Subject: Täiendava tulumaksu kehtestamisest
From: "Viljar.Kirikal" <[email-masked]>
To: "MKM info" <[email-masked]>
Cc: "Rein Vaks" <[email-masked]>, "Timo Tatar" <[email-masked]>, "Andri Haran" <[email-masked]>, "Helen Pahapill" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Fri, 16 Sep 2022 12:53:27 +0300

Tervist
 
Oleme saanud MKM-ist järgmise kirja:
 
„
Tere!
 
Euroopa Komisjon on välja tulnud ametlike meetmete paketi pakkumisega
energiahindade leevendamiseks. Eelnõu ametlik terviktekst on saadaval:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2022%3A473%3AFIN
&amp;pk_campaign=preparatory&amp;pk_source=EURLEX&amp;pk_medium=TW&amp;pk_
keyword=Energy&amp;pk_content=Proposal
 
Lühidalt:
Eelnõu sisu:
1.  Elektritarbimise vähendamine. Liikmesriigid peaksid vähendama igakuist
elektritarbimist 10%, võrreldes eelnevate kuude keskmisega. Sealjuures
hakkaks kehtima kohustuslik eesmärk elektritarbimise vähendamiseks 5%
tiputundide ajal (kõige suurema tarbimisega tunnid). See peaks tähendama
tarbimise vähendamist keskmiselt 3-4 tunnil igal nädalapäeval. 
2.  Madalama muutuvkuluga EL elektritootmisvõimsuste (eelkõige
taastuvenergia, tuumaenergia, pruunsüsi) liigse müügitulu piiramine EL
tasemel piirhinna seadmise kaudu ning tulude ümber jaotamine riikide
poolt. Põlevkivielektrile see kohustus enam ei rakenduks. Piirhind oleks
180 eurot MWh kohta. Samuti peavad liikmesriigid eemaldama kõik piirangud
taastuvenergia pikaajaliste ostulepingute sõlmimiseks ning nende sõlmimist
tuleb soodustada. Kogu üleliigne müügitulu tuleb suunata lõpptarbijate
toetamiseks (näiteks rahalised preemiad tarbimise vähendamise eest;
otsetoetused elektriarvetel; hüvitised elektrimüüjatele, kelle tulud
vähenevad; toetused energiasäästu edendamiseks). Toetada võib kõiki
lõpptarbijaid, s.h ettevõtteid. Liikmesriigid võivad sõlmida omavahel
lepinguid tulude jagamiseks (importiv ja eksportiv riik; teatud juhtudel
on lepingu sõlmimine kohustuslik). VKEsid võib leebemalt toetada, s.h võib
neile kehtestada riiklikult reguleeritud elektrihinna kuni 80%
elektritarbimise ulatuses, arvestades viimast 5 aastat. 
3.  Fossiilkütuste (nafta, gaas, kivisüsi, rafineerimine) ettevõtete
liigsetelt kasumitelt on kohustuslik võtta ajutine solidaarsuspanus 33%
(solidarity contribution). See kehtiks neile ettevõtetele, kelle tulust
vähemalt 75% teenitakse neil tegevusaladel. Esialgsel hinnangul kehtiks
see ka põlevkiviõlitööstusele. 33% võetaks ettevõtete ärikasumitelt ning
see kehtiks vaid tänavu 1. jaanuaril alanud majandusaasta jooksul teenitud
kasumile. Seda raha peavad riigid kasutama tarbijate rahaliseks
toetamiseks, eriti haavatavatele tarbijatele; energiasäästu edendamiseks;
taastuvenergia investeeringute soodustamiseks. 
Määrus jõustuks 1. detsembrist 2022 (võib ka varem rakendada).
Elektritarbimise vähendamine ja piirhind kehtiksid 31. märtsini 2023. 

MkM ootame meie  ettepanekuid ja arvamusi hiljemalt 21.09 riiklike
seisukohtade kujundamiseks: 
„
 Kuna MKM ei ole kirjas kindel kas selline täiendav tulumaks hakkaks
kohalduma ka PKÕ tööstusele, ning tegemist on Nõukogu määruse eelnõuga,
mille koostamises eeldatavalt MKM osaleb, siis palume MKM-il täpsustada:
1.  millistel argumentidel on asutud esialgsele seisukohale, et täiendav
tulumaks kohaldab ka PKÕ tööstusele?
2.  palume MKM-il täpsustada EMTAK koodid või muu süsteemne määratlus,
mida siseriiklikult kavatsetakse TuMS-iga kooskõlas uue tulumaksu
kohustuslaste määramisel kasutada.
3.  millal täiendava tulumaksu kohaldamine PKÕ tööstusele MKM-ile Eelnõu
sõnastuse põhjal selgeks saab?
 
Seni kuni saame vastused ülaltoodud küsimustele ei saa me anda muud
tagasisidet Eelnõule, kui et ELTL-ist on valitud maksumeetmele ebasobiv
õiguslik alus ning kavas on luua EL õiguses ohtlik pretsedent, kus
otsekohalduva õigusaktiga seatakse EL LR-idele tulumaksu miinimummäärasid,
mille tulu jaotatakse EL omavahendile kohaselt.

Luugpidamisega

Viljar Kirikal
 
 	Viljar Kirikal
Regulaatorsuhete juht / Tehnikaosakond
/ &#43;372 508 8550
[email-masked]
 <http://facebook.com/virukeemiagrupp>
<http://linkedin.com/company/viru-keemia-grupp>
<http://instagram.com/virukeemiagrupp>  
Viru Keemia Grupp
Järveküla tee 14
30328 Kohtla-Järve
www.vkg.ee