Subject: FW: Mure magustatud jookide maksustamise eelnõuga
From: "SM Info"
To: "SM Info"
Date: Mon, 25 Mar 2024 08:51:26 +0200

From: Kylli Eller &lt;[email-masked]&gt; 
Sent: Friday, March 22, 2024 2:49 PM
To: Rasmus Sinivee &lt;[email-masked]&gt;
Subject: Mure magustatud jookide maksustamise eelnõuga
 
Tere Rasmus
 
Aitäh Teile äsjase meeldiva telefonivestluse eest!
 
Tervitused Soomaa servas Vändra metsade vahel asuvast Piesta Kuusikaru
talust. Pöördun Eesti kohaliku toidu tootjana ministeeriumi poole murega
kavandatava magustatud jookide maksu teemal. Nimelt tundub meie
vaatevinklist, et eelnõu koostamisel on jäänud tähelepanuta üks väike, aga
loodetavasti siiski oluliseks peetav segment. 
 
Praegusel kujul on eelnõu ebaõiglaselt koormav meie pereettevõttele ja
teistele Eesti väiketootjatele, kes valmistavad naturaalsest mahlast
erinevaid jooke, mida ei magustata ega lisata ka ühtki tervisele
kahjulikku koostisainet; ei ahvatleta kedagi tühje kaloreid tarbima, vaid
vastupidi, suunatakse täismahlast madalama suhkrusisaldusega jookide
tarbimisele. Ehk siis tegelikult ei lähe me oma tegevuses kuidagi
vastuollu seaduse väidetava eesmärgiga, kuid oleme sellele vaatamata
silmitsi kasvava bürokraatiaga maksuarvestuse näol.
 
Tehnoloogiline küsimus on siin selles, et puuvilja- ja marjamahla
looduslik suhkrusisaldus on piisavalt kõrge, et vaatamata lahjendamisel
ületab suhkrukogus lõpptootes üldjuhul ikkagi eelnõu järgi maksustamisele
kuuluvat miinimummäära.
 
Konkreetse näitena saan tuua oma ettevõtte sortimendist Piesta õunajäätee
- baastoode on Eesti õuntest pressitud (mitte kontsentreeritud mahlast
valmistatud) õunamahl, mis ei ole maksustatav toode; lisame Eesti
taimetee, mis ei ole maksustatav toode…  ning tulemuseks on praeguse
eelnõu järgi maksustamisele kuuluv jook, kuna mahlast lähtuv looduslik
suhkrusisaldus on rohkem kui 5 g 100 ml valmistootes. 
 
Kokkuvõttes niisiis meie kui mahlatootja vaatest on tegu lahjendatud (!)
jookide maksustamisega. 
 
Eelnõu tutvustamisel on kenasti väljatoodud argumendid “… motiveerida
tootjaid suhkru kogust ja magusainete kasutamist joogis vähendama ning
suunata inimesi kõrge suhkrusisaldusega jookide hinnatõusuga eelistama
väiksema suhkrusisaldusega ja magusaineteta jooke. Tootjatel on seega
võimalus joogiretseptide muutmisel vähendada enda maksukoormust.” 
 
Meie puhul on olukord hetkeseisuga täpselt vastupidine - et vähendada
maksukoormust ja mikroettevõtte jaoks koormavat bürokraatiat
maksuarvestuse näol peaksime pigem piirduma täismahla ehk kõrgema (!)
suhkrusisaldusega joogi tootmisega. See tõenäoliselt ei ole olnud eelnõu
koostajate eesmärk.
 
Loodan, et eelnõusse on võimalik sisse viia muudatused, mis toetavad
samaaegselt nii inimeste tervist kui ka kohalikest naturaalsetest
mahladest jooke valmistavaid tootjaid. 
Jään ootama tagasisidet.
 
Tervitades

 
Külli Eller
tel 5089 589
Piesta Kuusikaru talu (Kuusikaru OÜ)
https://www.piesta.ee/