Subject: Päring ENPA-st: Euroopa maapiirkondade kultuuri ja pärandi säilitamine
From: Lauraliisa Järve <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, "KUM min"
Date: Mon, 18 Aug 2025 17:31:59 +0300

Tere!

Riigikogu Kantselei poole on päringuga pöördunud Euroopa Nõukogu
Parlamentaarne Assamblee. Nad paluvad Eestilt vastuseid alljärgnevatele
küsimustele:

*	Kuidas integreeritakse Eestis kliimamuutused maaelu arengu
strateegiatesse (How does your country integrate climate change into its
rural development strategies);

Palun täiendage ja/või korrigeerige alljärgnevat:

„In Estonia, the integration of climate change considerations into rural
development strategies is approached through several key initiatives. For
example:

*	Sustainable Farming Practices: environmentally friendly management
support (i.e. support practices that help to reduce pressure on surface
water, groundwater and contribute to the preservation and enhancement of
biodiversity); support for farmers who start conversion to organic farming
and engage in organic farming; regulation for the use of fertilizers and
plant protection products etc.
*	Renewable Energy Projects: promoting the use of renewable energy
sources within rural areas, such as solar and wind power, to reduce
reliance on fossil fuels and decrease greenhouse gas emissions.
*	Maintenance of ecosystem services on arable land, standards for
maintaining land in good agricultural and environmental condition.
*	Establishing foraging areas for bees.
*	Reforestation.
*	Education and training: awareness raising about climate change and
its impacts.“

*	Kuidas Eestis linnapiirkondade laienemise kontekstis ühildatakse
linnastumist maapiirkondade kultuurilise pärandi, põllumajandusmaastike ja
säästva maakasutuse säilitamisega? (With the expansion of urban areas, how
does your country reconcile urbanization with the preservation of rural
heritage, agricultural landscapes, and sustainable land use?);
*	Kas Eestis on traditsiooniliste põllumajandustavade, kohaliku
arhitektuuri ja vaimse kultuuripärandi säilitamise poliitikaid? (Is there
a policy in your country for the preservation of traditional agricultural
practices, vernacular architecture, and intangible cultural heritage
(e.g., production, techniques, and traditional textile motifs)?);

Palun täiendage ja korrigeerige alljärgnevat (vaimne kultuuripärand):

„In Estonia, there are seven cultural spaces that have been allocated
support – Kihnu cultural space, Mulgimaa, Setomaa, Peipsivere (includes
the traditions of the Old Believers and Kodavere), islands (includes the
tradition of Estonian Swedes), Vana-Võromaa, Virumaa (includes the
traditions of Lääne- and Ida-Virumaa). The aim of implementing support
measures for cultural spaces is to value, preserve and pass on the future
generations and to strengthen local identity. The support measures include
supporting folklore festivals, traditional cultures and culture
activities.

*	Kas ja milliseid poliitikaid rakendatakse Eestis maapiirkondadest
väljarände ja noorte väljarände tõkestamiseks? Kas ja milliseid
poliitikaid rakendatakse Eestis maapiirkondade noorte ja naiste osaluse
ergutamiseks maapiirkondade kultuurilise pärandi, käsitöö ja
traditsioonilise oskusteabe säilitamiseks ja edendamiseks? (Are there
measures in your country to combat rural exodus and the migration of rural
youth, and to encourage the participation of rural youth and women in the
preservation and promotion of rural heritage, craftsmanship, and
traditional know-how? For example through education, support for business
creation, promotion of rural tourism, cultural initiatives, or digital
innovation);
*	Kas saate välja tuua häid praktikaid algatustest, mis on edendanud
maapiirkondade kogukondade heaolu, eeskätt noorte ja naiste heaolu? (Can
you provide examples of initiatives that have improved the well-being of
rural communities, especially women and youth?);
*	Kas Eestil on andmeid, et hinnata Euroopa, riikliku, piirkondliku
tasandi (või eraalgatuste) meetmete ja programmide panust maapiirkondade
pärandi säilitamise poliitikasse? Kas võimalik on välja tuua mõõdikuid
nende meetmete ja/või programmide efektiivsuse hindamiseks? (Are there
data to evaluate the respective contribution of European, national,
local/regionaal measures and programs, or private initiatives in rural
heritage preservation policy? And indicators to measure their
effectiveness?).

Kuivõrd tegemist on küsimustega, mis hõlmavad endas erinevaid valdkondi,
on ülevaatliku info leidmine, mille puhul saaksin olla kindel, et tegemist
on ajakohase ja korrektse infoga (mida ka valdkonna eksperdid vastustena
esile tõstaksid), mõnevõrra keeruline. Seetõttu palun teie abi. Kui vähegi
võimalik, palun vastuseid 29. augustiks. Ei ole tähtis, kas vastused
tulevad eesti või inglise keeles.

Ette tänades ja koostööle lootma jäädes

Lauraliisa Järve

nõunik

Õigus- ja analüüsiosakond

Riigikogu Kantselei

Tel: 55 669 946