Subject: Pöördumine sõeluuringute juhtrühmale
From: "Kadi Palumaa" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Tue, 5 Nov 2024 20:09:22 +0200

Pöördumine sõeluuringute juhtrühmale

Eesti Oftalmoloogide Selts (EOS), koos Eesti Diabeedi Liidu, kui
patsientide esindus organisatsiooni, Eesti Endokrinoloogide Seltsi ja
Eesti Perearstide Seltsiga osales tänavu kevadel Tervisekassa korraldatud
raviteekondade loomise kiirendiprogrammi taotlusvoorus sooviga luua Eestis
diabeedi diagnoosiga inimestele tänapäevane sõeluuringu süsteem.
Tervisekassalt saadud tagasisides soovitati meil pöörduda sõeluuringute
juhtrühma poole. 

EOS koos kaaslastega sooviks näha, et kõik diabeedi diagnoosiga haiged
oleksid haaratud diabeetilise retinopaatia sõeluuringusse, ja diabeetilise
retinopaatia  sõeluuringute korraldus vastaks WHO soovitustele.(1) 
Nagu tõdeb WHO 2020 välja antud juhises, siis täidab diabeetilise
retinopaatia skriining Wilson ja Jungner poolt esitatud sõeluuringu
kriteeriumid.(1) WHO soovitab Euroopas üle minna oportunistlikult
sõeluuringult organiseerituma ja süsteemsema sõeluuringu suunas. (2)

Praegu on Eestis korraldatud diabeedi skriining, nii et patsient peab ise
broneerima aja silmaarstile see tähendab oportunistlikult. (Eestis puudub
statistika, mis võimaldaks meil võrrelda retinopaatia levikut ja nägemise
kaotuse määra kas ajas või teiste riikidega võrreldes.) Diabeeti  põeb
Eestis  hinnanguliselt  ca  8–9  %  täiskasvanud rahvastikust  ja umbes
90%-l juhtudest on tegemist 2. tüüpi diabeediga  (3) (4).  Diabeetilist
retinopaatiat esineb hinnanguliselt 35–40%-l diabeetikutest. Maailmas   on
hinnanguliselt   93   miljonit  DR-ga patsienti, 28 miljonit inimest
nägemist ohustava DR vormiga ning 17 miljonit proliferatiivse diabeetilise
retinopaatiaga. (5). Hetkel kaasajastame  ja täiendame Eesti andmed
diabeedi ja diabeetilise retinopaatia levimuse kohta dr. Rebrov
käimasoleva doktoritöö raames. Usume, et diabeetilise retinopaatia ravi
Eestis on heal tasemel, aga teame, et parandades sõeluuringuga patsientide
õigeaegselt ravile pääsemist suudame vältida nägemise kaotust veelgi
paremini.

Sooviksime kohtuda ja konsulteerida sõeluuringute juhtgrupiga, et leida
parim võimalus diabeedi diagnoosiga patsientidel retinopaatia sõeluuringu
korraldamiseks, diabeetilise retinopaatia varaseks avastamiseks ja sellega
seonduva nägemiskaotuste vältimiseks.

Lugupidamisega,

Kadi Palumaa | oftalmoloog - juhtivarst
Eesti Oftalmoloogide Seltsi president
AS Ida-Tallinna Keskhaigla | Ravi 18, 10138 Tallinn
tel &#43;372 5200602
[email-masked]
www.itk.ee