Subject: Täiskasvanute leetrite vastu vaktsineerimine
From: <[email-masked]>
To: "Irina Filippova" <[email-masked]>
Cc: "TA Info" <[email-masked]>, "Ravimiamet" <[email-masked]>, "Ott Laius" <[email-masked]>,Hanna Jäe <[email-masked]>
Date: Tue, 6 Feb 2024 11:11:23 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Mitmes Euroopa riigis on sagenenud leetritesse nakatumine. Eestis praegu 
küll veel nakatunuid pole, kuid arvestades inimeste aktiivset reisimist ja 
ka lähenevat koolivaheaega, siis saame aru tervishoiu spetsialistide murest, 
et haigus võib ka Eestisse jõuda.

Kindlasti on suurim murekoht laste vähene vaktsineeritus, kuid lisaks on 
Eestis palju täiskasvanuid, kel puudub leetrite vastane kaitse. Terviseamet 
on oma kodulehel välja toonud, et täiskasvanutest on soovitatav kaaluda 
revaktsineerimist inimestel, kes on sündinud ajavahemikul 1980-1992, sest 
neil aastatel kasutati Eestis Venemaalt toodud leetrivaktsiini, mille 
kvaliteet oli ebastabiilne. Samuti on MMR vaktsiini lisadoos soovitatud 
inimestele, kes on sündinud enne 1980. aastat ja on vaktsineeritud 
leetrivaktsiini ühe doosiga.

Eestis saab vaktsineerida mitmetes apteekides üle Eesti. Vaktsineerimist 
viivad läbi tervishoiutöötajad, kes on saanud vastava väljaõppe. 
Vaktsineerimine on avatud apteekides peamiselt õhtuti ja nädalavahetustel, 
kui inimestel on kõige mugavam vakstiinisüst saada.

Praegu vaktsineeritakse apteekides gripi, COVID-19 ja puukentsefaliidi 
vastu. Samas on huvi nende vaktsiinide vastu praegu tagasihoidlik ja vabu 
aegu piisavalt. Apteekidest olen saanud tagasisidet, et on sagenenud 
inimeste päringud, et kas oleks võimalik ka leetrite vastu apteegis 
vaktsineerida.

Seega teeme ettepaneku, et ka apteegis võiksid vastava haridusega 
meditsiinitöötajad leetrite vastu vaktsineerida. Apteekides on vaktsiin 
olemas, seda saaks kas arsti retsepti või tellimislehega väljastada ja õde 
saaks vaktsineerimise apteegis läbi viia. See oleks inimestele mugav ja 
lihtne võimalus vaktsineeritud saada ja tõstaks kindlasti vaktsineerituse 
taset Eestis. Ka perearstid on ajakirjanduses väitnud, et neil sageli 
tasulise teenuse jaoks mõeldud leetrivaktsiini perearstikeskuses pakkuda ei 
ole ja sellisel juhul suunatakse inimesed vaktsineerima vaktsineerimise 
kabinettidesse, mis asuvad enamasti haiglate juures ja on avatud vaid teatud 
ajavahemikus.

Apteegid on koostöös tervishoiuteenuse osutajatest partneritega nõus aitama 
ja pakkuma leetrite vastast vaktsineerimist ka apteegis.

Tervitades,

Ly Rootslane

Eesti Proviisorapteekide Liidu juhatuse liige