Subject: Eetikakomiteede 29.08. ümarlaua kutse - loata toitude kasutamine teadus- ja arendustöös
From: Pille Tammemägi <[email-masked]>
To: Kairi Värv, <[email-masked]>, <[email-masked]>,Eesti bioeetika ja inimuuringute nõukogu, "SM Info", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: Gret-Kristel Mällo <[email-masked]>, "[email-masked]", "Airika Salumets" <[email-masked]>, "Anneli Tuvike" <[email-masked]>
Date: Tue, 16 Jul 2024 16:31:31 +0300

Tere!
 
Haridus- ja Teadusministeerium  on ette valmistamas uut teadus- ja
arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seadust (TAIKS) ning selle
alusel teaduseetika korralduse määrust. 
Kuna siiani puudub Eestis institutsioon, mis hindaks teadusuuringutes
loata toitude kasutamise eetilisi riske siis näeme võimalust, et uus TAIKS
võiks olukorda parandada.
 
Seega kutsume teid arutama kas ja kuidas saaks uue TAIKS-i ja toiduseaduse
alusel reguleerida loata toitude kasutamist teadus- ja arendustöös.
 
Arutelu teemad:
*   kuidas korraldada eetikakomiteede tööd selliselt, et toidukatsete
jaoks tekiks vastava pädevusega eetikakomitee?
*   milline peaks olema pädevus eetikakomitee, kes väljastab selliseid
lubasid. Kas vajalik on eetikakomitees tagada ka toidualane pädevus?
*   kuidas täiendada õigusruumi, nii olemasolevat kui tulevast?  Kas nt
toiduseadusesse tuleks lisada eetikakomiteelt loa saamise nõue? Kas see
nõue peaks ja saaks hõlmata ka  ettevõtete poolt läbiviidavaid katseid?
Mida peaks reguleerima teaduseetika komitee määrus? Millist osa
temaatikast saaks reguleerida pehme õigusega, nt juhenditega?
 
Aeg:      29. august kl 10.00-12.00
Koht:    ministeeriumite ühishoone (Suur-Ameerika 1) Lõhmus/Pärn saal (1.
korrusel) ja Teams
Praktilist infot ministeeriumite ühishoone külastamiseks leiate siit:
https://www.mkm.ee/ministeerium-uudised-ja-kontakt/uhishoone-kulastajale
 
Palun andke hiljemalt 23. augustiks e-postile [email-masked]
teada, kes on osalemas ning mil viisil (kohapeal või veebi teel). 
 
Taustaks: Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi üheks
tegevusvaldkonnaks on toiduohutus ja selle tagamiseks rakendatakse
erinevaid meetmeid alates ettevõtete tegevuslubade süsteemist kuni teatud
toidu turule lubamiseks eelnevast loa andmisest. 
Üheks luba vajavaks toidugrupiks uuendtoit ehk toit, mida ei ole enne 15.
maid 1997.a Euroopa Liidus inimeste toiduna olulisel määral kasutatud (nt
tehisliha). 
Uuendtoidu turustamiseks on vaja Euroopa Komisjoni luba. Selle saamiseks
tuleb Euroopa Toiduohutusametile (EFSA) tõendada, et uuendtoit on inimeste
tervisele ohutu. 
Uuendtoidu loa saamiseks on vaja teha erinevaid uuringuid, mis võivad
hõlmata ka inimkatseid ohutuse tõendamiseks kui ka maitsmisi
organoleptiliste omaduste hindamiseks.  

Heade soovidega 

Pille Tammemägi
juhataja
Toiduohutuse osakond
Regionaal- ja Põllumajandusministeerium
______________________________
[email-masked]
625 6154
Suur-Ameerika tn 1 / 10122 Tallinn / www.agri.ee