Subject: SEISUKOHAD ja TAGASISIDE PALVE - EL/Euratom lahkumine Energiahartast mõju - välislepingud ja -investeeringud DL 26.02
From: Annika Päsik <[email-masked]>
To: "Eesti Advokatuur" <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Marko Udras" <[email-masked]>,Eesti Tööandjate Keskliit <[email-masked]>, <[email-masked]>,Eesti Suurettevõtjate Assotsiatsioon <[email-masked]>, "Konkurentsiamet" <[email-masked]>, "Karl Jaak Rebane" <[email-masked]>, "Eesti Pangaliit" <[email-masked]>, "Eesti Roheline Liikumine" <[email-masked]>,Eesti Keskkonnaühenduste Koda <[email-masked]>, "Fridays for Future Eesti" <[email-masked]>, "Eesti Taastuvenergia Koda" <
Cc: "Anastassia Batulin kliima" <[email-masked]>, "Priit Masing" <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Kerli Kiili" <[email-masked]>
Date: Mon, 19 Feb 2024 16:46:20 +0200

Tere!

Augustis kaasasime teid saamaks tagasisidet Energiaharta lepingus osalemise 
teemal seoses EL ja Aatomenergiaühenduse Energiaharta lepingust 
väljaastumise teatistega - antud linkide kaudu leiab nii ettepanekute eesti 
kui inglise keelse teksti : 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52023PC0446> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52023PC0446 ja 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52023PC0447> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52023PC0447.

Kuna Euroopa Liidu poolt Energiaharta lepingust (Energy Charter Treaty) 
lahkumisel võib olla mõju Eesti ettevõtete investeeringutele EL väliste 
riikide energiasektoritesse, seetõttu võib see ka ettevõtteid puudutada, kes 
on välisinvesteeringuid teinud Energiahartas osalevatesse liikmesriikidesse 
või saanud investeeringuid nendest riikidest pärit ettevõtetest. 
Ettevõtetele: palume Teil hinnata ja teada anda, kas Teie ettevõtte poolt on 
tehtud/ei ole tehtud välisinvesteeringuid EL välistesse riikidesse, mis 
kvalifitseeruvad Energiaharta lepingu alusel kaitstavateks.

Rõhutaksime, et EL-i lahkumisel Energiahartast jääb 20 aastaks kehtima 
praegune lepinguvariant - olemasolevate investeeringute kaitse tingimused 
jäävad endisteks, kuid tulevikus tehtavad investeeringud Energiaharta alusel 
enam kaitset ei oma.

Energiaharta leping on energiasektori suhtes kohaldatav mitmepoolne 
kaubandus- ja investeerimisleping, mis allkirjastati 1994. aastal ja jõustus 
1998. aastal. Energiaharta leping sisaldab sätteid investeeringute kaitse, 
energiamaterjalide ja -toodetega kauplemise ja nende transiidi ning 
vaidluste lahendamise mehhanismide kohta. EURATOM on energiaharta lepingu 
osaline koos Euroopa Liidu, ELi 26 liikmesriigi ning Jaapani, Šveitsi, Türgi 
ja enamiku Lääne-Balkani ja endise NSVLi riikidega, välja arvatud Venemaa ja 
Valgevene.

Lühidalt eelnõudest: Euroopa Komisjon avaldas 7. juulil kaks nõukogu otsuse 
eelnõud - üks millega kiidetakse heaks Euroopa Aatomienergiaühenduse 
(EURATOM) taganemine energiaharta lepingust ja teine, milles käsitletakse 
Euroopa Liidu taganemist energiaharta lepingust. Protsess jäi pausile, kuna 
oodati teist eelnõud, mis käsitleks ka juhist/otsust EL liikmesriikide 
suhtes, kes soovivad edasi jääda Energiaharta koostöö formaati. Eelpool 
mainitud eelnõu saabumise kindlus ja tähtaeg ei ole veel teada, küll aga 
soovib eesistuja liikuda kahe juulis välja antud eelnõuga edasi.

Oleme ministeeriumis jõudnud lõpuks protsessiga Vabariigi Valitsuse 
seisukohtade kujundamiseni, kus oleme ka põhimõtteliselt arvestanud sügisel 
laekunud tagasisidega. Meie esialgsed seisukohad on hetkel järgmised:

1.	Toetame EL väljaastumist Energiahartast.
2.	Peame oluliseks, et EL välja astumisel saab EL liikmeriik  otsustada 
edasise osalemise osas Energiaharta lepingus juhul kui lepingut 
moderniseeritakse.
3.	Eesti jääb Energiaharta liikmeks ainult juhul kui toimub Energiaharta 
lepingu moderniseerimine.

Plaan on jõuda 6.03 ministeeriumide koordinatsioonikogusse ja 14.03 
Valitsusse ning 28.03 EL Asjade Komisjoni.

Andke märku juhul kui teil on mõtteid seisukohtade osas hiljemalt 26.02(k.a) 
järgnevatele mõlematele kontaktidele: energeetika osakonna nõunik ja 
vastutav Energiaharta teemadel 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked] ja välissuhete nõunik 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]. Kui teil on soovi teha koosolek antud 
teemal arutamiseks enne 28.02, siis andke palun ka märku vastates siia 
kirjale.

Pikemalt Energiahartast taustaks:

Energiaharta lepingut ei ole alates 1990. aastatest oluliselt uuendatud. 
Kehtiv ajakohastamata leping ei ole ELi investeerimispoliitika 
ja -õigusnormidega ega ELi energia- ja kliimaeesmärkidega kooskõlas. Lepingu 
sätted investeeringute kaitse kohta, sealhulgas investori ja riigi vaheliste 
vaidluste lahendamise mehhanismid, ei ole kooskõlas ELi lähenemisviisiga 
investeeringute kaitsele. Lisaks ei sobi eespool kirjeldatud tingimustel ja 
piiramata ajaks fossiilkütustele antav kaitse kokku Euroopa rohelises 
kokkuleppes, kavas „REPowerEU“ ja kliimamääruses sisalduvate ELi 
eesmärkidega kiirendada üleminekut fossiilkütustelt taastuvenergiale, 
saavutada suurem energiasõltumatus, tagada ELi energiajulgeolek ning täita 
kohustus vähendada 2030. aastaks heitkoguseid vähemalt 55 % ja saavutada 
2050. aastaks kliimaneutraalsus. Seetõttu teeb komisjon ettepaneku, et EL ja 
Euratom taganeks energiaharta lepingust.

Energiaharta lepingut on püütud moderniseerida alates 2019.a., kuid paraku 
ei ole see õnnestunud ja seetõttu hindab Euroopa Komisjon, et ainus lahendus 
on EL-il Energiaharta lepingust välja astuda. Eesti on seni toetanud 
Energiaharta lepingu moderniseerimist. Manuses ka moderniseerimise teemal 
Valitsuses kinnitatud seisukohad 2022.a  lõpus.

EL eesistuja välja pakutud teekaardi kohaselt astub EL/Euratom 
Energiahartast välja, kuid liikmesriikidel jääb võimalus edasi liikmeks 
jääda tingimustel, mis täpsustuvad Nõukogu aruteludel.

Komisjoni ettepanek puudutab nõukogu otsust, mis käsitleb liidu taganemist 
energiaharta lepingust vastavalt nimetatud lepingu artikli 47 lõikele 1.

Sellise otsuse vastuvõtmine nõukogus pärast Euroopa Parlamendilt nõusoleku 
saamist vastavalt Euroopa Liidu toimimise lepingu artikli 218 lõike 6 punkti 
a alapunktile v võimaldaks komisjonil teatada kirjalikult energiaharta 
lepingu hoiulevõtjale (st Portugali Vabariigile) lepingust taganemisest 
vastavalt energiaharta lepingu artikli 47 lõikele 1.

Energiaharta lepingu artikli 47 lõike 2 kohaselt jõustub liidu taganemine 
lepingust ühe aasta möödumisel päevast, mil hoiulevõtja on teate kätte 
saanud, või taganemisteates märgitud hilisemal kuupäeval.

Energiaharta lepingu artikli 47 lõike 3 kohaselt kohaldatakse 20 aasta 
jooksul alates liidu taganemisest energiaharta lepingust jätkuvalt 
energiaharta lepingu sätteid selliste investeeringute suhtes, mida teiste 
lepinguosaliste investorid on teinud liidu territooriumil või liidu 
investorid on teinud teiste lepinguosaliste territooriumil. Energiaharta 
lepingu artikli 47 lõige 3 ei mõjuta liidusiseseid suhteid, mille suhtes 
energiaharta lepingut, sealhulgas selle artikli 47 lõiget 3, ei ole kunagi 
kohaldatud, ei kohaldata ega hakata kohaldama.

Kaunist alanud nädalat!

Annika Päsik

Nõunik ehituse, energeetika ja maavarade valdkonnas

Välissuhete osakond

+372 5885 1067

Suur-Ameerika 1, Tallinn 10122

Eesti Kliimaministeerium