Subject: Kutse uue asulareovee puhastamise direktiivi kaasamisüritusele (kogumissüsteemid, puhastusnõuded, riski hindamine ja juhtimine)
From: "Anni Mandel" <[email-masked]>
To: "Karin Kroon" <[email-masked]>, "Liisi Arm" <[email-masked]>, "Jelena Hannus" <[email-masked]>, "Katrina Lang" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Mari Amos - SOM" <[email-masked]>, "KeA Info" <[email-masked]>, "Allar Leppind" <[email-masked]>,Triin Mägi <[email-masked]>,Kätlin Juuram <[email-masked]>,KAUR Üldkontakt <[email-masked]>, "Timo Torp" <[email-masked]>, "Keith Allikvee" <[email-masked]>, <[email-masked]>, "TA Info" <
Cc: "Elina Lehestik" <[email-masked]>,Annika Mikomägi <[email-masked]>, "Reeda Iismaa" <[email-masked]>,Kersti Türk <[email-masked]>, "Eda Andresmaa" <[email-masked]>,Agne Aruväli <[email-masked]>
Date: Mon, 14 Apr 2025 17:06:15 +0300

Tere!

Kliimaministeerium on siseriiklikku õigusesse üle võtmas 01.01.2025
jõustunud uue asulareovee puhastamise direktiivi nõudeid (uus direktiiv on
kättesaadav siit: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2024/3019/oj). Sellega
seoses kutsume Teid osalema direktiivi ülevõtmise kaasamisüritusel, mis
keskendub kogumissüsteemide rajamisele, uutele teise (biolagundatava
orgaanilise aine sisalduse vähendamine), kolmanda (lämmastiku- ja
fosforisisalduse vähendamine) ja neljanda (mikrosaasteainete sisalduse
vähendamine) astme puhastusnõuetele ning riski hindamisele ja juhtimisele
(ja nendega seonduvatele mõistetele). Kohtumise eesmärgiks on peamiselt
tutvustada uusi nõudeid ja juba enne asjakohaste seaduste-määruste
eelnõude koostamist läbi rääkida eelkõige võimalikud probleemkohad, mis on
näiteks seotud nende nõuete ülevõtmisega, mis on direktiivi kohaselt
jäetud liikmesriikide endi otsustada või ei ole direktiivist n-ö üks-ühele
ülevõetavad.

Kaasamisüritus toimub 02.05 kell 10.30-13.30 Ministeeriumite ühishoones
(Suur-Ameerika tn 1, 10122 Tallinn) ruumis Kask/Kõiv ja Teams’is
(osalemise link allpool kirja lõpus). Palume kinnitada oma osalemine
hiljemalt 25.04, vastates sellele e-kirjale. Palume vastuses ka ära
märkida, kas osalete kohapeal või Teams’i vahendusel. 

Kaasamisüritusel tutvustame esiteks lühidalt uue asulareovee puhastamise
direktiivi nõudeid kogumissüsteemide rajamise (artikkel 3 ja lisa 1 A
osa), uute puhastusnõuete (artiklid 6-8, lisa 1 B ja C osa ning lisa 2),
riski hindamise ja juhtimise (artikkel 18) ning nendega seonduvate
mõistete (artikkel 2 punktid 1-5, 7, 10-14, 16-18, 24-25, 27) osas.
Seejärel toimub arutelu, mis keskendub järgmistele punktidele:

1.	Direktiivist n-ö üks-ühele ülevõetavad nõuded (nt lävendid ja
piirväärtused), arvestades ka HELCOMi nõudeid.
2.	Lahtised küsimused: 

*	Kuidas võtame siseriiklikku õigusesse üle astmelise ülemineku
puhastusnõuete saavutamise osas?
*	Kas arvestame kogumissüsteemide rajamise ja puhastusnõuete
saavutamise osas erandliku tähtaja pikendamise võimalust? Arvestamisel on
vajalik nt vee-ettevõtjate/KOVide sisendit riiklikku rakenduskavasse.
*	Kas teise (biolagundatava orgaanilise aine sisalduse vähendamine)
ja kolmanda (lämmastiku- ja fosforisisalduse vähendamine) astme
puhastusnõuetele vastavuse hindamisel jätkame piirväärtuste kasutamist või
muudame siseriiklikku süsteemi, tehes alternatiivina võimalikuks ka reovee
puhastusastme kasutamise? Mida tooks kaasa mõlemat (piirväärtuste ja
reovee puhastusastme) arvestavale süsteemile üleminek?
*	Kas teise astme puhastuse nõuete osas läheme üle direktiivi
kohasele BHT5 süsteemile või see pole vajalik ning jätkame siseriiklikult
ka edaspidi BHT7 süsteemi kasutamist?
*	Direktiiv näeb teise astme puhastuse puhul ette, et
liikmesriikidel tuleb mõõta kas keemilist hapnikutarvet või orgaanilise
süsiniku üldsisaldust. Kas siseriiklikult jätkame vaid keemilise
hapnikutarbega või loome süsteemi, mis lubab kasutada mõlemat? Mida tooks
kaasa mõlemat arvestavale süsteemile üleminek?
*	Kas ja millised artiklis 2 sisustatud mõisted võtame siseriiklikku
õigusesse üle 1:1?
*	Mida arvestada direktiivi artiklis 18 ette nähtud riski hindamise
ja juhtimise nõude ülevõtmisel ja rakendamisel?

3.	Muud osalejate tõstatatud probleemid/ettepanekud.

Kohtumise orienteeruv päevakava on alljärgnev:

1.	10.30–10.40 Sissejuhatus
2.	10.40–11.00 Ettekanne „Uue asulareovee puhastamise direktiivi
nõuded: kogumissüsteemid, puhastusnõuded ning riski hindamine ja
juhtimine“
Anni Mandel, Kliimaministeeriumi veeosakonna nõunik
3.	11.00–13.30 Arutelu

Küsimuste korral palun võtke minuga ühendust.

 

Tervitades

Anni Mandel
Nõunik | Veeosakond
+372 605 1257 |  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]
Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
 <http://www.kliimaministeerium.ee/> www.kliimaministeerium.ee

 

_________________________________________________________________________
_______

Microsoft Teams  <https://aka.ms/JoinTeamsMeeting?omkt=et-EE> Kas vajad
abi? 

<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZjE2NTAwZjUtYmU3ZC
00ZDcxLWJjNzktOGVlY2YwNjAyOWRm%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22982
d5054-1b3c-4a65-9351-3c842ea4ca12%22%2c%22Oid%22%3a%22e013cf7b-ce2a-4dce-8
682-4027e621293e%22%7d> Liitu koosolekuga kohe 

Koosoleku ID: 311 275 809 595 9 

Pääsukood: Ug7bV9Ss 

  _____  

Korraldajatele:
<https://teams.microsoft.com/meetingOptions/?organizerId=e013cf7b-ce2a-4dc
e-8682-4027e621293e&tenantId=982d5054-1b3c-4a65-9351-3c842ea4ca12&threadId
=[email-masked]&mes
sageId=0&language=et-EE> Koosolekusuvandid 

_________________________________________________________________________
_______