Subject: FW: Päring seoses kehtiva Erakonnaseaduse § 12 sätestatu osas.
From: "Liisa-Ly Pakosta - JUSTDIGI" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium"
Date: Tue, 18 Mar 2025 17:29:15 +0200

From: Lauri Laats <[email-masked]>
Sent: Tuesday, March 18, 2025 5:15 PM
To: Liisa-Ly Pakosta - JUSTDIGI <[email-masked]>
Subject: Päring seoses kehtiva Erakonnaseaduse § 12 sätestatu osas.

Pr Liisa-Ly Pakosta

Justiits- ja digiminister

18. märts 2025.a.

Päring seoses kehtiva Erakonnaseaduse § 122 sätestatu osas.

Lugupeetud Liisa-Ly Pakosta

Seoses Erakonnaseaduse ja krediidiasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu
585 SE menetlemisega Riigikogus on tekkinud küsimused, mille osas
sooviksime Justiitsministeeriumi  seisukohta.

Toon siinkohal välja paragrahvid, mille kohta soovime vastuseid.

Kehtivas erakonnaseaduse § 122  on erakondade laenuküsimus reguleeritud
alljärgnevalt:

§ 122.   Laenamine

  (1) Erakond võib sõlmida laenulepingu ainult juhul, kui laenuandja on
krediidiasutus ning laenamine toimub turutingimustel. Laenulepingut võib
tagada ainult erakonna varaga või tema liikme käendusega.

  (11) Laenulepingutest tulenevate kohustuste summa ülempiir on 25
protsenti erakondadele riigieelarvest eraldatavast summast. Erakondade
rahastamise järelevalve komisjon avaldab summa oma veebilehel. Ülempiiri
ei kohaldata valimisliidu suhtes ning erakonna suhtes, mille § 121 lõikes
2 märgitud tulude kogusumma eelmisel majandusaastal oli alla 50 000 euro.

[RT I, 05.02.2014, 1 - jõust. 01.04.2014]

  (2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatut ei kohaldata igapäevases
majandustegevuses tavapärastele ja turutingimustel tehtavatele
tehingutele.

  (3) Käesolevas paragrahvis sätestatud tingimusi rikkuv tehing loetakse
keelatud annetuseks.

[RT I, 10.12.2010, 1 - jõust. 01.04.2011]

Vaadates üle ja tuginedes 23.05.2013 põhiseaduskomisjoni arutelu ja antud
seaduse  seletuskirja siis, määrati ülempiir erakondade riigieelarvelise
rahastamise proportsioonina, kuna varem sellist regulatsiooni ei
eksisteerinud. 2013. aastal oli vastav ülempiir ligikaudu 1 350 000 eurot,
kuna erakondadele eraldati riigieelarvest 5,4 miljonit eurot. Ehk
ülempiiri summa 1 350 000 eurot moodustaski 25% erakondade eraldiste kogu
summast

Väljavõte 23.05.2013 põhiseaduskomisjoni seletuskirjast

<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/21b6338a-f8fd-4330-9db0-8
e9898fbf1f7/>
https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/21b6338a-f8fd-4330-9db0-8e
9898fbf1f7/

1 p 3 paragrahvi 122  täiendamine lõikeaga 11

Täiendusega seatakse ülempiir erakonna võimalikest laenulepingutest
tulenevate kohustuste piiramiseks. Kehtiva regulatsiooni kohaselt ei ole
määratletud, kui suures ulatuses on erakonnal võimalik end
laenulepinguliste kohustustega siduda ja koormata.

Kohustuste ülempiir on seotud erakondadele riigieelarvest eraldatavate
summadega. 25 protsenti riigieelarvelistest vahenditest oleks käesolevalt
umbes 1 350 000 eurot.

2025.aastal eraldatakse erakondadele riigieelarvest 4 870 500 eurot, mis
on 5% vähem kui eelmisel aastal.

Lähtudes 2013. aasta seaduse menetluse seletuskirjas toodud arvutustest,
kujuneks erakondade 2025. aasta maksimaalseks laenulimiidiks 1 217 625
eurot.

Hetkel on Riigikogus menetluses erakonnaseaduse ja krediidiasutuste
seaduse muutmise seaduse eelnõu (585 SE), mille esimene lugemine toimus
18. märtsil 2025. Selle eelnõuga tunnistatakse kehtetuks erakonnaseaduse §
122 lõige 11. Lähtudes eelnõu seletuskirjast, näib see olevat mõistlik
ettepanek.

Eeltoodust tulenevalt palume vastuseid järgmistele küsimustele:

1.	Kas perioodil 2014–2024 oli erakonnaseaduse §122 rakendatav ning
kas seda ka rakendati? (Küsimus tuleneb eelnõu 585 SE seletuskirjas
toodust.)
2.	Lähtudes hetkel kehtivast erakonnaseadusest, kuidas peaksid
erakonnad toimima, kui soovivad oma poliitiliseks tegevuseks võtta laenu?
3.	Kas meie poolt esitatud arvutus, mis põhineb 2013. aasta eelnõu
seletuskirjal (laenulimiidi suurus 1 217 625 eurot), on korrektne?

Loodame saada teie vastused hiljemalt 21. märtsiks 2025.

Lugupidamisega

Lauri Laats

Riigikogu Eesti Keskerakonna fraktsiooni esimees

T: +372 631 6683 M: +372 52 71 505

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn. www.riigikogu.ee
<http://www.riigikogu.ee/>