Subject: Ed: Õhtuleht, Protargoli tilgad
From: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>
To: Kärolin Jenas <[email-masked]>
Date: Thu, 25 Jul 2024 09:03:22 +0300

Saatja: Carmen Katariina Sikk <[email-masked]>
Saatmisaeg: kolmapäev, 17. jaanuar 2024 17:25
Adressaat: [email-masked]
Teema: Fwd: Õhtuleht, Protargoli tilgad

Tere!

Vastas Katrin Kōiv:

1. Miks ravimiamet lubab Protargoli apteekides turustada?

Ravimiameti hinnangul ei avalda Protargoli tilgad patsiendi tervisele 
kahjulikku mõju. Nende kasutamisel on olemas küll allergia avaldumise 
võimalus (Protargoli tilkade tarvitamisel võib ühe võimaliku kõrvaltoimena 
esineda allergiline reaktsioon), kuid kõrvaltoimed ja nende avaldumise risk 
võib kaasneda kõigi ravimite kasutamisega. Seepärast on arstil kohustus 
alati enne ravimi välja kirjutamist võimalikest kõrvaltoimetest patsienti 
informeerida.

Kui arst on patsiendile piisavalt ravimi kasutamise eesmärki ja võimalikke 
kaasnevaid kõrvaltoimeid selgitanud, siis saab patsient ise otsustada, kas 
ta nõustub arsti poolt pakutava lahendusega või mitte. Kui patsient 
tunnetab, et võimalikud kaasnevad kõrvaltoimed on tema või tema lapse jaoks 
liiga suured ja hirmutavad, siis on tal õigus paluda alternatiivse ravimi 
välja kirjutamist.

Ravimiametil ei ole õigust Protargoli lahuse väljakirjutamist keelata, kui 
arsti määratud ravimiga puudub oht  patsiendi tervisele ning võttes arvesse, 
et nohu on üldjuhul iseparanev haigus.

Et tegu on üldtunnustamata meetodiga raviteenuse osutamisel, peaks arst 
järgima VÕS  §763  sätestatut - üldtunnustamata ennetus-, diagnostilist või 
ravimeetodit võib kasutada üksnes juhul, kui tavapärased meetodid lubavad 
väiksemat edu, patsienti on meetodi olemusest ja selle võimalikest 
tagajärgedest teavitatud ning patsient on andnud oma nõusoleku meetodi 
kasutamiseks.

2.       Mis saab edasi, kui arstid on öelnud, et tegemist pole ravimiga, ja 
see pole ette nähtud mitte üheski ravijuhendis?

Kui Eesti Perearstide Selts ja Nina-Kurgu-Kõrvaarstide Selts ei pea 
kolloidhõbeda tilkade valmistamist ning väljastamist apteekidest arsti 
retsepti alusel efektiivsuse puudumise tõttu põhjendatuks, siis saavad nad 
omalt poolt teha teadvustustööd ja jagada arstidele informatsiooni sobivate 
alternatiivide kohta. Arstid, kes on harjunud Protargoli tilku välja 
kirjutama, vajavad eriala seltside poolt teavet alternatiivsete ravimite 
kohta.

Kui Eesti Perearstide Selts ja Eesti Kõrva-Nina-Kurguarstide Selts leiab, et 
Protargoli tilkade kasutamine ja välja kirjutamine arstide poolt ei ole 
põhjendatud, siis saavad nad esitada kirjaliku ettepanek Ravimiametile, et 
teha otsus kolloidhõbeda lahuse valmistamise lõpetamiseks apteekides.

3.	Ütlesite varasemas vastuses, et tänane õigusruum ei sätesta, et 
ravimiamet arsti raviotsust selles osas peaks üle vaatama ja luba andma. 
Mida sellega mõtlesite?

Vastavalt Sotsiaalministri määruses nr 30 (Ravimite väljakirjutamine ja 
apteekidest väljastamine ning retsepti vorm) § 2 sätestatule on Eesti 
Vabariigis tervishoiuteenuse osutamise õigust omavatel arstidel õigus 
meditsiinilisel ja teise isiku ravimise eesmärgil kasutamiseks välja 
kirjutada retsepte ja tellimislehtiEestis kehtiva müügiloaga ravimitele, 
ravimi ekstemporaalseks valmistamiseks apteegis ning „Ravimiseaduse” § 21 
lõigetes 1 ja 7 ettenähtud juhul müügiloata ravimitele. Sellest tulenevalt 
kannavad ravimite välja kirjutamise põhjendatuse eest vastutust arstid. 
Tervishoiuteenuse kvaliteedi üle teeb järelvalvet Terviseamet.