Subject: FW: Madalsagedusliku- ja infrahelimüra teema
From: "SM kantselei info" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Wed, 22 Jan 2025 13:24:27 +0200

From: Rannarahva Selts &lt;[email-masked]&gt; 
Sent: Wednesday, January 22, 2025 1:17 PM
To: Ramon Nahkur - SOM &lt;[email-masked]&gt;
Cc: Heli Laarmann - SOM &lt;[email-masked]&gt;
Subject: Madalsagedusliku- ja infrahelimüra teema
 
Tervist!
 
Kirjutan Teile MTÜ Saare Rannarahva Selts nimel, mis on KeÜS § 31 lg 1
tähenduses valitsusväline keskkonnaorganisatsioon. Selts ühendab
Lääne-Saaremaa rahvast eesmärgiga kaitsta kohalike elanike, ettevõtjate
ning suvesaarlaste huve Saaremaa lääneranniku merre kavandatava
hiiglasliku tuuletööstuspargi planeerimise protsessis.
 
Loodetavasti vastab tõele kuuldus, et olete algatanud kehtivate riiklike
mürastandardite ülevaatuse. Juhuks kui selline protsess tõesti käimas on,
edastan Teile mõned viited. Need võiksid Teile normatiivide ja
mõõtmismetoodika ülevaatamisel ning probleemide olemuse mõtestamisel abiks
olla:
 
1) Erialateadlaste rahvusvahelise ühenduse IARO Acoustics hinnang müra
käsitlemisele Eesti jaoks tüüpilises tuugenipargi KMH aruandes
(15JAN25—MAP--Estonian Response Report.pdf); lnk
https://drive.google.com/file/d/1r5F5kjZt7kVO8Ur2EKxeUkkEJ4Shtc9V/view?usp
=sharing ;
2) Lisa A - hinnangu aluseks olev mürakäsitluse osa Põhja-Pärnumaa
tuuleenergia planeeringu KMH-st, ingl.k tõlge
(15JAN25_ANNEX_A_English_Translation_of_Kobras_SEA_Report_Section.pdf3);
link
https://drive.google.com/file/d/1ROY6NFqJpN9cQfUhuoQbx2S1-uh6DmhY/view?usp
=sharing
3) Lisa B - illustreeriv näide infraheli-müra tervisemõjudest
väljavõttena Śotimaal läbi viidud uuringu raportist
(15JAN25_ANNEX_B_Excerpt_from_2024_IARO_Arnicle_Health_Report.pdf); link
https://drive.google.com/file/d/1BCdGSBc-jOEY8l7aR6owNQob7Pn2c5te/view?usp
=sharing
4) Adekvaatseid mõõdistusi võimaldava metoodika ja selle tehnilise tausta
lahtiseletus (Background.pdf); link
https://drive.google.com/file/d/1M4Zmdvo1YPurPPFvWua6sqRo5yUeelJP/view?usp
=sharing
 
Loodan väga, et neist materjalidest on Teile kasu. Viimasel ajal on üle
Eesti kerkinud mured infrahelimüra, selle mõõtmise ning kehtivate
piirmäärade teemadel. Uute adekvaatsete müranormatiivide kehtestamisel
peaksid need mured leidma lahenduse, mis arvestab ettevaatusprintsiibiga
ning vajadusega kaitsta Eesti inimeste elu ja tervist. Seda vaatamata
reaalsusega mittearvestavate normatiivide jätkuvale kehtimisele mõneski
riigis, mis on Eestile seni paljudes asjades eeskujuks olnud. 

Saare Rannarahva Seltsi nimel
Lugupidamisega
Kaupo Vipp
5037830
 
Veel taustainfot ja viiteid:
https://rannarahvaselts.ee/uuringud/infraheli