Subject: Seisukoht määruse „Soolise ebakõla kohta otsuse tegemise tingimused ja kord“ eelnõule
From: "Eveliis Padar" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>, "Karmen Joller - SOM" <[email-masked]>
Cc: "Heli Paluste - SOM" <[email-masked]>
Date: Fri, 27 Jun 2025 17:00:19 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud minister

Kuigi SA Mõttekoda Praxis ei ole
<https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/a705e654-b1a1-481b-9fc0-d5
1ec055fa7a> määruse eelnõu ametlik kaasatud osapool, soovime esitada
omapoolse sisulise tagasiside.
Tuginedes viimaste aastate jooksul läbiviidud uuringutele ja
juhendmaterjalidele transinimeste ja LGBTQI+ inimeste tervise ning õiguste
teemal, soovime aidata kaasa inimväärse, tõenduspõhise ja kaasava
poliitika kujundamisele.

Tervitame eelnõu ajakohastusi, mis viivad senise regulatsiooni kooskõlla
RHK-11 ja rahvusvaheliste põhimõtetega. Samas toome esile kitsaskohad,
mille lahendamine aitaks määrust paremini sobitada transinimeste tegelike
vajadustega.

Kõik alltoodud uuringud toovad esile transinimeste kõrgendatud vaimse
tervise haavatavuse. Pikad protsessid, keerukas asjaajamine ja
mitmetasandiline hindamine võivad suurendada stressi ja tõrjutuse tunnet.
Arstliku ekspertiisikomisjoni läbimine võib kujuneda täiendavaks
psühholoogiliseks koormuseks ning selle vastuse ootamine mõjutada
igapäevaelu, tööl ja koolis osalemise võimalusi.

Positiivsed arengud:

*	Viidatakse RHK-11 uuele mittepatologiseerivale terminile “sooline
ebakõla” (HA60 <https://icd.who.int/browse/2025-01/mms/en#90875286> ).
*	Minister ei kinnita enam arstlikke otsuseid, mis tugevdab ühelt
poolt arstide professionaalset autonoomiat ja teisalt vähendab ka
transinimeste põhjendamatut allutamist poliitilisele otsustustasandile.

Peamised ettepanekud

1.	Psühhiaatri hinnang peaks olema vabatahtlik ja toetav
§3 lg 1 p 2 kehtestab kohustusliku psühhiaatrilise hinnangu, mis võib
kaasa tuua transinimeste identiteedi käsitlemise meditsiinilise
kõrvalekaldena ning põhjustada põhjendamatut sekkumist isiku eraellu.
Selline lähenemine võib tugevdada stigmat, mille kohaselt sooline ebakõla
vajab psüühilist diagnoosi või ravi. Soovitame hinnangu muuta
vabatahtlikuks ning suunata selle eesmärk toetavale, mitte välistavale
rollile.

Võimalik sõnastus: „vabatahtlik psühhiaatri hinnang, mis kinnitab isiku
võimet teha teadlik ja püsiv otsus oma sooidentiteedi osas.“

2.	Komisjoni liikmete pädevus – koolitusvajadus
Soovitame määruses viidata valmisolekule ja vajadusele pakkuda arstliku
ekspertiisikomisjoni liikmetele täiendkoolitust või juhendmaterjale (nt
Praxis „Juhendmaterjal
<https://praxis.ee/uploads/2022/08/Mida-peaksin-teadma-LGBTQI-inimeste-koh
ta_juhendmaterjal-tervishoiutootajatele.pdf>  tervishoiutöötajatele“), mis
aitavad mõista transinimeste vajadusi ning kujundada kultuurilist ja
kliinilist kompetentsust.
3.	Termin „sotsiaalne adaptatsioon“ – täpsustada või vältida
§3 lg 3 ja §5 kasutavad termineid „sotsiaalne adaptatsioon“ ja
„desadaptsioon“, mille tähendus on ebaselge ja võib võimaldada
subjektiivseid tõlgendusi. Soovitame täpsustada, kelle poolt ja mille
alusel hinnatakse kohanemist ning kaaluda vajadusel mõistete asendamist.
4.	Anamneesi kestus ja ravi pikkus – vältida jäiku ajapiiranguid
§3 lg 1 p 1 ja §4 lg 2 seovad otsustamise vähemalt kahe aasta pikkuse
anamneesi või ravi kestusega. See seab juriidilise sooandmete muutmise
sõltuvusse meditsiinilise protsessi pikkusest ega toeta enesemääramise
põhimõtet. Soovitame loobuda ajapõhistest piirangutest ja käsitleda
juriidilist ning meditsiinilist protsessi iseseisvalt.

Kokkuvõte

Toetame eelnõu üldist suunda, kuid rõhutame vajadust tagada kiire,
paindlik ja inimõigustest lähtuv menetlus, vältida soolise identiteedi
liigset diagnoosipõhist käsitlemist ning tugevdada transinimeste
enesemääramisõigust ning tagada ekspertide pädevus ja toetav suhtumine.

Oleme meeleldi valmis põhjalikumalt vastama tekkinud küsimustele ja
panustama määruse täiendamisse.

Kasutatud uuringud ja lisamaterjalid:

1.	Tervishoiutöötajate ja tudengite hoiakud
<https://praxis.ee/uploads/2022/08/Tervishoiutootajate-ja-tudengite-hoiaku
d-ja-teadlikkus-seoses-LGBTI-inimestega.pdf>  (2022)
2.	Juhendmaterjal tervishoiutöötajatele
<https://praxis.ee/uploads/2022/08/Mida-peaksin-teadma-LGBTQI-inimeste-koh
ta_juhendmaterjal-tervishoiutootajatele.pdf>  (2024) ja
<https://praxis.ee/uploads/2022/08/Minu-tervis-minu-oigused_taskuteatmik-L
GBTQI-inimestele.pdf> Taskuteatmik  LGBTQI+ inimestele (2024)
3.	Poliitikasoovitused
<https://praxis.ee/uploads/2022/08/Poliitikasoovitused.pdf>  (2024)
4.	LGBTQI+ noorte vaimse tervise abi ja toe otsimise kogemused
<https://praxis.ee/uploads/2025/04/PAR%20uuringu%20aruanne%20ver1.pdf> ,
PAR uuring (2025)

Lugupidamisega

Eveliis Padar
Soolise võrdsuse ja võrdsete võimaluste analüütik  | Mõttekoda Praxis

5342 3747