Subject: Kiibivaldkonna kompetentsikeskuse loomine Eestisse AIRE keskuse juurde
From: "Kirke Maar" <[email-masked]>
To: "MKM info", "Ahti Kuningas"
Cc: Reet Pärgmäe <[email-masked]>, "Marily Hendrikson",Sandra Särav, "Sigrid Rajalo", "Erik Puura" <[email-masked]>
Date: Wed, 17 Apr 2024 14:19:38 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Tallinna Tehnikaülikool tehisintellekti- ja robootikakeskus AIRE vedamisel
koos keskuse partnerite ja konsolideerunud partneritega, Eesti
Infotehnoloogia- ja Telekommunikatsiooni Liidu ning valdkonna ettevõtetega
nii teenus- kui ka tööstussektorist pöörduvad ühiselt Majandus- ja
Kommunikatsiooniministeeriumi poole, et paluda toetust ja selget otsust
seoses kiibivaldkonna arendamise ja kiibikompetentsi keskuse loomisega
Eestisse.

AIRE keskus esindab 14 partnerit (ülikoolid, teaduspargid ja
assotsieerunud partnerid, sh liidud). AIRE on tänaseks väga hästi toimiv
teenuskeskus, mis osutab ülikoolide, teadusparkide jt partnerite
kompetentside baasil nõudluspõhiseid teenuseid ettevõtetele (170 klienti).
Rääkides tehisintellektist, targast robootikast ja (süva)tehnoloogia
arengust laiemalt on ääretult oluline ka kiibiarenduse teadlikkus,
suutlikkus ning valdkonna tippteadlaste hoidmine Eestis.

Kuna Euroopa komisjoni toetusvoor avaneb juba 9. juulil tähtajaga 17.
septembril, vajame riigi seisukohta hiljemalt 15. maiks 2024 (fail
manuses). Euroopa komisjoni toetuse (kuni 1 M eurot aastas) taotlemise
eelduseks on riiklik otsus (toetuskiri) ja riigi panus 50% (1 miljonit
eurot aastas lisaks 50% EL toetusele).

Soovime rõhutada, et meie nägemusel on ääretult oluline olla Euroopa
infovõrgustikus sees ja selle kaudu hakkaks liikuma ka info täiendavate
meetmete ning teenuste kohta Euroopa liidus, sealhulgas kiibi
pilootliinide jm rahastuse kohta. See ei puuduta sugugi kiipide tootmist
kui sellist eraldiseisvalt, vaid kogu väärtusahelat selle ümber ning
infovoos olemist – ka seda, et meie tehnoloogiaettevõtted on targemad
tellijad selles vallas. Lisas on toodud 49 Eesti ettevõtte nimed, kes on
viidanud teema vajalikkust ja tegu on alles esmase nimekirjaga. Samas
sooviksin rõhutada, et me räägime paljuski ka uute spinn-off ettevõtete
loomise potentsiaalist, näiteks ühe võimalusena selle valdkonna kiirendi
kaudu ülikoolide ja teadusparkide toel. Võimalikes tugiteenustes kokku
leppimine oleks meie ühine järgmine samm pärast strateegilist otsust.

Kiibiarendus (sardsüsteemid ja mikro/nanokiibid) kujutab endast üht kõige
kõrgema keerukuse ja suurema lisandväärtusega segmenti IKTs ning on Eesti
riigi jaoks üheks prioriteetseimaks süvatehnoloogiliseks valdkonnaks
(Arenguseire Keskus:
<https://arenguseire.ee/raportid/suvatehnoloogiate-alternatiivsed-arengutr
ajektoorid-ja-nende-tahendus-eestile/> Süvatehnoloogiate alternatiivsed
arengutrajektoorid ja nende tähendus Eestile).

Eesti suhteline eelis seisneb selles, et

1.	meil on maailmatasemel teadusgrupid, kes tegelevad kiipide turbe,
kiipide töökindluse (kosmosekiirgus) ja energiasäästlike tehisintellekti
kiibirealisatsioonidega. Paljud kiibi valdkonna tippteadlased on juba
lahkunud sh Inglismaale ja USAsse, antud meede aitaks hoida kompetentse
Eestis ja Eesti jaoks;
2.	meil on juba märkimisväärne arv kiibiarendajaid ja kiibikasutajaid
(vt lisa 2) – selles valdkonnas peituv potentsiaal saab avaneda ning riigi
majandust toetada läbi Euroopa Liidu poolt ellu kutsutud programmi (seotud
ühe-nanomeetri tehase rajamisega EL-i);
3.	samuti, see on sektor, mis näitab endiselt kasvutrendi ning vajab
arenguhüppeks riigi toetust – arenguhüppeks, mida me ei mõõda miljonites,
vaid miljardites.

Selles suunas tegutsevad ka kõik naaberriigid.

Lugupidamisega ja heale koostööle lootma jäädes,

Kirke Maar

Tehisintellekti ja robootika keskus AIRE juht

Eesti EDIH (European Digital Innovation Hub)

aire-edih.eu

Tallinna Tehnikaülikool (AIRE juhtpartner)

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Tel. 5164025