Subject: Eesti Perearstide Seltsi tagasiside Ministri määrustele 15.07.24
From: "Elle-Mall Sadrak" <[email-masked]>
To: "SM Info", "Kaily Susi"
Date: Fri, 9 Aug 2024 17:59:25 +0300

Eesti Perearstide Seltsi tagasiside Ministri määrustele 15.07.24

  _____

“Tervisekeskuste liigid ja nõuded tervisekeskuste liikidele”

Ettepanek 1. (2) Ühtne tervisekeskus on äriühing, mis pakub kõiki §-s 6 
nõutud teenuseid.

Ettepanek sõnastuseks on: ühtne tervisekeskus on ühel taristul asuv 
äriühing, mis pakub kõiki §-s 6 nõutud teenuseid.

Selgitus - EPS peab oluliseks, et kõik nõutud teenused on osutatud samal 
taristul, see tagab parema integreerituse ja koostöö spetsialistide vahel.

Ettepanek 2. § 4. Tervisekeskuse filiaal

(1) Tervisekeskuse filiaal on tervisekeskuse osa, mis asub tervisekeskusest 
erineval

taristul ja kus osutatakse perearstiabi kuni kahele nimistule. 
Tervisekeskusel võib olla

mitu filiaali eri taristutel.

Ettepanek: teeme ettepaneku piirata filiaalide arvu, mis ühel 
tervisekeskusel võib olla. Ettepanek ühel tervisekeskusel võib olla kuni 3 
filiaali kuni 2 nimistuga.

Põhjendus: Kui ühel tervisekeskusel on rohkem kui 3 filiaali üle-Eesti va 
juhul, kui filiaal on piirkonnas, kus puudub võimalus kohapeal 
tervisekeskuse moodustamiseks, st patsiente on vähem kui 4500 või nimistuid 
vähem kui 3.

Ettepanek 3. § 5. Nõuded ruumidele ja sisseseadele

(2) Tervisekeskuse ruume võib ühiskasutada, kui sama ruumi kasutatakse 
erinevate töötajate poolt teenuse osutamiseks erineval ajal. Ruumide 
ühiskasutus on lubatud eeldusel, et vastuvõturuumis toimub korraga ühe 
tervishoiutöötaja vastuvõtt ning keskuse teenuste kättesaadavus on 
nõuetekohase kvaliteediga, nõutud mahus ja aegadel tagatud.

Ettepanek: teeme ettepaneku piirata tervisekeskuses ühiskasutatavaid ruume - 
ühiskasutamine on lubatud 2 nimistu ruumide osas st 2 arsti kabinetti ja 4 
õe kabinetti.

Põhjendus: kui kõik tervisekeskuse ruumid on ühiskasutuses, siis on oht, et 
kriisi olukorras, kus on vajalik suurem isoleeritus, vajadus pikendada 
füüsilisi vastuvõtte ei ole seda võimalik teha, kuna ruumid on kõik 
ühiskasutusse antud ja see võib omakorda oluliselt halvendada kriisi 
olukorras teenuse osutamist.

Ettepanek 5.  § 6. Teenused ja kättesaadavus

(1) Tervisekeskuses osutatakse perearstiabi ja muid teenuseid vähemalt 
kolmele perearstinimistule, kuhu kuulub kokku minimaalselt 4500 inimest.

(2) Tervisekeskuse nimistute suurus kokku võib olla alla 4500 isiku juhul, 
kui teenuse osutamata jätmine avaldab mõju perearstiabi kättesaadavusele ja 
kvaliteedile piirkonnas.

Ettepanek: Lisad erisuse hulka ka 0 nimistuga tervisekeskus.

Põhjendus: kui tervisekeskus moodustatakse kasutades 0 nimistut, siis pole 
vähemalt esialgu 4500 patsiendi hulk saavutatud.

Lisaks palume fikseerida, et ühtses Tervisekeskuses töötavad õed ei peaks 
olema fikseeritud konkreetse nimistuga MEDREs, Tervisekassa lepingus vaid 
töötavadki tervisekeskuses.

  _____

Tervisevaldkonna määruste muutmine

Ettepanek 1.

„§ 6. Nimistuväline teenindamine

(1) Perearstiabi võib lisaks § 2 lõikes 2 nimetatule osutada teise 
nimistusse kuuluvale isikule

järgmistel juhtudel:

1) teenust osutatakse samas äriühingus või tervisekeskuses, kus isiku 
perearst nimistu alusel

tegutseb;

2) isik kuulub nimistusse, millel ei ole kinnitatud perearsti ega asendajat;

3) isiku perearstiabi osutaja tööaja välisel ajal või kui seal õigeaegselt 
perearstiabi saamine ei

ole muul põhjusel võimalik.

Ettepanek: asendada 3) kui seal õigeaegselt perearstiabi saamine ei ole muul 
põhjusel võimalik.

Ja asemele panna - Kui selleks on Tervisekassa eraldi tähtajalise (kuni 30 
päevaks) loa andnud.

Põhjendus: Näiteks üksikprakise perearst  jääb auto alla ja pole suuteline 
homsest teenust osutama, mistõttu võtab nimistu patsientide teenindamise 
ajutiselt üle üks või mitu teist perearstikeskust.

Tähtajaline kuni 30 päeva, kuna see on meie hinnangul piisav aeg, mis 
võimaldab leida juba vajadusel püsivama lahenduse.

Palume eemaldada võimalus, et inimesed hakkavad kasutama mugavusteenust - 
Võimaldatakse inimeste teenindamist ka siis, kui nad on perearsti 
tegevuskohast kaugel ning ei saa selle tõttu enda perearstilt õigeaegselt 
abi. Selline lahendus vajab täpsemat kirjeldamist vastutuse ja info 
liikumise ning rahastuse mõttes. Antud punkt annab aga võimaluse teenust 
juba praegu vajadusel paindlikult osutada.

Põhjendus: Perearstid on täna väga hädas inimestega, kes on nimistusse 
registreerunud, kuid kes elavad ja töötavad hoopis teises kohas, kuid 
keelduvad nimistust lahkumast ja eeldavad perearstilt kaugteenindamist ning 
antud õigus soodustab seda veelgi ning siis hakkaks Tervisekassa maksama 
sama teenuse eest topelt, eriti olukorras kus vältimatu abi osutamine on 
kohustus kõigile perearstidele nende teeninduspiirkonnas olevatele 
isikutele. Ei saa ka välistada, et seda olukorda hakkavad mõned 
teenuseosutajad ära kasutama, mistõttu pigem enne korralikult see punkt läbi 
mõelda ja hiljem lisada, kui lahendus on kirjeldatud.

Ettepanek 2.

Muuta määrust “Perearsti nimistu moodustamise, muutmise ja võrdlemise alused 
ja kord ning perearsti nimistute piirarv” vastavalt:

Asendada tänane:

§ 4.   Nimistusse registreerimine

  (1) Perearst registreerib isiku nimistusse või keeldub nimistusse 
registreerimisest seitsme tööpäeva jooksul registreerimisavalduse 
esitamisest arvates.

  (2) Perearst keeldub isiku registreerimisest nimistusse, kui nimistusse 
kantud isikute arv ületab Tervisekassa määratud nimistu piirsuurust, välja 
arvatud käesoleva paragrahvi lõikes 3 sätestatud juhul.
[ <https://www.riigiteataja.ee/akt/101072022031> RT I, 01.07.2022, 31 - 
jõust. 04.07.2022, rakendatakse tagasiulatuvalt 1.07.2022]

  (3) Perearst võib registreerida isiku nimistusse sõltumata nimistu 
piirsuurusest ja nimistusse kantud isikute arvust, kui isiku:
  1) registreerimisavalduses märgitud Eesti rahvastikuregistri elukoha 
aadress või välismaalase tegeliku elukoha aadress on perearsti 
teeninduspiirkonnas;
[ <https://www.riigiteataja.ee/akt/101072022031> RT I, 01.07.2022, 31 - 
jõust. 04.07.2022, rakendatakse tagasiulatuvalt 1.07.2022]
  2) perekonnaliige on registreeritud nimistusse.

  (4) Perearst keeldub isiku registreerimisest nimistusse käesoleva 
paragrahvi lõike 3 punktis 2 sätestatud alusel, kui kõigi nimistusse kantud 
isikute Eesti rahvastikuregistri elukoha aadress on perearsti 
teeninduspiirkonnas. Perearst võib taotleda Tervisekassalt kinnitust selle 
kohta, kas nimistusse kantud isikute Eesti rahvastikuregistri elukoha 
aadress vastab perearsti teeninduspiirkonnale.
[ <https://www.riigiteataja.ee/akt/101072022031> RT I, 01.07.2022, 31 - 
jõust. 04.07.2022, rakendatakse tagasiulatuvalt 1.07.2022]

  (5) Perearst võib keelduda isiku registreerimisest nimistusse, kui 
registreerimisavalduses märgitud isiku Eesti rahvastikuregistri elukoha 
aadress või välismaalase tegeliku elukoha aadress ei ole perearsti 
teeninduspiirkonnas.
[ <https://www.riigiteataja.ee/akt/101072022031> RT I, 01.07.2022, 31 - 
jõust. 04.07.2022, rakendatakse tagasiulatuvalt 1.07.2022]

Asendus ettepanek:

§ 4.   Nimistusse registreerimine:

  (2) Perearst võib keelduda isiku registreerimisest nimistusse, kui:

1.nimistusse kantud isikute arv ületab Tervisekassa määratud nimistu 
piirsuurust;

2.registreerimisavalduses märgitud Eesti rahvastikuregistri elukoha aadress 
või välismaalase tegeliku elukoha aadress ei ole perearsti 
teeninduspiirkonnas. Perearst võib taotleda Tervisekassalt kinnitust selle 
kohta, kas nimistusse kantud isikute Eesti rahvastikuregistri elukoha 
aadress vastab perearsti teeninduspiirkonnale.

3.Nimistusse registreeruv inimene on perearsti hinnangul perearsti suhtes 
pahatahtlik, ohtlik.

Põhjendus: Tänane kehtiv sõnastus on raskesti arusaadav, mistõttu palume 
antud määruses konkreetselt sõnastada juhtumid, mille puhul on perearstil 
õigus keelduda inimest oma nimistusse registreerimast. Ja palume lisada 3. 
Kuivõrd täna puudub perearstil õiguslik alus keelduda enda tervisele ohtu 
kujutavale või pahatahtlikult käituvat inimesest, aga ka perearstid ja 
perearstide meeskonnad vajavad kaitset. Antud põhjenduse peab perearst 
esitama Tervisekassale ning Tervisekassa kinnitab põhjendatuse. Näeme, et 
selliseid juhtumeid on üksikud, kuid see on äärmiselt vajalik punkt, et 
perearste kaitsta.

09.08.24

Elle-Mall Sadrak

Eesti Perearstide Seltsi juhatuse esinaine