Subject: Haigushüvitist puudutavad seadused
From: Aime Läänesaar <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Mon, 2 Sep 2024 12:19:04 +0300

Tere
Ma leian , et võrdõiguslikkus on kõvasti riivatud nendel FIE-del , kes
alustasid eelmise aasta poole pealt ja maksid kohustuslikku sotsiaalmaksu
rohkem võrreldes selle FIE-ga , kes alustas selle aasta algusest ja on
koheldud paremini.  Õiglane käsitlus oleks arvestada maksukohuslase
perioodi pikkusega, mitte 365-päevaga kõikidel juhtudel.  

1.Kuidas põhjendatakse võrdset kohtlemist 01.01.2024 alustanud FIE-ga
võrreldes eelmise aasta poole pealt alustanud FIE-dest , kes alustasid
maksumaksjana varem ja on ajaliselt kauem sotsiaalmaksu maksnud ? Mille
poolest karistatakse seda FIE-t, kes alustas eelmise aasta detsembris või
varem võrreldes selle FIE-ga , kes alustas 01.01.2024 ?

2. Kas see vastab põhiseadusele võrdse kohtlemise kohta ?

3. Kas see on üleüldse raamatupidamislikult võrdne käsitlus, kui muudel
juhtudel arvestatakse maksumaksmise perioodi kalendripäeva keskmist ? VT
tabelit allpool

Vastuseid ootama jäädes

FIE alustamise algus	eelmise aasta sissetulek	päeva
tervisekasa poolt väljaarvutatav haigushüvitise päevamäär	kal.päevi
min.sots.maksu määr	 	 	 	
	01.01.2024	0	365	16,68	365	
	01.12.2023	725	365	1,39	31	
	01.11.2023	1450	365	2,78	61	
	01.10.2023	2175	365	4,17	92	
	01.09.2023	2900	365	5,56	122	
	01.08.2023	3625	365	6,95	153	
	01.07.2023	4350	365	8,34	184	
	01.06.2023	5075	365	9,73	214	
	01.05.2023	5800	365	11,12	245	
	01.04.2023	6525	365	12,51	275	
	01.03.2023	7250	365	13,90	306	
	01.02.2023	7975	365	15,29	334	
	01.01.2023	8700	365	16,68	365	

	

	

	

	

	

	

	

Tervisekassa juhindub järgmisest   :

1.  kui FIE-l on kohustus maksta sotsiaalmaksu avansilisi makseid, aga
töövõimetuslehe algusele eelnenud kalendriaastal FIE-l tulu puudus (st ei
makstud sotsiaalmaksu), siis võtab Tervisekassa hüvitise maksmisel aluseks
sotsiaalmaksu kuumäära (aluseks RaKS § 55 lg 6); 
 
2. kui aga FIE-l on kohustus maksta sotsiaalmaksu avansilisi makseid ja
eelmisel kalendriaastal FIE teenis sotsiaalmaksuga maksustatud tulu, võtab
Tervisekassa hüvitise maksmisel aluseks töövõimetuslehe algusele eelnenud
kalendriaastal isiku eest makstud sotsiaalmaksu alusel arvutatud tulu
suuruse (aluseks RaKS § 55 lg 5). Täpsustuseks – kui eelmisel aastal
teenitud keskmine kuu tulu on väiksem sotsiaalmaksu kuumäärast, kujuneb ka
makstava töövõimetushüvitise ühe kalendripäeva tulu ühele kalendripäevale
teisendatud sotsiaalmaksu määrast väiksemaks.