Subject: [Muinsuskaitseamet: Väljaminev dokument] Estonia juurdeehituse pärandimõju hinnangu koostamisest
From: "Muinsuskaitseamet" <[email-masked]>
To: "OOPER info" <[email-masked]>, "Ott Maaten" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Mirja Ots" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <trii
Date: Thu, 27 Mar 2025 17:05:09 +0200

Lp koostööpartner,

Suur tänu andmast tagasisidet Estonia ooperiteatri juurdeehituse pärandimõju 
hinnangule. Käesolevaga saadame Teile dokumendi lõpliku versiooni. Tänaseks 
on dokument Eesti alalise esinduse kaudu edastatud ka UNESCOle. UNESCOt 
nõustava organisatsiooni ICOMOS rahvusvaheline komitee on võtnud pärandimõju 
hinnangu menetlusse - tutvub sellega ning esitab oma hinnangu ja 
ettepanekud. Tõenäoliselt kulub sellele mitu kuud. UNESCO konventsiooni 
rakendusjuhised ja pärandimõju hindamise juhis näevad ette, et UNESCO 
analüüsi läbinud pärandimõju hinnangu tulemustega tuleb arvestada kogu 
planeerimise- ja otsustusprotsessis ning seetõttu tuleb see koostada ja 
esitada võimalikult varases staadiumis.
2024. aasta oktoobris valminud pärandimõju hinnangu esimesele versioonile 
andis tagasisidet 22 asjasse puutuvat asutust ja organisatsiooni. Kõigile 
küsimustele anti hinnangu lisana toodud tabelis tagasiside, asjakohaste 
paranduste puhul täiendati pärandimõju hinnangu teksti. Veebruaris 2025 
saadeti dokument vastavalt Riigikogu kultuurikomisjoni ettepanekule veel 
kolmele muusikavaldkonna organisatsioonile arvamuse avaldamiseks ning ka 
nende tagasiside lisati tabelisse.
Pärandimõju hinnangut pole Eestis varem koostatud ning arusaadavalt tekitas 
see osapooltes palju küsimusi ning arvamusi. Saadud tagasiside puudutas väga 
laia teemaderingi, arupärimistest pikemad koosnesid rohkem kui 20 küsimusest 
ja kommentaarist. Käsitleti nii juriidilist kui ka sisulist poolt: milline 
on antud juhul avaliku huvi määratlus, kuidas sisustada eriplaneeringu 
mõistet, milline on UNESCO konventsiooni kui välislepingu koht meie 
õigusruumis jne. Korduv küsimus tõstatus Tallinna vanalinna 
muinsuskaitsealale ehitamise lubamise tingimuste kohta, samuti 2008. aastal 
vanalinna muinsuskaitseala (ja ühtlasi UNESCO maailmapärandi paiga) piiride 
laiendamise kohta. Küsimusi tekitas ka pärandimõju hinnangu koostamise nõue, 
sest mitmete teiste vanalinna uute ehitiste puhul seda ei ole koostatud, 
samuti osapoolte piisav kaasatus hinnangu koostamisel ning dokumendi 
koostamist konsulteerinud komisjoni meelsus juurdeehitise küsimuses. 
Korduvalt tuli tagasiside andmisel rõhutada põhilist – tegu on eelkõige 
muinsuskaitse aspektist koostatud dokumendiga, mille metoodika lähtub UNESCO 
juhistest ning see ei analüüsi kavandatava juurdeehituse mõju kohalikule 
muusikakultuurile või loomemajandusele, ega näiteks ka selle võimalikku 
süsiniku jalajälge. Kokkuvõttes jäi pärandimõju hinnangu koostaja hinnangus 
toodud seisukoha juurde, et ooperiteatri soovitud mahus juurdeehitus oleks 
antud asukohas suure negatiivse mõjuga enamikule Tallinna vanalinna kui 
erakordse ülemaailmse väärtuse tunnustele ning kaaluda tuleks 
väiksemamahulist ruumilist sekkumist või siiski teist asukohta. Kogu 
pärandimõju hinnangu koostamise protsess on möödunud teravdatud avalikkuse 
tähelepanu all, mis näitab kõigi osapoolte hoolt rahvuskultuuri ühe sümboli 
hea käekäigu eest.

Dokument on leitav siit: 
https://www.muinsuskaitseamet.ee/sites/default/files/documents/2025-03/Estonia%20ooperiteatri%20juurdeehituse%20p%C3%A4randim%C3%B5ju%20hinnang.pdf

Lugupidamisega
Muinsuskaitseamet