Subject: Sv: Mustpeade maja tagastamata jätmise taotluse lahendamine/Registreerimise number: 7-7.1/1806-4.
From: "Ralph Tischer" <[email-masked]>
To: "RAM Info"
Date: Mon, 4 Nov 2024 15:59:21 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Austatud härra K.Kajak,

Vastuseks Teie kirjale 15.04. 2024 soovime Mustpeade vennaskonna poolt anda 
järgnevaid selgitusi ja valgustada olukorra tausta. Alates selle aasta 
kevadest on vennaskonna Eestis asuvad liikmed pidanud läbirääkimisi nii 
Tallinna linnaga, rahandusministeeriumiga kui ka kohtutud on Tallinna 
Filharmooniaga selgitamaks vennaskonna seisukohta Mustpeade maja osas. Nii 
nagu oleme kirjalikult teatanud rahandusministeeriumile,  oleme selgitanud 
ka linnale, et vennaskond soovib maja tänase kasutusotstarbe jätkumist. Meie 
poolt on välja pakutud lahendus maja  pikaajaliseks  kasutuseleandmiseks 
linnale sobival meetodil ja pikaajalise all peame silmas näiteks perioodi 50 
aastat või enam. Kasutamise meetod võiks olla näiteks kasutusvaldus.   Oleme 
teinud pikaajaliselt koostööd Raidla Ellex advokaadibürooga, kes on  välja 
töötanud üleandmise protsessi  linnale, mis maandab Tallinna riskid.

Maja tagastamisküsimust tuleb  eelkõige vaadelda aspektist,  et tegu on 
õigusvastaselt võõrandatud varaga. Vennaskond omandas hoone ostmise teel 
1531. 1940. aastal vara sundvõõrandati okupatsioonivõimude poolt. Samuti on 
oluline siin mainida, et Mustpeade vennaskond on omandireformi õigustatud 
subjekt.

Miks peaks vennaskonna vara uuesti sundvõõrandatama või vennaskond oma 
õigusriiklikust nõudest loobuma, kui Tallinna linna vaieldamatu vajadus 
„avatud kultuurimaja“ järele on täidetav ka õiguslikult tagatud lepingutega? 
Omand on põhiseaduslikult kaitstud hüve ja seda tunnustatakse kogu Euroopa 
Liidus õigusväärtusena, mis seisab kõrgemal kasutusküsimustest.

Mustpeade maja on Vennaskonna identiteedi kandev sammas. Vennaskonna 600. 
aastapäeva tähistamisega 1999. aastal Tallinnas kaasnes vendade otsus 
taastada vennaskonna aktiivne elu Tallinna kodulinnas ja kodumajas. 
Mustpeade Majas on alates 1407. aastast toimunud nende koosolekud ja 
ühiskondlikud üritused, katkestatuna vaid okupatsiooni ajast. Vennaskond ja 
maja on ajalooliselt kujunenud lahutamatuks tervikuks, mis võimaldaks 
vennaskonnal võimalikult kiiresti taas linnakogukonna osaks saada – 
suureneva arvuga Tallinnas elavatest vendadest (põhikirja kohaselt 
maksimaalselt 100) ning traditsiooniliselt kehtestatud ja uute ürituste ja 
sotsiaalsete kohustuste taasalgatamisega. Usume, et vennaskonna, maja ja 
linna ajaloolise sideme taastamine avaldaks positiivset mõju Eesti 
kultuurielule ja vastaks avalikele huvidele.

Tallinnas korraldatakse regulaarselt koosolekuid, samuti peetakse 
sotsiaalseid üritusi, nagu Lätarepidu, aastakoosolek, hanesööming ning 
osaletakse teiste üritustel (nt kaubanduskoda, Sungala, saatkond). Toetatud 
on Kaitseliitu, Tallinna kogudusi, antud välja stipendiume Eestist pärit 
Saksamaal õppivatele üliõpilastele jne. Tuleb ka möönda, et aktiivsust 
avalikus elus on pärssinud keerulised suhted Tallinna linnaga, mida loodame 
tulevikus näha helgemas valguses.

Mustpeade vennaskond on unikaalne nähtus, millel maailmas teab mis palju 
vasteid ei leia. Tegemist on ainukese aastast 1399 järjepidevalt tegutseva 
organisatsiooniga Tallinnas. Vennaskond on kasvava liikmeskonnaga ja 
rahvusvahelise potentsiaaliga ühing ja endiselt kehtib vennaskonna elu 600 
aastat reguleeriv põhikiri (Skragen) mis kohustab vennaskoda töötama 
Tallinna linna hüvanguks ja kaitseks.

Meie ettepanek on korraldada teile sobival ajal arutelu riigi, linna ja 
vennaskonna vahel. Soovime, et maja küsimust arutataks tegelike vajaduste ja 
võimalike lahenduste kontekstis. Linna  ja vennaskonna soov näha Mustpeade 
majas kultuuriasutust on ühine. Selle eesmärgi saavutaminbe  lahendamine 
mitte ajaloolise ebaõigluse põlistamise, vaid õigluse taastamise kaudu on 
realiseeritav.

Lugupidamisega

Ralph-Georg Tischer

Erkorener Ältester am Wort

/juhatuse esimees/