Subject: RE: Smart-ID-ga allkirjastamisest
From: "Silvia Lips" <[email-masked]>
To: "Kaitti Persidski" <[email-masked]>
Date: Wed, 14 Feb 2024 13:47:36 +0200

Tere!

Suur tänu pöördumise eest. Alates 2018. aasta novembrist on smart-ID puhul
tegemist kvalifitseeritud allkirja andmise vahendiga (QSCD).

Vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EL) nr 910/2014, 23.
juuli 2014, e-identimise ja e-tehingute jaoks vajalike usaldusteenuste
kohta

siseturul ja millega tunnistatakse kehtetuks direktiiv 1999/93/EÜ (eIDAS)
loetakse kvalifitseeritud e-allkirjad artikkel 25 lõike 2 kohaselt
samaväärseks

omakäelise allkirjaga. Eeltoodust tulenevalt on smart-ID-ga antud
allkirjad alates 2018. aasta novembrist samaväärsed ID-kaardi ja
mobiil-ID-ga antud allkirjadega

ning seda nii Eestis kui ka teistes Euroopa Liidu riikides.

Lugupidamisega,

Silvia Lips

eID ekspert

Riigi Infosüsteemi Amet

From: Kaitti Persidski <[email-masked]>
Sent: Monday, January 22, 2024 5:35 PM
To: ria <[email-masked]>; Automaatvastus <[email-masked]>
Subject: Smart-ID-ga allkirjastamisest

E-kiri saadeti väljastpoolt RIA-t. Kui Sa ei tunne saatjat, siis ära ava
linke ega manuseid!

Tere!

Pöördun Teie poole küsimusega, kas Smart-ID-ga allkirjastamine on
õiguslikult samaväärne ID-kaardi antud allkirjaga.

Kas saan õigesti aru, et kuna Smart-ID-ga allkirjastamiseks taotles
Notarite Koda liitumist riigi allkirjastamisteenuse toodangukeskkonnaga,
siis on Smart-ID riigi poolt aktsepteeritav autentimis- ja
digiallkirjastamisvahend, millega antud allkirja puhul ei ole õiguslikku
erinevust ID-kaardi või Mobiil-ID-ga antud allkirjast.

Samuti – kas Smart-ID-ga allkirjastatud dokument (nt notari poolt
kaugtõestamisel Smart-ID-ga allkirjastatud leping) on avatav ja
aktsepteeritud ka teistes EL riikides, samaväärselt ID-kaardiga antud
allkirjaga?

Küsimus tekkis seetõttu, et seadustest ei leidnud Smart-ID-ga seotud
regulatsiooni. Mobiil-ID-ga seda küsimust ei teki, kuna isikut tõendavate
dokumentide seaduse § 204 lõike 11 kohaselt on mobiil-ID hõlmatud
digitaalse isikutunnistuse mõistega:

      (11) Mobiil-ID vormis digitaalne isikutunnistus antakse välja Eesti
kodanikule ja välismaalasele, kellel on
<https://www.riigiteataja.ee/akt/120062022057#para2> käesoleva seaduse § 2
lõike 2 punktides 1–8 nimetatud kehtiv dokument.

Samuti on isikut tõendavate dokumentide seaduses reguleeritud
elamisloakaart kui isikut tõendav dokument (§ 2 lg 12).

Smart-ID-st ei isikut tõendavate dokumentide seadus ega ka e-identimise ja
e-tehingute usaldusteenuste seadus ei räägi. Samuti ei ole Smart ID-d
märgitud EL Teatajas avaldatud E-identimise süsteemide loetelus, link
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX:52023XC0705(01)

Lugupidamisega

Kaitti Persidski

Jurist

Notarite Koda

617 7903