Subject: RE: [EIS] Eelnõu kooskõlastamine: : SOM/24-1169 - "Sotsiaalkaitseministri 21. detsembri 2015. a määruse nr 74 "Abivahendite loetelu, abivahendite eest tasu maksmise kohustuse riigi poolt ülevõtmise otsustamise ja erandite tegemise tingimused ja kord ning
From: <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: "Kadri Mets"
Date: Wed, 4 Dec 2024 17:42:21 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Edastan arvamuse määruse punkti kohta, mis määrab parukate ja
juukseproteeside juuste maksimum pikkust.

Lugupidamisega,

Ivo Tüksammel
Casabella OÜ
Juukseproteese ja parukaid - abivahendeid pakkuv ettevõte
tel 56666040

3. Abivahendi täpsustuse või abivahendi grupi kitsenduse (C veerg)
muutmine
"ISO-kood 06.30.03 juukseproteesid ja parukad
Sätestatakse juukse pikkus 40 cm. Juukseproteesid kanti abivahendite
loetellu 01.11.2023. Kõige pikemad juuksed, mida selle perioodi jooksul on
rahastatud, on olnud 40 cm. Abivahendite rahastamisel lähtutakse avalike
vahendite säästliku ja otstarbeka kasutamise printsiibist7, kuna
juukseproteeside maksumuse hüvitamine igas pikkuses ja iga maksumusega ei
lähe kokku abivahendi definitsiooni8 ja hüvitamise eesmärkidega.
Juukseproteese puudutava sätestamisel on täiendavalt konsulteeritud
teenuseosutajatega ja sellest lähtuvalt seatud piir vaid ühele tehnilisele
omadusele – juuste pikkusele. Arvestatud on sellega, et selline pikkus ei
mõjuta/halvenda tervislikku seisundit, samuti saab selles pikkuses
juukseid
soengusse ja patsi kinnitada."

Arvamus määruseelnõu punkti kohta, mis puudutab juuste pikkust

Määruseelnõu punkt, mis sätestab juukse pikkuse 40 cm, on tekitanud
mitmeid
küsimusi ja murekohti. Juuste pikkus on paljude klientide jaoks oluline
identiteedi osa ning selle reguleerimine võib tunduda ebaõiglasena.
Parukate
ja juukseproteeside hinnakujundus sõltub mitmest tegurist, sealhulgas
kasutatud juuste tüübist (euroopa juuksed, remi juuksed, kunstjuuksed,
jne)
ja materjalidest ning valmistamismeetoditest. Seega ei pruugi juuste
pikkus
alati otseselt mõjutada paruka või juukseproteesi hinda. Näiteks võivad
lühemad euroopa  juustest parukad olla oluliselt kallimad kui üle 40cm
pikkustest remy juustest parukad.

Samuti, kui juukseproteeside ja parukate rahastamisele on juba seatud
piirmäär 1900.- EUR, mida eelnevalt ei olnud, siis lisaks juuksepikkuse
piiramine ei pruugi olla vajalik ega mõistlik. Praegu kehtivate määruste
kohaselt on juukseproteeside rahastamisel juba ette nähtud kulude
kontroll,
seega ei pruugi täiendavate piirangute kehtestamine anda lisaväärtust.
Vastupidi, see võib pigem piirata inimeste valikuvõimalusi ja võimalust
oma
endist välimust taastada, mis on juukseproteeside ja parukate kasutamise
üheks oluliseks eesmärgiks.

Lisaks võib määruse punkt, mis sätestab juuste pikkuse, tekitada klientide
mittemõistmist ja vaidlusi, kuna see piirang võib tunduda ebaõiglane ja
mitteotstarbekas. Meil on olnud juhtumeid, kus kliendid on vaidlustanud
Sotsiaalkindlustusameti otsuseid soovitud pikkusega juukseproteesi mitte
lubamise korral ja Sotsiaalkindlustusamet on pidanud otsust muutma,
rahastades pikemaid juukseproteese st. üle 40cm juustest.

Kokkuvõttes võiks arvestada, et parukate ja juukseproteeside juuste
pikkuse
reguleerimine määrusega ei pruugi olla parim lahendus, arvestades selle
sügavat isikliku tähendust kliendile. Juukseproteesi ja paruka juuste
pikkus
on oluline nii praktilistel kui ka emotsionaalsetel põhjustel, aidates
inimesel säilitada oma identiteeti, enesekindlust ja mugavust
igapäevaelus.
Seega oleks otstarbekam kaaluda, kuidas tagada vahendite säästlik ja
otstarbekas kasutamine ilma liigse sekkumiseta klientide isiklikesse
eelistustesse ja vajadustesse.

-----Original Message-----
From: Mare Toompuu <[email-masked]>
Sent: kolmapäev, 20. november 2024 11:46
To: SKA AVettevõtted <[email-masked]>
Subject: Ed: [EIS] Eelnõu kooskõlastamine: : SOM/24-1169 -
"Sotsiaalkaitseministri 21. detsembri 2015. a määruse nr 74 „Abivahendite
loetelu, abivahendite eest tasu maksmise kohustuse riigi poolt ülevõtmise
otsustamise ja erandite tegemise tingimused ja kord ning
Importance: High

Hea lepingupartner!

Edastan Sotsiaalministeeriumi palvel eelnõude infosüsteemi EIS
kooskõlastusele saadetud Sotsiaalkaitseministri 21. detsembri 2015. a
määruse nr 74 „Abivahendite loetelu, abivahendite eest tasu maksmise
kohustuse riigi poolt ülevõtmise otsustamise ja erandite tegemise
tingimused
ja kord ning abivahendi kaardi andmed“ muutmise info.

Sotsiaalministeerium ootab eelnõu kohta arvamusi hiljemalt 04. detsembriks
2024. a.
Palun edastada arvamused otse Sotsiaalministeeriumile e-posti aadressil:
[email-masked]

Heade soovidega

Mare Toompuu
nõunik
teenuste osakond
Sotsiaalkindlustusamet
___________________________
57863342
www.sotsiaalkindlustusamet.ee

See kiri ja manused võivad olla konfidentsiaalsed. Kui olete saanud kirja
eksikombel, ei tohi te selle alusel midagi ette võtta ega seda levitada.
Palun teavitage kirja saatjat eksitusest ning kustutage kiri.

-----Original Message-----
From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Wednesday, November 20, 2024 10:37 AM
To: Kadri Mets - SOM <[email-masked]>
Subject: [EIS] Eelnõu kooskõlastamine: : SOM/24-1169 -
"Sotsiaalkaitseministri 21. detsembri 2015. a määruse nr 74 „Abivahendite
loetelu, abivahendite eest tasu maksmise kohustuse riigi poolt ülevõtmise
otsustamise ja erandite tegemise tingimused ja kord ning ...

EISi teade

Eelnõude infosüsteemis (EIS) on algatatud kooskõlastamine.
Eelnõu toimik: SOM/24-1169 - Sotsiaalkaitseministri 21. detsembri 2015. a
määruse nr 74 „Abivahendite loetelu, abivahendite eest tasu maksmise
kohustuse riigi poolt ülevõtmise otsustamise ja erandite tegemise
tingimused
ja kord ning abivahendi kaardi andmed“ muutmine

Kohustuslikud kooskõlastajad: Rahandusministeerium
Kooskõlastajad:
Arvamuse andjad:

Kooskõlastamise tähtaeg: 04.12.2024 23:59

Kooskõlastatavad dokumendid on kättesaadavad EISis.
Link eelnõu toimiku vaatele:
https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/40446ddc-d00d-4aad-b30a-272
ab
cfadc0b
Link kooskõlastamise etapile:
https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/40446ddc-d00d-4aad-b30a-272
ab
cfadc0b?activity=1

Eelnõude infosüsteem (EIS)
https://eelnoud.valitsus.ee/main