Subject: Ed: Lugu ERR-ile
From: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>
To: Kärolin Jenas <[email-masked]>
Date: Mon, 13 Jan 2025 13:57:21 +0200

Saatja: [email-masked] <[email-masked]>
Saatmisaeg: esmaspäev, 13. jaanuar 2025 13:54
Adressaat: Carmen Katariina Sikk <[email-masked]>
Teema: Lugu ERR-ile

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tervist!

Kirjutan ERR-i teadusportaali Novaator toimetusest. Teeme lugu 
psühhedeelikumide kasutamisest vaimse tervise teraapias. Teemapüstitus on 
tõukunud homme Tallinnas peetavast seminarist, kus antakse avapauk selle 
valdkonna arendamisele pühenduvale sihtasutusele (Sihtasutus Teraapia 
Arenduseks ja Innovatsiooniks Psühhedeelikumidega). Lisaks Ravimiametile 
räägin loo tarbeks kahe valdkonna uurimistööga kursis oleva psühhiaatriga. 
Teilt sooviksin sisendit psühhedeelikumide võimaliku teadusliku uurimise 
kohta Eestis.

Küsimused:

1. Kas psühhedeelikumide (näiteks psilotsübiin; MDMA ehk 
3,4-metüleen-dioksü-N-metüülamfetamiin; või meskaliin) uurimine on Eesti 
teadusasutustes hetkel võimalik? St, omamiseks ja kasutuseks on need ühendid 
kriminaliseeritud, kuid kas teaduslikuks uurimistööks on olemas mingigi 
juriidiline alus? Näiteks USAs on samuti kõnealused ühendid enamikes 
osariikides kriminaliseeriud, kuid sealse ravimiameti eriloaga on lubatud 
läbi viia uurimistööd ning vastavalt avatud mitmes ülikoolis sellele 
pühendunud laborid-teaduskeskused.
2. Kui see võimalik ei ole, siis mis peaks juhtuma, et see muutuks -- st kas 
selleks peaks seadust muutma ja vastavad ühendid dekriminaliseerima, 
väljastama eriloa (kui see võimalik) või midagi kolmandat? Kelle otsus see 
lõpuks olema peab?
3. Kuidas Ravimiamet taoliste "uute ühendite" uurimissse suhtub? Näiteks 
Eestiski on juba mõnda aega võimaldatud ketamiini teraapiat, mis näitab 
psühhiaatrite hinnangul väga häid tulemusi. Kas selle taustal võiks 
uurimistööd soodustada ka teiste psühhedeelikumide vallas?

Vastust ootama jäädes

Andres Reimann