Subject: Vastus kiri 27. veebruarist otseinvesteeringute valge raamatu kohta
From: "Andres Saarniit" <[email-masked]>
To: "MKM info", "Koidu Talli"
Cc: "Martti Randveer" <[email-masked]>
Date: Tue, 19 Mar 2024 09:01:43 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Vastus Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kirjale käesoleva aasta
27. veebruarist väljaminevate investeeringute valge raamatu kohta

Tehnoloogia lekke sidumine ainult Eestist välismaale tehtavate
investeeringutega on üsna kitsas vaade. Euroopa Liidu julgeolekule ja
konkurentsvõimele ohtliku info või vara üleandmine võib kaasneda mistahes
raha liikumise või koostöö vormiga, näiteks teaduskoostöö või tööjõu vaba
liikumisega.

Meie hinnangul on välismaale tehtud investeeringutega seonduv tehnoloogia
lekke risk Eestis väiksem kui Euroopa Liidu suurtes tööstusriikides.
Möödunud aasta lõpu seisuga oli otseinvesteeringutena väljapoole Euroopa
Liitu  paigutatud kapitali maksumus ligikaudu  2,7 miljardit eurot (so 7%
SKP suhtes mõõdetuna). Sealjuures on Ühendkuningriiki tehtud
otseinvesteeringute osatähtsus ümmarguselt 30% ja Ameerika Ühendriikide
puhul 20%.

Mis puutub riskide hindamist, siis korraline seiretegevus seda  tõenäoselt
ei võimalda. Eesti Pank on Statistikaameti kõrval teine riikliku
statistika tegija Eestis ning vastutab Eesti finants- ja välissektori ning
finantskontode statistika tegemise eest. Muuhulgas kogume andmeid  nii
välismaalt Eestisse tehtavate kui ka Eestist välismaale tehtavate
otseinvesteeringute kohta. Need andmed avaldatakse 21 tegevusala lõikes.
Detailsemaid andmeid tegevusalade lõikes anname välja vaid põhjendatud
andmepäringute olemasolul ja järgides konfidentsiaalsete andmete
avaldamise põhimõtteid.  Ettevõtete poolt esitatud andmed võimaldavad
eristada ka tööstusharusid, kuid ükski ametlik klassifikaator ei sobi
otsustamaks, kas andmekogumisega kaetud äriühingud omavad ja vahetavad
näiteks kõrgtehnoloogiliste pooljuhtide, tehisintellekti, kvanttehnoloogia
või biotehnoloogiaga seotud väärtuslikku infot.

Lugupidamisega

Andres Saarniit

Eesti Panga rahapoliitika ja majandusuuringute osakonna vanemökonomist