Subject: FW: TRAM-i kommentaarid küberturvalisuse seaduse muutmise eelnõule
From: "MKM info" <[email-masked]>
To: "[email-masked]"
Cc: <[email-masked]>
Date: Tue, 21 Jan 2025 10:51:51 +0200

Tere!

Edastame tulenevalt kuuluvusele Justiits- ja Digiministeeriumile.

Teadmiseks: Karin Victoria Kuuskemaa-Ivanov
[email-masked]
<mailto:[email-masked]>

Lugupidamisega

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium

From: Karin Victoria Kuuskemaa-Ivanov
<[email-masked]>
Sent: Tuesday, January 21, 2025 10:26 AM
To: Raavo Palu MKM <[email-masked]>; [email-masked]
Subject: TRAM-i kommentaarid küberturvalisuse seaduse muutmise eelnõule

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Austatud Raavo Palu!

Edastan Transpordiameti mõtted seoses küberturvalisuse seaduse muutmise
eelnõuga. Otsesed parandusettepanekud meil puuduvad.

Merenduse kommentaar: Sadamate osas on KüTS muudatus sadamate osas
vähemkoormavas suunas – kui varasemalt pidid kõik turvaülesandeid täitvad
sadamad kohaldama KüTSi sätteid, siis nüüd välistatakse need sadamad, kus
ei ole töötajaid üle 50 ja käive üle 10 milj euro. RIA nimetab iga kahe
aasta järel need sadama pidajad, kes peavad nõudeid täitma. Selline
2-aastane intervall võib aga nö piiripealsete ettevõtete puhul olla häiriv
ja segadust tekitav (nt sadam määratakse oluliseks üksuseks, 2 aasta
pärast jäetakse nimistust välja ja 2 aastat hiljem jälle lisatakse
nimistusse) – küberturvalisuse tagamisel on oluline pigem stabiilsus, mis
võimaldab juurutada korrektseid organisatsiooni põhiväärtuseid ja
kvaliteedi tagamise süsteemi. TRAM peab koostama turvanõudeid täitvate
sadamate turvalisuse alaseid riskianalüüse (iga 5 aasta järel), mistõttu
võib analüüsides olla keeruline hinnata ja viidata, kas sadamal on
kohustus KüTS täita või mitte, kuna tegemist on muutuva asjaoluga.
Selgusetuks jääb ka see, kui sadam enam ei ole oluline üksus KüTS
tähenduses, siis kas ja milliseid küberturvalisuse tagamise nõudeid sadam
sellest hoolimata täitma peaks ja kes selle üle järelevalvet peaks
teostama – hetkel TRAMil puudub pädevus oma riskianalüüside käigus
kübernõrkuseid tuvastada.

Lennunduse kommentaar: Küberturvalisuse seaduse muutmise puhul on tegemist
NIS2 (Euroopa Parlamendi ja nõukogu küberturvalisuse 2. direktiivi)
kohustusliku (ja hilinenud) ülevõtmisega. Kuigi ka NIS2 käsitleb
lennundust ja paljud küberturvalisuse nõuded on Part-IS'ga sarnased, siis
fookuspunktiks on oluliste teenuste püsimajäämine, Part-IS puhul on aga
fookuspunktiks lennuohutus. Küberturvalisuse seaduses on pädevaks
asutuseks määratletud RIA, seega peame asuma RIA-ga sel teemal koostööd
tegema.

Lugupidamisega

Karin Victoria Kuuskemaa-Ivanov
õigusosakonna juhataja

Õigusosakond
+372 50 52 667

 <http://www.transpordiamet.ee/> www.transpordiamet.ee