Subject: Perehüvitiste seaduse ja teise seaduste muutmise seaduse (toitjakaotustoetuse) eelnõule kooskõlastusringil antud tagasiside
From: Ulvi Tüllinen - SOM <[email-masked]>
To: "RAM Info"
Date: Tue, 17 Sep 2024 14:48:15 +0300

Lugupeetud minister

Täname teid perehüvitiste seaduse ja teise seaduste muutmise seaduse
(toitjakaotustoetuse) eelnõule kooskõlastusringil antud tagasiside eest.

Attachmenti on lisatud muudetud eelnõu ja seletuskiri sellisena, nagu see
jõuab peatselt EISi II kooskõlastusringile.

Selgitused rahandusministeeriumi märkustele leiate allolevast tabelist.

Rahandusministeerium

Toetame toitja kaotuse korral riigi makstava rahalise abi ühtlustamist,
kuid leiame, et selle põhimõtteid tuleks põhjalikumalt analüüsida. Kehtiva
seaduse kohaselt on toitjakaotuspensioni puhul tegemist
asendussissetulekuga ning asendussissetulekuid tõesti üldjuhul
indekseeritakse. Eelnõuga tehtava muudatuse kohaselt hakatakse toitja
kaotuse korral edaspidi maksma peretoetust. Ühtegi peretoetust hetkel ei
indekseerita, mis tähendab antud toetusele selgelt erandliku reegli
kehtestamist. Leiame, et sellise erisuse kehtestamist pole eelnõu
seletuskirjas piisavalt põhjendatud. Niisamuti ei ole esitatud olulisi
argumente, miks lisaks tarbijahinnaindeksiga indekseerimisele on peetud
vajalikuks toetuse suurendamist 3%-ga keskmisest töötasust. Eelnõu aluseks
olevas VTK-s on üksnes märgitud, et see suurendab veelgi toetust, mis
tagab parema toimetuleku ning et taoline suurendus rakendub ka elatise
puhul. Eeltoodust lähtuvalt palume esitada analüüs ühele peretoetuse
liigile indekseerimisreegli kehtestamise vajaduse ja põhjendatuse kohta.
Kuna tegemist on iga-aastaselt kasvava toetusega, siis tuleks teha ka
riigieelarve kulu pikaajaline prognoos ja esitada riskistsenaariumid.

Selgitame. Praegu kehtiva süsteemi kohaselt makstakse surma tõttu toitja
kaotanud lapsele indekseeritavat toitjakaotuspensioni.
Toitjakaotuspensioni asendamisel toitjakaotustoetusega tuleb säilitada
lastele vähemalt samaväärne olukord  ja maksta hüvitist, mille
reaalväärtus säilib ajas.

Toitjakaotustoetuse loogika aluseks on võetud ülalpidamiskulude metoodika,
mis on ühtlasi ka lapsele makstava elatise aluseks. Täpsemalt kirjeldatud
eelnõu seletuskirjas.

Seaduseelnõu mõjuanalüüsi on täiendatud pikemaajalise eelarve prognoosiga,
samuti on täiendatud riskide osa.

Heade soovidega

Ulvi Tüllinen
nõunik
[email-masked]

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
 <https://www.sm.ee/> www.sm.ee