlemine Riigikogus
From: "Kaido Rosin" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Info Aadress" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>,Eesti Tööandjate Keskliit <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "yld-ria" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "TTJA" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "info" <[email-masked]>
Cc: "Riigikogu Kantselei" <[email-masked]>, "Kaido Rosin" <[email-masked]>
Date: Fri, 19 Apr 2024 16:10:12 +0300

Austatud koostööpartner

Vabariigi Valitsus algatas Riigikogus infoühiskonna teenuse seaduse,
autoriõiguse seaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu
(390
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/c49dabcd-bf38-410a-8eed-0
1cfc8e4f15d/infouhiskonna-teenuse-seaduse-autorioiguse-seaduse-ja-maksukor
ralduse-seaduse-muutmise-seadus>  SE) ja eelnõu juhtivkomisjoniks on
majanduskomisjon.

Eelnõu tutvustus: Eelnõu tagab ELi digiteenuste (DSA) määruse nõuetekohase
ja mõjusa täitmise, et paremini tõkestada ebaseadusliku veebisisu levikut,
paremini kaitsta digiteenuste kasutajate sõna- ja teabevabadust ning
ühtlustada digiteenustele kohalduvaid nõudeid Euroopa Liidu siseturul. DSA
määrus seab eraldi kohustused väga suurtele digiplatvormidele, millel on
ELis üle 45 miljoni kasutaja, näiteks Youtube, Facebook, Instagram,
TikTok, X, Amazon, Booking.com. Määruse järgi on need platvormid
kohustatud igal aastal hindama oma teenuste riske ebaseadusliku sisu
levitamisele, põhiõigustele, sealhulgas sõnavabadusele, rahvatervisele,
avalikule julgeolekule, alaealistele ning kehtestama meetmed nende riskide
maandamiseks. DSA määrus muudab digiplatvormide tegevuse sisu
modereerimisel ja seotud otsuste langetamisel läbipaistvamaks. Näiteks
tekib kasutajatel õigus olla teavitatud, kui nende avaldatud sisu on
eemaldatud või juurdepääs sellele takistatud ning miks seda on tehtud.
Ühtlasi peavad digiplatvormid enda kasutajatingimustes arusaadavalt välja
tooma, mis alustel ja kuidas nad sisu toimetavad. Saadud info võimaldab
kasutajatel neid otsuseid vaidlustada ja oma õigusi kaitsta. Kasutajad
saavad oma kaebused esitada otse platvormile, valida kohtuvälise vaidluste
lahendamise organi või pöörduda kohtusse. Eestis hakkab järelevalvet
tegema Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA), kes juba
tegeleb sarnaste teemadega. Edaspidi on õigus esitada TTJAle kaebus, kui
kahtlustad, et mõni digiteenus rikub DSA määruse nõudeid. Kui kaebust on
pädev lahendama teise ELi liikmesriigi pädev järelevalveasutus, edastab
TTJA kaebuse edasi koos ameti arvamusega.

Eelnõu läbis Riigikogus esimese lugemise 17. aprillil.

Kogu eelnõu menetlusega seonduv teave, samuti teave komisjonile eelnõuga
seoses laekunud arvamuste ja ettepanekute ning vastutava Riigikogu liikme
ja ametniku ning kaasatud isikute kohta on leitav
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/c49dabcd-bf38-410a-8eed-0
1cfc8e4f15d/infouhiskonna-teenuse-seaduse-autorioiguse-seaduse-ja-maksukor
ralduse-seaduse-muutmise-seadus> eelnõu kaardilt parlamendi veebilehel.

Teavitatud huvirühmad ja organisatsioonid: Eesti Advokatuuri äriõiguse
komisjon, Eesti Advokatuuri intellektuaalse omandi ja IT-õiguse komisjon,
Eesti E-kaubanduse Liit, Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni
Liit, Eesti Inimõiguste Keskus, Eesti Kaubandus-Tööstuskoda, Eesti
Meediaettevõtete Liit, Eesti Tööandjate Keskliit, Eesti Väike- ja
Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon, Ettevõtluse ja Innovatsiooni
Sihtasutus, Johan Skytte instituut, Open Knowledge Estonia, Ragnar Nurkse
instituut, Riigi Info- ja Kommunikatsioonitehnoloogia Keskus, Riigi
Infosüsteemi Amet, Riigikohus, Startup Estonia, Tallinna Ülikooli
digitehnoloogiate instituut, Tallinna Ülikooli ühiskonnateaduste
instituut, TalTech, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, Tartu
Ülikool, Tartu Ülikooli õigusteaduskond ning Teenusmajanduse Koda.

Lugupidamisega

Kaido Rosin

Riigikogu majanduskomisjoni nõunik-sekretariaadijuhataja

T: +372 631 6433

M: +372 5349 6433

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn.

 <http://www.riigikogu.ee> www.riigikogu.ee