Subject: ED: [VÄLJAST] Avalik Kiri 2: Kas EV aksepteerib Vene föderatsiooni ettepanekut rikkuda WHO IHR Artikklit 55.2.
From: Ülle Madise <[email-masked]>
To: "Kadi Kallas" <[email-masked]>
Date: Tue, 21 May 2024 08:33:24 +0300

_____

Saatja: [email-masked] <[email-masked]>
Saadetud: teisipäev, 21. mai 2024 00:23:05
Adressaat: Riigikogu; Riigikogu Kantselei; Riigikoguliikmed; Riina Sikkut;
Ülle Madise; Vpinfo; Kaja Kallas
Koopia: Riigikogu; Riigikogu Kantselei; Riigikoguliikmed; Riina Sikkut;
Ülle Madise; Vpinfo; Kaja Kallas
Teema: [VÄLJAST] Avalik Kiri 2: Kas EV aksepteerib Vene föderatsiooni
ettepanekut rikkuda WHO IHR Artikklit 55.2.

Lugupeetud Terviseminister Riina Sikkut,

Käesolev teine pöördimine (manuses) Sotsiaalministeeriumi 17.05.2024
vastusele WCH Estonia poolt saadetud avalikule kirjale: Eesti
hääletamine 77. Maailma Terviseassambleel rahvusvaheliste
tervise-eeskirjade muudatuste ja pandeemialeppe poolt on vastuolus
tervise-eeskirjade artikkel 55-ga

Vastavalt Teie kirjale, et pandeemialeppe ja rahvusvahelised
tervise-eeskirjade (IHR) muudatuste lõplikud dokumendid tõlgitakse eesti
keelde ja avalikustatakse eesti rahvale peale nende vastu võtmist 77.
Maailma Terviseassambleel, ei ole kooskõlas ülemaailmse rahvatervise hea
tavaga, mis näeb ette inimõiguste, põhivabaduste ja väärtuste austamist.
Rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatuste töörühma (WGIHR) viiendal
kohtumisel tegi Venemaa Föderatsioon ettepaneku rikkuda IHRi (2005)
artikli 55 lõikes 2 sätestatud volitusi, kuna Venemaa Föderatsiooni
kinnitusel kujutab see eeskiri endast „bürokraatlikku takistust“, mis
väidetavalt takistab WGIHRile antud ülesande täitmist (vt link nr 1) .

Kahjuks toetas WHO sekretariaat Venemaa Föderatsiooni ettepanekut
jätkata IHRi jämedat rikkumist ja lisaks muutis sellise rikkumise WHO
ametlikuks poliitikaks, kuigi ükski teine riik ei toetanud Venemaa
Föderatsiooni ettepanekut reeglit rikkuda.

Palun leidke meie täismahus kiri manuses (20.05.2024 Avalik kiri nr.2).

  Lisaks on manuses rahvusvaheliste juristide kiri (GHRA) WHOle kus
rõhutatakse samuti IHR Artikkel 55.2 rikkumist.(vt manus GHRA
1.mai.2024).

Kuna PDFis antud lingid ei avane siis on lisatud manuses olevad lingid
ka siia eraldi:

1.
https://www.who.int/news-room/events/detail/2023/10/02/default-calendar/fi
fth-meeting-of-the-working-group-on-amendments-to-the-international-health
-regulations-(2005)

2.
https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/international-hea
lth-regulations-amendments

Lugupidamisega,
WCH Estonia juhatus

--------------------------------------------------------------------------
--------------------
17.05.2024 Sotsiaalministeeriumi vastus WCH Estonia 9.05.2024
pöördumisele:
Lugupeetud World Council for Health Estonia MTÜ juhatus,

Sotsiaalministeerium tänab Teid pöördumise eest seoses Maailma
Terviseorganisatsiooni (edaspidi WHO) rahvusvaheliste tervise-eeskirjade
(edaspidi IHR) muudatuste ja kavandatava pandeemialeppe võimaliku
hääletamisega 77. Maailma Terviseassambleel (edaspidi WHA). Hea meelega
selgitame pandeemialeppe ja tervise-eeskirjade läbirääkimiste protsesse
ja hetkeseisu. Kuna Teie küsimus puudutab eelkõige WHO töökorraldust,
siis tugineme oma vastuses ka WHO poolt jagatud infole.

Pandeemialeppe läbirääkimised on kestnud üle kahe aasta ning tänaseks on
toimunud üheksa ametlikku läbirääkimissessiooni. Samuti on aset leidnud
hulgaliselt mitteametlikke temaatilisi arutelusid, mille on kokku
kutsunud erinevate riikide esindajad. Läbirääkimistel osalevad kõik WHO
osalisriigid, sealhulgas ka Eesti, mis tähendab, et kõik riigid on hästi
kursis läbirääkimiste käigus sisse viidavate sõnastusettepanekute ja
seonduvate aruteludega. Kui osalisriigid jõuavad leppe tekstis
kokkuleppele, esitatakse see Maailma Terviseassambleel hääletamiseks.
Leppe vastuvõtmiseks on vajalik 2/3 riikide häälteenamus. Seejärel tuleb
konventsiooniga liitumiseks ratifitseerida see Riigikogus, mille järel
muutub see Eestile õiguslikult siduvaks.

Rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatuste läbirääkimised algasid
2022.a sügisel, kui WHO osalisriigid leidsid üksmeelselt, et IHRi (2005)
rakendamist on vaja tugevdada. Selleks oli kõigil osalisriikidel
võimalus esitada omapoolsed muudatusettepanekud 16. novembriks 2022 ehk
ca 17 kuud enne 77. WHA toimumist. Kokku esitati 308
muudatusettepanekut. Rahvusvahelisi tervise-eeskirju arutab Maailma
Terviseassamblee raames loodud töögrupp (WGIHR), kus osalevad kõik WHO
osalisriigid ning kõik nad on seega ka teadlikud muudatuste sisust ja
sõnastusettepanekutest. Viienda läbirääkimisvooru lõpus 2023. a
oktoobris otsustas töögrupp, et kõiki esitatud muudatusettepanekute
arutelusid ei suudeta lõpetada 2024 jaanuariks, mistõttu jätkatakse tööd
ettepanekutega maikuuni ning WHO peadirektor esitab 77. WHA-le heaks
kiitmiseks muudatusettepanekute paketi, milles töögrupis on kokku
lepitud. Töögrupis otsustatu on täismahus leitav siit (vt. p 5). Kahjuks
ei ole meil võimalik kommenteerida teiste WHO osalisriikide positsioone,
kuid oma lõpliku seisukoha esitavad kõik riigid Maailma
Terviseassambleel hääletades. Kui IHRi muudatused WHA-l heaks
kiidetakse, ei rakendu need Eestile koheselt, vaid 12 kuu möödudes.
Seejuures on Eestil võimalus nende rakendamist edasi lükata või
muudatustega mitte nõustuda hiljemalt 10 kuu jooksul peale nende vastu
võtmist. Samas märgin, et paljud muudatused, mis on plaanis IHRi sisse
viia, on juba täna reguleeritud Eestis nakkushaiguste ennetamise ja
tõrje seadusega.

Nii pandeemialeppe kui IHRi muudatuste lõplikud dokumendid tõlgitakse
eesti keelde peale nende vastu võtmist terviseassambleel. Avalik
kuulamine mõlema dokumendi tutvustamiseks leidis aset Riigikogu EL
asjade komisjoni juhtimisel veebruaris 2024 ning peale dokumentide
vastuvõtmist Maailma Terviseassambleel on kavas neid põhjalikumalt
tutvustada ka Eesti avalikkusele.

Loodan, et vastasin Teie küsimustele ning edastan ühtlasi vabanduse
ministri nimel, kellel käesoleval nädalal ei olnud võimalust kohtumiseks
juba varem kokku lepitud kohustuste tõttu.

Lugupidamisega,

Triin Uusberg
osakonnajuhataja
Euroopa Liidu ja väliskoostöö osakond
Sotsiaalministeerium

[email-masked]
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn
www.sm.ee

--------------------------------------------------------------------------
---------------------

09.05.2024 12:38 kirjutas [email-masked]:
> Tere,
> Edastame Teile avaliku kirja  Terviseminister Riina Sikkutile:
> https://wchestonia.ee/meie-poordumised/
>
> World Council for Health Estonia MTÜ juhatus
> 09. mai 2024, Tallinn
> [email-masked]