Subject: Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrused F-gaaside ja osoonikihti kahandate ainete kohta
From: "Kaidi Kiil" <[email-masked]>
Date: Tue, 27 Feb 2024 13:48:45 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Teavitan Teid, et 20.02.24 avaldati Euroopa Liidu teatajas fluoritud 
kasvuhoonegaase (F-gaase) ja osoonikihti kahandavaid aineid käsitlevate 
määruste muudatused. Määrused jõustuvad 11. märtsil 2024. Nõuded on 
otsekohalduvad.

Paljud tooted, mida me igapäevaelus kasutame, nagu külmkapid, soojuspumbad, 
kliimaseadmed põhinevad ainetel, millel on kõrge kliima soojenemist 
põhjustav mõju. Uued määrused kehtestavad sellistele kahjulikele ainetele 
uued piirangud, samal ajal suunates kasutama jätkusuutlike alternatiivseid 
külmaaineid (süsihappegaas, ammoniaak, süsivesikud) või teistes 
kasutusalades muid alternatiivseid aineid.

Fluoritud kasvuhoonegaaside muudetud määrus on leitav siit: 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400573&qid=1708434095647> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400573&qid=1708434095647

Fluoritud kasvuhoonegaase kasutatakse peamiselt nii paiksetes kui ka 
liikuvates jahutus- ja kliimaseadmetes (konditsioneerid, soojuspumbad, 
külmutusseadmed) ning ka tuletõrjes, aerosoolide propellandina ja vahtude 
tootmisel, kuid ka elektrijaotlates kaarleegi ärahoidmiseks. Määrus mõjutab 
seega nii tööstus- kui ka kaubandusettevõtteid aga ka tavaettevõtteid, kus 
nimetatud seadmeid kasutatakse.

Osoonikihti kahandavate ainete muudetud määrus on leitav siit: 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400590&qid=1708434095647> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400590&qid=1708434095647

Osoonikihti kahandavate ainete kasutamine ELis on valdavalt lõpetatud, 
jäänud on vaid kriitilised kasutused (sõjavägi, lennukid, laborikasutus 
jne).

Peamised muudatused, mille F-gaaside määrus kaasa toob:

*	HFC-de turule lastava koguse vähenemine ja kvoodisüsteemi muudatused;
*	Kvoodi hind 3 eurot CO2 ekvivalenttonni kohta;
*	Uute seadmete turustamiskeelud (vastavalt seadmes sisalduvale külmaainele 
ja selle globaalse soojendamise potentsiaalile);
*	Olemasolevate seadmete hoolduskeelud.

Määrusega muudetakse ja täpsustatakse ka F-gaase sisaldavate seadmetega 
tegelevate isikute pädevusnõudeid, lisades alternatiivsete ainete alase 
pädevuse.

Põgus ülevaade peamistest muudatustest on lisatud ka manuses.

Kliimaministeeriumi korraldab ka tutvustava Teams-i kõikidele huvitatutele. 
Selle kohta saadame peagi kalendrikutse!

Parimate soovidega

Kaidi Kiil

Nõunik

Välisõhu osakond

Kliimaministeerium