Subject: Tubakaseaduse tõlgendamine avaliku ürituse kontekstis
From: "Rain Arras" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Thu, 30 Jan 2025 08:09:48 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Palun ministeeriumi seisukohta ja selgitust tubakaseaduse tõlgendamisel
küsimusele kas tubakatoote ja tubakatootega seonduva toote jaemüük
avalikul üritusel on lubatud?

Nimelt tubakaseaduse <https://www.riigiteataja.ee/akt/129062024006>  § 22
lõike 2 punkti 3 kohaselt on tubakatoote ja tubakatootega seonduva toote
jaemüük keelatud müügisaalita müügikohas, välja arvatud müügikohtadest
moodustuval marsruudil liikuvas kauba jaemüügiks kohandatud sõidukis ja
kioskis, mis on kaupleja müügisaalita tegevuskoht eraldiseisva ehitisena
või ehitise osana.

Eeltoodust võib järeldada, et avalikul üritusel võib tubakatooteid ja
tubakatootega seonduvaid tooteid müüa ainult kaupluse või kioski (mõlemad
on ehitised) kaudu. Ka rändkaupluseks olev sõiduk ei kvalifitseeru
selleks, kuna sõiduk tuuakse spetsiaalselt avalikule üritusele ja tal pole
järelikult marsruuti.

Meie hinnangul tubakatoodete müügiks avalikul üritusel ei piisa samuti ka
piiratud alast ega telgist vms, kuna need pole ehitised ja müügisaalita
müügikohana on seadusandja pidanud silmas vaid tänavale või turule
ajutiselt püstitatavat müügiletti (ehk sisuliselt ka avalikule üritusele
paigaldatavat letti, kus tubakatoote müük on seaduse kohaselt keelatud).

Müügikohtade peamiseks eristavaks tunnuseks on seaduse kohaselt müügisaali
olemasolu või selle puudumine.

Palun avage tubakaseaduse ja asjaomase sätte (§ 22 lg 2 p 3) sisu ja
eesmärki seonduvalt avaliku ürituse kontekstiga ning kas meie arusaam on
seaduse mõttega kooskõlas. Võimalusel tooge palun lisaks ka näiteid
„müügikohtadest moodustuval marsruudil liikuvas kauba jaemüügiks
kohandatud sõiduki“ ja „kioski, mis on kaupleja müügisaalita tegevuskoht
eraldiseisva ehitise või ehitise osana“ kohta.

Lisaks kas kohalikul omavalitsusel (KOV) on ette nähtud võimalus
reguleerida ka tubakatoodete ja sellega seonduvate toodete müüki? Kui jah,
siis millise õigusakti alusel, kas KorSi (§ 59 lg 1)?

Alkoholiseaduse § 42 lg 1 p 1 annab KOVile võimaluse reguleerida
alkoholsete jookide müüki, kuid tubakaseaduses sarnast sätet ei leidu. Kas
sellest võib järeldada, et seadusandja ei ole pidanud vajalikuks anda
kohalikule omavalitsusele sellist õigust (vaatamata sellele, et tegemist
tervist kahjustava tootega, mille jaemüügile on samuti kehtestatud
võrreldes muu kaubaga selged piirangud) või ei ole see tubakaseaduse
praeguses sõnastuses selliselt eraldi sätestatud.

Lugupidamisega

Rain Arras

Tallinna Linnakantselei

õigusteenistuse

õigusnõustamise osakond

jurist