Subject: MaaRS § tõlgendus
From: "Annika Kiisk" <[email-masked]>
To: "RAM Info"
Date: Wed, 6 Mar 2024 13:44:52 +0200

Tere.

Meil tekkis küsimus seoses MaaRS §-dega 402 ja 406 ning palume seadusandja
abi nende tõlgendamisel.

Kambja vald on omandanud 2018.a riigilt maareformi seaduse (edaspidi
MaaRS) § 28 kuni 13.07.2017 kehtinud lõike 1 punktide 3 ja 4 alusel
koosmõjus MaaRS §-ga 40¹ ja Vabariigi Valitsuse 02.06.2006 määruse nr 133
„Maa munitsipaalomandisse andmise kord“ (edaspidi Kord) § 13 alusel ning
kooskõlas

Korra § 8 lõigetega 1, 2 ja 3 üldkasutatava maa.

Maareformiseaduse eelnõu seletuskirjast tuleneb: „Eelnõus on lähtutud
põhimõttest, et riigi poolt KOVile tasuta antud maa edasivõõrandamise ja
kasutada andmise menetlustes tuleb eristada MaaRS ja RVS alusel tasuta
antud maad. Ehk kui eelnõukohaste muudatuste kehtima hakkamisel tuleks RVS
alusel tasuta antud maade edasivõõrandamisel KOVil tasuda 50% maa
harilikust väärtusest, siis MaaRS alusel tasuta antud maa
edasivõõrandamisel või kasutusse andmisel sellisest tasu nõudmisest
loobutakse, samuti kaotatakse järelevalve maa edasivõõrandamise ja
kasutusse andmise ajalise piirangu (10 aastat arvates maa andmisest) osas…
kui KOV maad võõrandab, siis on riigil võimalik oma tegevuseks maa KOVilt
tagasi saada tasuta, hüvitades KOVile maa osas tehtud kasulikud
kulutused.“

MaaRS §-st 402 tuleneb, et kohalikul omavalitsusel ei teki käesoleva
seaduse § 25 lõikes 4 sätestatud hüvitise tasumise kohustust, kui
võõrandatakse maa, mis on antud munitsipaalomandisse käesoleva seaduse
kuni 2017. aasta 13. juulini kehtinud § 28 lõike 1 punkti 1, 9 või 11
alusel.

Munitsipaalomandisse andmise korralduses on otsuse tegemiselt tuginetud
MaaRS § 28 kuni 13.07.2017 kehtinud lõike 1 punktidele 3 ja 4. Seega see
välistab meil tuginemise hetkel kehtivale MaaRS §-le 402.

MaaRS § 406 sätestab, et kohaliku omavalitsuse üksusel ei teki kuni 2023.
aasta 31. märtsini kehtinud käesoleva seaduse § 25 4. lõikes sätestatud
hüvitise tasumise kohustust, kui võõrandatakse, antakse kasutusvaldusse
või koormatakse hoonestusõigusega maa, mis on antud munitsipaalomandisse
käesoleva seaduse alusel enne 2023. aasta 1. aprilli.

Meie küsimus on, et kui peaksime otsustama ühel hetkel omandatud maa
võõrandada, kas sellisel juhul kohaldub meile MaaRS § 406 või kehtib antud
paragrahvist tulenev erisus üksnes nendel juhtudel, kui maa
munitsipaalomandisse andmine on toimunud perioodi14.07.2017 - 31.03.2023?

Ette tänades,

Annika Kiisk

Kambja Vallavalitsuse jurist

Telefon: 5301 1185