From: "Indrek Kilk" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: "Info" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Thu, 17 Apr 2025 19:51:05 +0300

Tere!

Pöördusite 21. märtsil 2025. a õiguskantsleri poole küsimustega seonduvalt
põhikooli lõputunnistusele kantavate aastahinnetega, mille Õiguskantsleri
Kantselei edastas 28. märtsil 2025. a vastamiseks Haridus- ja
Teadusministeeriumile.

Annan Teie poolt esitatud küsimustele järgmised vastused:

Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 15 lõike 3 punkti 4 kohaselt on
loodusõpetus põhikooli riiklikus õppekavas kohustuslike õppeainete hulka
loetav õppeaine. Põhikooli riikliku õppekava § 1 lõikes 6 sätestatakse –
ainevaldkonnad ja neis kirjeldatavad kohustuslike õppeainete ainekavad on:
loodusained: loodusõpetus, bioloogia, geograafia, füüsika, keemia (lisa 4)
(vt punkti 4). Seega järeldub õigusaktidest, et loodusõpetus on põhikoolis
kohustuslik õppeaine.

Põhikooli riikliku õppekava § 15 lõike 5 alusel esitatakse III kooliastme
lõpul kõigi õpilaste kokkuvõtvad hinded ja hinnangud riikliku õppekava
kohustuslike õppeainete loendi alusel. Lisaks sellele sätestatakse
Vabariigi Valitsuse 13. augusti 2010. a määruse nr 113 „Põhikooli ja
gümnaasiumi lõputunnistuse ning riigieksamitunnistuse statuut ja vormid“ §
11 lõike 4 punktis 6, et kool kannab hinnetelehele põhikooli lõpetamisel
kõigi kohustuslike õppeainete viimased aastahinded.

Põhikooli riikliku õppekava loodusõpetuse III kooliastme 8 esimest
õpitulemust kajastuvad kooli füüsika 7. klassi õpitulemustes. Ülejäänud
loodusõpetuse õpitulemusi sel kujul, nagu need on esitatud loodusõpetuse
riiklikus õppekavas, füüsika ja keemia kursustes leitavad ei ole. Seetõttu
ei ole saavutatavad ka III kooliastme lõpuks loodusõpetuse teadmised,
oskused ja hoiakud. Eelnevat arvestades ei saa füüsika teema sissejuhatuse
hinnet laiendada loodusõpetusele, kuna sisaldab üksnes väikest osa
loodusõpetuse õpitulemustest.

I ja II kooliastmete hindeid ei kanta lõputunnistusele, sest järgnevad
veel II ja III kooliaste, kus ka tehnoloogiavaldkonda kuuluv tööõpetus on
esindatud ja õpilastel on võimalik end arendada. Kõikidel õppeainetel on
kooliastmeti teadmised, oskused ja hoiakud (varem eesmärgid), mis tuleb
saavutada III kooliastme lõpuks. Hinne peegeldab nende eesmärkide
saavutamist. Loodusõpetust ei saa asendada  füüsika, keemia vm õppeainega,
sest õpitulemused, sisu  ja teadmised, oskused ja hoiakud  kooliastme
lõpuks on erinevad.

Lugupidamisega

Indrek Kilk