Subject: Selgitus- KTS
From: "Kaire Reier" <[email-masked]>
To: "Justiitsministeerium"
Date: Mon, 11 Nov 2024 19:17:54 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Justiitsminister.

Palun justiitsministri seisukohta, kas selline tegevus on õiguspärane ja 
kuidas peaks sellises olukorras käituma.

Olen võlanõustaja ja tihtilugu kokku puutunud absurdse olukorraga.

Kohtutäituri menetluses on võlgniku suhtes näiteks 3 täiteasja (rahatrahv) 
aastast 2009, menetluses ühtegi senti sissenõutud ei ole.

Põhinõude osas on kohtutäitur kohaldatud aegumist ning leiab, et tasumisele 
kuulub täitekulu (1/2 kohtutäituri tasust +alustamise tasu ja täitekulu) 
järgmiselt:

1) - 42.78 eurot

2) - 42.78  eurot

3) - 42.60  eurot

Riigikohus on korduvalt asunud seisukohale, et  kohtutäituril on õigus 
põhitasule võrdselt sissenõutud summaga, seega sissenõutud põhitasule õigust 
ei olnud.

Menetluse alustamise tasu on muutunud sissenõutavaks menetluse alustamisega 
ja samuti aegunud.

Täitekulude kohta tehtud kohtutäituri otsus on TMS § 1 lg 1 p 16 järgi 
iseseisev täitedokument, millest tuleneva nõude aegumistähtaeg kümme aastat 
(vastavalt TsüS § 157).

Riigikohus on ka selgitanud et täitekulud tuleb samas menetluses sissenõuda. 
TMS § 207 lg 1 kohaselt Kohtutäitur lõpetab täitemenetluse rahalise 
karistuse ja varalise karistuse

sissenõudes täitmise aegumise tõttu, kui rahalist karistust või varalist 
karistust ei ole sisse nõutud karistusseadustiku §-s 82 sätestatud tähtaja 
jooksul.

Aegumistähtaega hakatakse lugema kohtutäituri otsuse jõustumisest. 
Täitekulude aegumisele tuginemiseks peab võlgnik esitama kohtutäiturile 
avalduse ning tasuma avalduse läbivaatamise tasu kohtutäituri seaduse § 41’1 
sätestatud ulatuses ja korras.

Aegumise avalduse läbivaatamise tasu on 18.30 eur. Iga täiteasja kohta tuleb 
tasuda eraldi läbivaatamise tasu.

Summade laekumisel kohtutäituri ametialasele arvelduskontole täitemenetlus 
lõpetatakse ja arvelduskontod vabastatakse arestist. Ühtlasi on küsimus, 
Riigikohus on ka leidnud, et inimene ei tohiks olla mitme täitemenetluse 
tõttu kehvemas olukorras kui ühe täitemenetluse tõttu, seega kuidas peaks 
käituma kui erinevate täiturite juures on näiteks 4 kehtivat täitemenetlust 
ning täituritel on õigus ainult kogusumma põhitasule (mis üldjuhul on 
väiksem kui eraldi väikeste summade tasud).

Parimate soovidega, Kaire Reier