Subject: Fwd: [SUSPECTED SPAM] Kommentaar Tartu Postimehes
From: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>
To: Kärolin Jenas <[email-masked]>
Date: Wed, 25 Sep 2024 13:34:24 +0200

From: Emily Lieberg <[email-masked]>
Date: 25. September 2024 at 12:49:34 EEST
To: Carmen Katariina Sikk <[email-masked]>
Subject: [SUSPECTED SPAM] Kommentaar Tartu Postimehes

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Carmen Katariina!

Kirjutan Teile Tartu Postimehest. Nimelt olen kirjutamas üht üldinimlikku 
lugu kraadiklaasidest, millele sooviksin kindlasti juurde lisada ka 
Ravimiameti kommentaari.

Kuna sügis on kohal ja ilmgi on sügisele omaselt järsult jahe ja tuuline, on 
külmetused kerged tulema. Nii tekkis meil toimetuses arutelu selle üle, et 
klassikalisi kraadiklaase on väga keeruline «alla lüüa», paljud ei saagi 
sellega hakkama, näiteks vanemad inimesed. Sealt hargnesid lahti järgmised 
küsimused: miks on näitu raske alla lüüa ning kas eelistada siis hoopis 
digitaalset kraadiklaasi? Aga kas digitaalne on sama usaldusväärne kui 
klassikaline?

Küsiksin sel teemal esmalt üle paar üldisemat fakti.

1.	Mis asendab elavhõbedat elavhõbedavabades kraadiklaasides?
2.	Miks on seda täitevedelikku elavhõbedaga võrreldes keeruline alla lüüa?
3.	Millal jõustus Euroopa Liidus elavhõbedaga kraadiklaaside keeld?

Olen nendel teemadel vestelnud nii proviisori kui ka perearstiga, millest on 
välja koorunud veel paar küsimust.

1.	Tartus Raatuse Südameapteegis tutvusin näiteks selliste klassikaliste 
kraadiklaasidega, millel on kaasas raputuskork. See annab justkui mõista, et 
tegu on laiema probleemiga. Kas raputuskork on lisatud kraadiklaasidele just 
nimelt selle eesmärgiga, et raskesti alla löödavat näitu hõlpsamalt alla 
saada? Kui ei, siis milleks?
2.	Kas praegusele täitevedelikule oleks ka mõni selline alternatiiv, mis 
jahtudes ei hanguks ning mida oleks elavhõbedale sarnaselt lihtne alla lüüa?
3.	Lõpetuseks, paljudel võib veel vanast ajast kodus leiduda elavhõbedaga 
termomeetreid. Kas saaksite anda lühikese ülevaate sellest, mida teha, kui 
see peaks purunema? Ja veel, milline on õige teguviis, kui inimene soovib 
oma vanast elavhõbedaga termomeetrist vabaneda (ilmselt tuleks see viia 
ohtlikke jäätmete käitluspunkti)?

Andke mulle julgesti märku, kui mõni küsimus vajab täpsustamist. Vastuseid 
oleks tarvis hiljemalt selle nädala lõpuks.

Ette tänades
Emily Lieberg
53035450