Subject: Vs: Küsimus uue silmaravimi kohta
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: "Heilika Leinus" <[email-masked]>
Date: Tue, 15 Apr 2025 10:01:34 +0300

-----Algsõnum-----
Saatja: Heilika Leinus <[email-masked]>
Saatmisaeg: esmaspäev, 14. aprill 2025 11:31
Adressaat: Kristi Sarap <[email-masked]>
Teema: Küsimus uue silmaravimi kohta

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!
Kõigepealt suur tänu viimasele päringule vastamast! Vaatasin just, et olen 
kiirel tööpäeval viimasele meilile vastamata jätnud.
Nüüd on meil aga käsil hoopis uus ja põnev teema. Nimelt kiitis EMA hiljuti 
heaks Soome farmaatsiafirma Santen Pharmaceutical silmaravimi Ryjunea, 
millest avaldasime ka nädalavahetusel Postimehe veebiversioonis artikli. 
Sellega seoses tekkisid järgmised küsimused:
1. Kas EMA luba tähendab, et Eestis on seda ravimit nüüd samuti lubatud 
piiranguteta kasutada või peab Eesti ravimiamet selle ka eelnevalt heaks 
kiitma? Kui Eesti ravim peab selle heaks kiitma, siis millise 
hindamisprotsessi ravim veel läbima peab ja kunas on ravimiametil seda kavas 
teha? (Minu tadmist mööda kehtib EMA luba ka Eestis. Kas eksin? Igaks juhuks 
küsin üle, juba sellekski, et ise kindel olla, et tean asju õigesti ja asi 
lugejatele ka puust ja punaseks teha. :))
2. Kas ja millistel tingimustel on Ryjunea või selle toimeaine atropiini 
kasutamine Eestis seni lubatud olnud ja kuidas see nüüd seoses EMA otsusega 
muutub? Taust: Saksamaal oli ravimi kasutamine ka seni lubatud, kuid 
lapsevanemad pidid selle eest ise maksma ja vastutasid ka otseselt juhul, 
kui ravimil esinesid kõrvaltoimed. (Tean Saksamaaga seonduvat veidi, sest 
olen ka seal ajakirjanikuna töötanud.)
3. Kas ravimiametile teadaolevalt Eestis seda ravimit ja toimeainet juba 
kasutatakse? Kui jah, siis kas saaksite tuua mõne näite? Kas Eestis tehakse 
näiteks silmauuringuid, milles kasutatakse atropiini? (Tean, et selle 
küsimusega tuleks ehk pigem haigekassa poole pöörduda, kuid ehk on ka teil 
huvitavaid näiteid.)
4. Kas Ryjunea on ravimiameti hinnangul ohutu ravim? Miks?
5. Kas atropiini või seda sisaldavaid taimi võib ka omal käel kasutada? 
Miks? (See on nüüd selline küsimus, mille eesmärk on lugejale selgitada, et 
selline teguviis on ohtlik. Eksperdi hoiatus on alati mõjusam kui 
ajakirjaniku oma.)
Kiire vastuse eest ette tänades
Heilika

Heilika Leinus
toimetaja
Postimees