Subject: RE: Küsimus Soome digiallkirjade kasutamise kohta
From: "Silvia Lips" <[email-masked]>
To: "Kaitti Persidski" <[email-masked]>
Date: Wed, 14 Feb 2024 13:51:31 +0200

Tere!

Suur tänu pöördumise eest. Antud juhul tuleb eristada elektroonilist
allkirjastamist ning allkirja kehtivuse kontrollimist.

Igal e-teenuse pakkujal on täna õigus ise otsustada, millist
allkirjastamise lahendust oma süsteemis kasutada. RIA poolt on näiteks
vabalt kättesaadav

SiGA (signeerimise ja allkirjade valideerimise) tarkvara, mida nii avaliku
kui ka erasektori asutused saavad kasutada. Lisaks pakume avaliku sektori
asutustele

eraldi allkirjastamise teenust. Eelnimetatud teenuses on siiski toetatud
vaid Eesti Vabariigi poolt välja antud või riigi poolt tunnustatud
kvalifitseeritud e-allkirja

andmiseks mõeldud eID vahendid. Sarnaselt saab kvalifitseeritud e-allkirja
anda ka DigiDoc 4 tarkvara kasutades.

Kuna teiste riikide eID lahenduste ning nendes tehtavate muudatuste üle
Eesti Vabariigil kontroll sisuliselt puudub ning iga lahenduse lisamine

eeldaks eraldi riikidevahelisi kokkuleppeid ja arendust, siis ei ole
allkirja andmine teiste riikide eID vahenditega käesoleval ajal võimalik.

Küll aga võimaldab nii SiGA lahendus kui ka DigiDoc 4 klient vastavalt
Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EL) nr 910/2014, 23. juuli 2014 ,

e-identimise ja e-tehingute jaoks vajalike usaldusteenuste kohta siseturul
ja millega tunnistatakse kehtetuks direktiiv 1999/93/EÜ (eIDAS)
kontrollida

eIDAS määrusele vastavaid elektroonilisi allkirju. Seega on võimalik Soome
ID-kaardi või sarnase lahendusega antud e-allkirju kontrollida,

kuid puudub elektroonilise allkirja andmise võimalus. Vastava vajaduse
olemasolul saab teenusepakkuja selle võimekuse teenusepõhiselt välja
arendada.

Lugupidamisega,

Silvia Lips

eID ekspert

Riigi Infosüsteemi Amet

From: Kaitti Persidski <[email-masked]>
Sent: Wednesday, January 17, 2024 11:08 AM
To: ria <[email-masked]>; Automaatvastus <[email-masked]>
Subject: Küsimus Soome digiallkirjade kasutamise kohta

E-kiri saadeti väljastpoolt RIA-t. Kui Sa ei tunne saatjat, siis ära ava
linke ega manuseid!

Tere!

Pöördun Teie poole küsimusega, mis puudutab Soome ID-kaardi või sarnase
lahendusega allkirjastamist Eesti infosüsteemides.

Millisel põhjusel ei ole allkirja andmine Soome kaardi või sarnase
lahenduse võimalik Eesti riigi infosüsteemides? Teadaolevalt suudab
Digidoc4 (ehk siis Eesti ID-kaardi tarkvara) Soome digiallkirju tuvastada.

Tänades ja parimat soovides

Kaitti Persidski

Jurist

Notarite Koda

617 7903