Subject: inva WC poti käetoed
From: Indrek Võeras <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Thu, 19 Jun 2025 11:40:36 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere.

Palun abi. Muhu vald on korraldanud ehitustööde hanked ning alustatud on
Muhu kultuuri- ja vabaajakeskuse osalise ümberehitamisega ning Muhu
Põhkooli tualettide ümberehitamisega. Oluline on lisada, et mõlema hanke
puhul on Muhu vald taotlenud toetust Euroopa Liidu struktuurifondidest.

Mõlema hanke käigus ehitatakse hoonesse inva WC. Koostöös
ehitusettevõtjaga oleme otsinud lahendusi WC potile ja inva käetugedele.

Vastavalt ettevõtlus- ja infotehnoloogia ministri 29.05.2018 määruse nr 28
„Puudega inimeste erivajadustest tulenevad nõuded ehitistele“ § 24 lg 7
peavad WC poti hõlbustavad käetoed olema mõlemal pool WC potti 600mm
vahega ning asuma põrandast 800mm kõrgusel. Sama tingimus kehtis ka
varasemas majandus- ja kommunikatsiooniministri 28.11.2022 määruses nr 14
„Nõuded liikumis-, nägemis- ja kuulmispuudega inimeste liikumisvõimaluste
tagamiseks üldkasutatavates ehitistes“.

Tuginedes Muhu Sotsiaalkeskuse kogemustele, oleme otsinud käetugede
lahendust, mille puhul on eeldus, et tagatud on pikaajaline töökindlus.
Muhu Sotsiaalkeskus on aastate jooksul pidanud paljudel kordadel
käetugesid välja vahetama, sest need ei pea koormusele vastu. Oluline on
võimalus kinnitada käetugi nii põrandale kui seina. On selge, et kultuuri-
ja vabaajakeskuses ning põhikoolis on inva WC poti kasutamise sagedus
väiksem kui sotsiaalkeskuses, kuid töökindla lahenduse saavutamine on
vajalik sellele vaatamata.

Loomulikult ei ole suutnud teha täielikku uuringut Eestis pakutavate
toodete kohta, kuid käetugede puhul, mille oleme leidnud, on kõrguseks
750mm või veelgi vähem. 800mm kõrgusega käetugesid ei ole seni suutnud
leida. Oleme ka leidnud, et Eestis on arvestataval hulgal paigaldatud
750mm kõrgusega käetugesid, sealjuures näiteks haiglas.

Palun Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi seisukohta, kas 750mm
kõrgusega inva WC poti käetugede paigadamine on lubatav.

Kena päeva.

Indrek Võeras

Muhu valla tehniline konsultant

tel 58 667 670