Subject: Tagasiside Karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõule
From: "Kai Part" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Cc: "Made Laanpere" <[email-masked]>, "Helle Karro" <[email-masked]>
Date: Wed, 27 Aug 2025 18:18:12 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lp eelnõu koostajad!

Toetame Karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõud (nõusolekupõhine
seksuaalvägivalla käsitlus).

Tunnustame eelnõu seletuskirja- see on põhjalik ja teaduspõhine.

Tervitatav on "jah"-mudeli valik - see suurendab Eesti inimeste õigust
seksuaalse enesemääramise kaitsele.

Meie arvates on oluline nõusoleku põhimõtte selgitamine § 141 lg 5, sest
see lisab õigusselgust ja vähenab riski nõusoleku põhimõtte ebaühtlaseks
tõlgendamiseks.

Teeme ettepaneku lõige 3 loetellu lisada veel "magamine".

Tervitatav on plaan veel enne seaduse jõustumist (1.6.2026) korraldada
koolitusi seksuaalvägivalla üleelanutega kokku puututvatele
asjatundjatele.

Toetame omalt poolt oma erialase tegevusega, et seaduse sätestatud
seksuaalse nõusoleku põhimõte leviks meie patsientide hulgas ja leiaks
kajastamist seksuaalhariduses alates alusharidusest kuni kõrgkoolini.

Seadusel on tasakaalustav mõju - riigis oleme loonud heatasemelise abi
seksuaalvägivallaohvritele (seksuaalvägivalla kriisiabikeskused), kuid
siiani on ohvrite seksuaalse enesemääramise õigus olnud seaduses ja
menetluses ebapiisavalt toetatud. Loodame, et seadus vähendab
taasohvristamist menetluses ja vähendab seega seksuaalvägivallast tingitud
(tervise)kahju.

Lugupidamisega

Kai Part

Made Laanpere

Helle Karro

Tartu Ülikooli Kliinilise Meditsiini Instituudi naistekliinik ja
seksuaaltervise uuringute keskus

Kai Part
Kaasprofessor
Naistekliinik ja seksuaaltervise uuringute keskus
<https://sisu.ut.ee/suk/> https://sisu.ut.ee/suk/
Kliinilise Meditsiini Instituut
Tartu Ülikool
56680778