Subject: Küsimus tõendite kohta
From: "Liana Iila" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, "TA Info" <[email-masked]>
Date: Fri, 19 Jan 2024 10:39:50 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Terviseamet ja Tervisekassa

Pöördun Teie poole küsimusega, mis puudutab tervisetõendite väljastamist. 
Nimelt ei ole seadustega/määrustega otseselt reguleeritud eriarsti/perearsti 
poolt väljastavate tõendite vorminõuded.
Tallinna Ülikoolis on loodud erivajadustega üliõpilastele nõustamiskeskus, 
mille peamine eesmärk on toetada erivajadustega üliõpilasi sisseastumisel ja 
õpingute kestvuse ajal. Tallinna Ülikoolis on võimalik erivajaduse või 
kroonilise haiguse puhul, mis võib mõjutada akadeemilist edukust, taotleda 
kohanduste tegemist. Erivajaduste tõendamiseks ja sellest tulenevalt 
kohanduste tegemiseks on üliõpilasel vajalik esitada üks järgmisest 
tõendist: Sotsiaalkindlustusameti puude tõendi, Töötukassa töövõime 
vähenemise tõendi või eriarsti tõendi, lähemalt on võimalik lugeda siit: 
https://www.tlu.ee/erivajadusega-oppija-noustamine#tugi-erivajadusega-uliopilastele

Praktikas on tulnud mitmeid probleeme just eriarsti tõendiga. Eriarsti 
tõendil on tihti puudu tõendi kehtivusaeg ning soovitused kohanduste 
tegemiseks. Juhul kui puuduvad soovitused kohanduste tegemiseks, siis 
siinkohal on võimalik erivajadustega üliõpilaste nõustajal viia läbi 
üliõpilasega vestlus ning kohanduste vajadus välja selgitada. Küll aga ei 
ole nõustajal võimalik määratleda kui pikaks ajaks saab ta kohandused 
määrata, kuna nõustajal puudub teadmine erinevate haiguste kestvuse osas. 
Näiteks: kui õpilasel on püsiv haigus, mille tõttu vajab ta kohandusi ja 
eriarsti tõendil on märgitud tõendi kehtivuse aeg pikemaks perioodiks, siis 
ei ole mõistlik üliõpilased küsida tõendit oma erivajaduste tõendamiseks 
igal õppeaastal. Teisalt on osad haigused või terviseseisundid sellise 
iseloomuga, et need võivad taanduda või lõppeda mõne aja möödudes ning 
sellisel juhul on meile silmis võiks seda tõendada tõendi kehtivusaeg, 
millest saab välja lugeda, et terviseseisund/haigus on mööduv ning 
kohandused määratakse teatud perioodiks, näiteks 1 semester.
Arvestades tänast olukorda, kui keeruline on inimestel pääseda eriarsti 
juurde ning paluda neil väljastada eriarsti tõend, on kerkinud üles küsimus, 
kas üliõpilasel on võimalik esitada perearsti tõendit oma erivajaduste 
tõendamiseks. Hetkel on Tallinna Ülikool aktsepteerinud vaid eriarsti 
tõendit, kuna meil pole pädevust hinnata, kas perearsti tõend on 
võrdsustatav eriarsti tõendiga ning kas perearstidel on pädevus selliseid 
tõendeid väljastada.
Tallinna Ülikooli soov on eelkõige vähendada üliõpilaste tõendamiskoormust 
oma erivajaduste tõendamiseks ning mitte jooksutada erivajadustega/ 
tervisehädadega üliõpilasi mööda arste, tekidas nendele üleliigseid 
ebamugavusi. Samas peab Tallinna Ülikool järgima ka võrdse kohtlemise 
põhimõtteid.

Sellest tulenevalt palume Teil oma pädevuse piires vastata alljärgnevatele 
küsimustele:
1. Kas tõenditele (nii eriarsti kui ka perearsti poolt väljastatud) on 
kehtestatud vorminõuded?
2. Kas tõenditel peab olema märgitud kehtivuse kuupäev?
3. Kas eriarsti poolt väljastatav tõendit võib asendada perearsti poolt 
väljastatav tõend?

Juhul, kui Teil on veel soovitusi ja ettepanekuid antud teema osas, siis 
need on teretulnud.

Parimate soovidega
Liana Iila

Andmekaitsespetsialist | Data Protection Specialist
Õigus- ja hanketalitus | Legal Services and the Procurement Office
Tallinna Ülikool |Tallinn University

Narva mnt 25, 10120 Tallinn, Estonia
+372 56900053
www.tlu.ee <http://www.tlu.ee>  | www.tlu.ee/en <http://www.tlu.ee/en>