Subject: Tuumaelektrijaama eelnõu tagasiside
From: "Madis Vasser" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: "Liisi" <[email-masked]>,Tarmo Tüür <[email-masked]>,Farištamo Eller <[email-masked]>
Date: Mon, 12 May 2025 23:24:44 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Täname võimaluse eest kaasa rääkida eriplaneeringu algatamise protsessis, 
kuigi äärmiselt lühikese vastamise perioodiga. Saadame 
keskkonnaorganisatsioonide Eesti Roheline Liikumine, Eestimaa Looduse Fond 
ja Päästame Eesti Metsad nimel (organisatsioonide esindajad koopias) 
tagasiside Vabariigi Valitsuse korralduse "600 MW elektrilise võimsusega 
tuumaelektrijaama ja selle toimimiseks vajaliku taristu riigi eriplaneeringu 
ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine" eelnõule.

Rõhutame, et eriplaneeringuga ei tehta üksnes asukohavaliku otsust, vaid see 
peab andma põhimõttelise vastuse küsimusele, kas Eestisse üleüldse on 
otstarbekas ja õiguspärane tuumajaama rajada, arvestades sellega kaasnevaid 
(sh jäätmete ladestamisega kaasnevaid) keskkonnamõjusid ja kulusid 
ühiskonnale. Seda ei ole seni ühegi protsessi käigus hinnatud. 
Eriplaneeringu menetlemisel peab riik tegema läbikaalutud otsuse, kaaludes 
põhjalikult ka riiklikku ja avalikku huvi. (PlanS § 27 lg 1: Riigi 
eriplaneeringu eesmärk on sellise olulise ruumilise mõjuga ehitise 
püstitamine, mille asukoha valiku või toimimise vastu on suur riiklik või 
rahvusvaheline huvi. Riigi eriplaneering koostatakse eelkõige maakonnaüleste 
huvide väljendamiseks riigikaitse ja julgeoleku, energeetika, gaasi 
transpordi, jäätmemajanduse ning maavarade kaevandamise valdkonnas või 
eespool nimetatud huvide väljendamiseks avalikus veekogus ja 
majandusvööndis.)

Konkreetsemad ettepanekud:

A) Teeme ettepaneku Vabariigi Valitsuse korralduse "600 MW elektrilise 
võimsusega tuumaelektrijaama ja selle toimimiseks vajaliku taristu riigi 
eriplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine" eelnõu 
punkt 2 esimesse lausesse lisada: "Riigi eriplaneeringu eesmärk on 600 MW 
elektrilise võimsusega tuumaelektrijaama ja selle toimimiseks vajaliku 
taristu rajamise otstarbekuse ja sobivuse kaalumine ning kavandamine ning 
ühendamine olemasoleva võrguga."

B) Kui eelnevat ettepanekut ei arvestata, teeme ettepaneku eelnõusse lisada 
selge viide, millise otsuse alusel planeering algatatakse, st kust tuleneb, 
et on otsustatud, et Eestisse 600 MW elektrilise võimsusega tuumaelektrijaam 
ja selle toimimiseks vajalik taristu rajatakse.

C) Teeme ka ettepaneku punkt 2 alla tuumajaama toimimiseks vajaliku 
eelduslikult kavandatava taristu nimistusse lisada selgelt "kasutatud 
tuumkütuse lõppladustuspaik".

Põhjendus:

1) Riikliku tuumaenergia töörühma tuumaelektrijaama ja kasutatud tuumkütuse 
lõppladustuspaiga asukohtade eelanalüüsi alltöörühm tõi oma lõpparuandes 
välja, et neid rajatisi tuleks planeerida ühiselt ning lähestikku:

"Alltöörühma hinnangul on vajalik järgmistes etappides koos tuumajaama 
asukohaga otsida ka kasutatud tuumkütuse lõppladustuspaiga asukohta. 
Kasutatud tuumkütuse lõppladustuspaiga rajamine tuumajaama lähedale oleks 
otstarbekas, kuna lihtsustab logistikat ja vähendab infrastruktuuri rajamise 
vajadust."

Link: 
<https://kliimaministeerium.ee/sites/default/files/documents/2023-04/Tuumaelektrijaama%20ja%20kasutatud%20tuumk%C3%BCtuse%20l%C3%B5ppladustuspaiga%20potentsiaalsete%20asukohtade%20ruumianal%C3%BC%C3%BCs.pdf> 
https://kliimaministeerium.ee/sites/default/files/documents/2023-04/Tuumaelektrijaama%20ja%20kasutatud%20tuumk%C3%BCtuse%20l%C3%B5ppladustuspaiga%20potentsiaalsete%20asukohtade%20ruumianal%C3%BC%C3%BCs.pdf

2) Riikliku tuumaenergia töörühma vahearuandes on märgitud järgmine:

"Kasutatud tuumkütuse käitlemise lõpplahenduse koos jaama 
dekomissioneerimise plaaniga peab esitama tuumaelektrijaama arendaja siiski 
juba koos tegevusloa taotlusega."

Link: 
<https://kliimaministeerium.ee/sites/default/files/documents/2023-07/Tuumaenergia%20t%C3%B6%C3%B6r%C3%BChma%20vahearuanne_1.pdf> 
https://kliimaministeerium.ee/sites/default/files/documents/2023-07/Tuumaenergia%20t%C3%B6%C3%B6r%C3%BChma%20vahearuanne_1.pdf

3) Eelnõu seletuskirjas on märgitud, et "tuumaenergia tootmisega seotud 
rajatiste loetelu täieneb/täpsustub REP-i asukoha eelvaliku etapiga 
paralleelselt kulgeva tuumaohutusega seotud õigusliku baasi väljatöötamise 
käigus ning on eelduseks REP-i asukoha eelvaliku otsuse langetamisele." - 
Eelduste kohaselt saab kasutatud tuumkütuse lõppladustuspaik kindlasti olema 
tuumaenergia tootmisega seotud rajatiste loetelus, seega tuleks see 
õigusliku selguse ning planeeringuprotsesside usaldusväärsuse huvides 
algusest peale eelnõus selgesõnaliselt ära märkida.

Lugupidamisega

Madis Vasser

Väiketuumajaamade vanemekspert

Eesti Roheline Liikumine
www.roheline.ee <http://www.roheline.ee>

Tel: +372 5395 0310

Madis Vasser

Senior Expert on Small Modular Reactors
Estonian Green Movement - FoE Estonia

www.roheline.ee <http://www.roheline.ee/>

Tel: +372 5395 0310