Subject: Päring: tervishoiutöötajaga võrdsustatud isikute pädevused
From: "Merle Harjo" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: "Tiiu Sepp" <[email-masked]>
Date: Wed, 20 Nov 2024 11:45:49 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.
Asjassepuutuvale isikule

10. oktoobril.2024 jõudis Tervisekassa (TerK) valikupartneriteni (sh
meie, OÜ Corrigo'ni) info, milles selgitati järgmist. 

Alates 01.07.2024 lõppes üleminekuaeg „Tervishoiuteenuste korraldamise
seaduses“ (TTKS). Nüüdsest peavad kõik iseseisvalt ravi eesmärgil
füsioteraapia, logopeedia ja kliinilise psühholoogia teenuse osutajad
omama Terviseameti tegevusluba ning asutuses töötavad logopeedid,
füsioterapeudid ning kliinilises psühholoogid saavad tervishoiutöötaja
võrdsustatuks (sh unikaalse tervishoiutöötaja koodi) kui tervishoiuteenuse
osutaja lisab nad Terviseameti tegevusloale. 
TTKS kohaselt võrdsustatakse tervishoiutöötajaga spetsialistid valdkonna
eest vastutava ministri määruses sätestatud tingimustel. Määruses „§4
Nõuded personalile“ sätestatu on tekitanud palju küsimusi ning TerK jagas
teadmist, mis on Sotsiaalministeeriumi ja Terviseameti seisukoht määruse
§4 sõnastuse selgitamisel.

Muuhulgas seisis kirjas (kogu kiri allpool), et Sotsiaalministeerium
kaalub vajadusel (kui andmetest nähtub reaalne negatiivne mõju teenuse
kättesaadavusele) terviseministri määruses 54 täpsustada, et iseseisvalt
võib logopeedilist ravi osutada isik, kes on logopeedia erialal omandanud
vähemalt magistrikraadi.

Ida-Virumaal on terviseameti andmetel kliiniliste logopeedide arv
ebapiisav, et mitte öelda olematu, kui seda kõrvutada teenuse vajadusega.
Teenus ei ole kättesaadav. Oleme lõpetanud iseseisva logopeedilise teenuse
osutamise. 

Ida-Virumaa kui teeninduspiirkonna väljakutseks on lisaks muule ka
mitmekeelne keskkond. On ootuspärane ning kaasaegse logopeedilise ravi
põhimõtetele vastav, et logopeedi teenust saab patsient enda emakeeles. 
Oleme kursis kliiniliste logopeedide üle-Eestilise nappusega, mistõttu
küsime millele ja millal võiks toetuda SOMi ülalkirjeldatud muudatuse
kaalumine ja muudatuse elluviimine? 

Lugupidamisega

Merle Harjo
tegevjuht
[email-masked]	Corrigo OÜ	www.corrigo.ee	Tel. &#43;372 552
6928	Jõhvi Haigla SA	www.jõhvihaigla.ee	Jaama 34b, 41532 Jõhvi
Corrigo Hambaravi	www.corrigohambaravi.ee		Corrigo Estetica
www.corrigoestetica.ee	 	

Käesolev e-kiri ja selle lisad võivad sisaldada konfidentsiaalset
informatsiooni ning on kasutamiseks ainult selles nimetatud adressaadile.
Selle e-posti loata kasutamine, avaldamine või levitamine on keelatud. Kui
Te ei ole selle e-kirja adressaat, palume Teil viivitamatult võtta
saatjaga e-posti teel ühendust ning kustutada saadud e-kiri, selle
võimalikud koopiad ning kõik lisad.

Hea koostööpartner!
 
Alates 01.07.2024 lõppes üleminekuaeg „Tervishoiuteenuste korraldamise
seaduses“ (TTKS). Nüüdsest peavad kõik iseseivalt ravi eesmärgil
füsioteraapia, logopeedia ja kliinilise psühholoogia teenuse osutajad
omama Terviseameti tegevusluba ning asutuses töötavad logopeedid,
füsioterapeudid ning kliinilises psühholoogid saavad tervishoiutöötaja
võrdsustatuks (sh unikaalse tervishoiutöötaja koodi) kui tervishoiuteenuse
osutaja lisab nad Terviseameti tegevusloale. Tervishoiuteenuse osutamisel
tuleb kõigil tervishoiutöötajatel andmed dokumenteerida tervise
infosüsteemi.
TTKS kohaselt võrdsustatakse tervishoiutöötajaga valdkonna eest vastutava
ministri määruses sätestatud tingimustel. Määruses „§4 Nõuded personalile“
sätestatu on tekitanud küsimusi. Jagame teile teadmist, mis on
Sotsiaalministeeriumi ja Terviseameti seisukoht määruse §4 sõnastuse
selgitamisel.
 
*   Iseseisvalt võib füsioteraapia ravi osutada isik, kes on
füsioteraapia erialal omandanud vähemalt bakalaureusekraadi või samaväärse
kvalifikatsiooni.
„samaväärne kvalifikatsioon“ on välismaal õppinud isiku ENIC/NARIC
Keskuse poolt tunnustatud füsioteraapia alane haridus, mis vastab Eesti
bakalaureuse õppele.
 
*   Iseseisvalt võib logopeedilist ravi osutada isik, kelle
kvalifikatsiooni tõendab kehtiv haridusel ja töökogemusel põhinev
kutseseaduse kohane logopeedi kutse või muu samaväärne pädevustunnistus.
Logopeed peab olema Kutsekoja registris või „muu samaväärne
pädevustunnistus“ on teise riigi Kutsekoja registris, mille kutse
väljastamise põhimõtted on samaväärseks tunnistatud Eesti Logopeedide
Ühingu (kui Eestis kutse väljastaja) poolt.  
 
*   Iseseisvalt võib psühholoogilist ravi osutada isik, kelle
kvalifikatsiooni tõendab kehtiv haridusel ja töökogemusel põhinev
kutseseaduse kohane kliinilise psühholoogi kutse või muu samaväärne
pädevustunnistus.
Isik peab olema Kutsekoja registris või „muu samaväärne pädevustunnistus“
on teise riigi Kutsekoja registris, mille kutse väljastamise põhimõtted on
samaväärseks tunnistatud Eesti Psühholoogide Liidu (kui Eestis kutse
väljastaja) poolt.  
 
Vastutused:
*   Teenuse osutaja vastutab, et omab raviteenuse osutamisel Terviseameti
tegevusluba ning kannab tegevusloale ülaltoodud pädevusele vastavad
logopeedid, füsioterapeudid ning kliinilises psühholoogid.
*Soovitame kõikidel teenuseosutajatel üle vaadata enda asutuse
Terviseameti tegevusload ning veenduda, et iseseisvalt ravi eesmärgil
osutavad teenus üksnes ülaltoodud pädevusele vastavad logopeedid,
füsioterapeudid ning kliinilised psühholoogid. Kui tegevusloale on kantud
logopeed, füsioterapeut ja/või kliiniline psühholoog, kes osutab
iseseivalt teenust, kuid ei vasta ülaltoodud tingimustele, siis tuleb ta
tegevusloalt eemaldada, sest tal puudub õigus iseseivalt ravi eesmärgil
teenust osutada.
*   Terviseamet vastutab järelevalve korraldamise eest nii
tervishoiuteenuse osutajate tegevuslubadele kui ka tegevuslubadele lisatud
tervishoiutöötajaga võrdsustatud isikute pädevusele.
*   Sotsiaalministeerium vastutab õigusruumi eest.
*Kaalub vajadusel (kui andmetest nähtub reaalne negatiivne mõju teenuse
kättesaadavusele) terviseministri määruses 54 täpsustada, et iseseisvalt
võib logopeedilist ravi osutada isik, kes on logopeedia erialal omandanud
vähemalt magistrikraadi. Hetkel lähtume põhimõttest, et iseseivalt ravi
eesmärgil logopeedia teenust osutav isik peab olema Kutsekoja registris.
*   Tervisekassa vastutab tervishoiuteenuse osutajatega lepingute
sõlmimise eest. Tervisekassa tugineb lepingute sõlmimisel ning lepingu
täitmise kontrollimisel muuhulgas Terviseameti andmebaasile.
 
Heade soovidega
 
		SIGNE BORISSOV
Teenusejuht
Partnersuhtluse osakond

E: [email-masked]
Riia tn 142, Tartu
    <https://www.youtube.com/channel/UC65du1Kajk0qvua45iRyquw>
<https://www.tervisekassa.ee/blogi>