Subject: KAASAMISNÕUE
From: "Kiirgusinfo" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Wed, 23 Apr 2025 00:51:55 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.
Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.	
KAASAMISNÕUE

Käesolevaga nõuame tungivalt, et elektroülitundlikke inimesi esindav MTÜ
Kogukonna Hüvanguks oleks kaasatud mitteioniseeriva kiirguse piirnorme ja
mõõtmist reguleeriva määruse (sotsiaalministri määrus nr 38 aastast 2002)
uuendamise protsessi. 
Oleme koostanud ka oma esialgsed ettepanekud määruse muutmiseks ja
soovime neid töörühma liikmetega arutada – vt lisatud Märgukiri.
Kuna kiirguste puhul on tegemist keerulise teemaga, siis samuti soovime
tutvuda töörühmaga juba toimunud koosolekute protokollide jm
jäädvustustega.
Meenutame, et õigus tervisele on põhiseaduslik õigus, mis on eelduseks
paljude teiste õiguste realiseerimiseks elus. Põhiseaduse kommenteeritud
väljaanne ütleb § 28 kohta:

- „Igaühe õigus tervise kaitsele on mitmetahuline põhiõigus, mis on
tihedalt seotud EV põhiseaduse §-s 10 sätestatud õigusega inimväärikusele,
PS §-s 16 sätestatud õigusega elule ja PS §-st 26 tuleneva eraelu
puutumatusega (nt kehaline ja vaimne puutumatus).”
- Põhiseaduse § 28 lõikest 1 tuleneb riigi kohustus rakendada
positiivseid meetmeid, et inimeste elukeskkond oleks tervislik ja ohutu
(sh kaitse kiirguse eest).
Seega riik peab tagama, et raadiosageduslik kiirgus ei kahjustaks
elektroülitundlikke (kelle osakaal on teadusuuringute hinnangul
Lääneriikides tänaseks vähemalt 15 %!).
Praegu ei ole elektroülitundlikele tagatud põhiseaduslik õigus tervisele
ega „kehaline ja vaimne puutumatus”, sest raadiosageduslik kiirgusfoon on
liiga kõrge. See põhjustab elektroülitundlikel palju erinevaid vaevusi ja
haigusseisundeid, kusjuures ühel inimesel võib neid olla palju. Saate
neist ülevaate sotsiaalministeeriumile saadetud kirjades: 06.02.2023 ja
20.11.2024.
Hetkel kehtiv kiirguse piirnorme käsitlev määrus nr 38 koostati 2002.
aastal, kui Eestis veel ei kasutatud ei mobiilset andmesidet ega wifit.
Seega ei saanud sel ajal olla ka olemas uuringuid tänapäevase wifi, 2G, 4G
vms õhukaudse interneti mõjude kohta tervisele. Tänaseks on aga olemas
väga palju usaldusväärseid uuringuid. Osa neist on ka välja toodud meie
MTÜ eelviidatud kirjades, samuti ka SoMi tellitud uuringus „Hinnang
praegustele ja 5G kasutuselevõtmisega kaasnevatele võimalikele
tervisemõjudele, mis on seotud mitteioniseeriva kiirgusega.”
On viimane aeg muuta absurdselt kõikelubavad ja inimesi kahjustavad
mitteioniseeriva kiirguse normid Eestis tervisemõjusid arvestavaks.
Lugupidamisega
MTÜ Kogukonna Hüvanguks