Subject: KAASAMISNÕUE
From: "Kiirgusinfo" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Wed, 23 Apr 2025 00:56:05 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

KAASAMISNÕUE

Käesolevaga nõuame tungivalt, et elektroülitundlikke inimesi esindav MTÜ 
Kogukonna Hüvanguks oleks kaasatud mitteioniseeriva kiirguse piirnorme ja 
mõõtmist reguleeriva määruse (sotsiaalministri määrus nr 38 aastast 2002) 
uuendamise protsessi.

Oleme koostanud ka oma esialgsed ettepanekud määruse muutmiseks ja soovime 
neid töörühma liikmetega arutada – vt lisatud Märgukiri.

Kuna kiirguste puhul on tegemist keerulise teemaga, siis samuti soovime 
tutvuda töörühmaga juba toimunud koosolekute protokollide jm jäädvustustega.

Meenutame, et õigus tervisele on põhiseaduslik õigus, mis on eelduseks 
paljude teiste õiguste realiseerimiseks elus. Põhiseaduse kommenteeritud 
väljaanne ütleb § 28 kohta:

- „Igaühe õigus tervise kaitsele on mitmetahuline põhiõigus, mis on tihedalt 
seotud EV põhiseaduse §-s 10 sätestatud õigusega inimväärikusele, PS §-s 16 
sätestatud õigusega elule ja PS §-st 26 tuleneva eraelu puutumatusega (nt 
kehaline ja vaimne puutumatus).”

- Põhiseaduse § 28 lõikest 1 tuleneb riigi kohustus rakendada positiivseid 
meetmeid, et inimeste elukeskkond oleks tervislik ja ohutu (sh kaitse 
kiirguse eest).

Seega riik peab tagama, et raadiosageduslik kiirgus ei kahjustaks 
elektroülitundlikke (kelle osakaal on teadusuuringute hinnangul 
Lääneriikides tänaseks vähemalt 15 %!).

Praegu ei ole elektroülitundlikele tagatud põhiseaduslik õigus tervisele ega 
„kehaline ja vaimne puutumatus”, sest raadiosageduslik kiirgusfoon on liiga 
kõrge. See põhjustab elektroülitundlikel palju erinevaid vaevusi ja 
haigusseisundeid, kusjuures ühel inimesel võib neid olla palju. Saate neist 
ülevaate sotsiaalministeeriumile saadetud kirjades: 06.02.2023 ja 
20.11.2024.

Hetkel kehtiv kiirguse piirnorme käsitlev määrus nr 38 koostati 2002. 
aastal, kui Eestis veel ei kasutatud ei mobiilset andmesidet ega wifit. 
Seega ei saanud sel ajal olla ka olemas uuringuid tänapäevase wifi, 2G, 4G 
vms õhukaudse interneti mõjude kohta tervisele. Tänaseks on aga olemas väga 
palju usaldusväärseid uuringuid. Osa neist on ka välja toodud meie MTÜ 
eelviidatud kirjades, samuti ka SoMi tellitud uuringus „Hinnang praegustele 
ja 5G kasutuselevõtmisega kaasnevatele võimalikele tervisemõjudele, mis on 
seotud mitteioniseeriva kiirgusega.”

On viimane aeg muuta absurdselt kõikelubavad ja inimesi kahjustavad 
mitteioniseeriva kiirguse normid Eestis tervisemõjusid arvestavaks.

Lugupidamisega
MTÜ Kogukonna Hüvanguks