Subject: FW: WIPO diplomaatiline konverents ja disainileppe (DLT) ettevalmistamine
From: "Justiitsministeerium"
To: "Justiitsministeerium"
Date: Wed, 3 Jul 2024 14:03:21 +0300

From: Kärt Nemvalts 
Sent: Wednesday, July 3, 2024 11:13 AM
To: [email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;; [email-masked];
[email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]'
&lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;;
[email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]'
&lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;; [email-masked];
[email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]'
&lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]'
&lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]'
&lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]; [email-masked]'
&lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;;
[email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]'
&lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;;
[email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;;
[email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]'
&lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]'
&lt;[email-masked]&gt;; [email-masked]' &lt;[email-masked]&gt;;
[email-masked]'
&lt;[email-masked]&gt;
Cc: Margus Viher &lt;[email-masked]&gt;; Cady Kaisa Rivera
&lt;[email-masked]&gt;; Karol Rummi &lt;[email-masked]&gt;;
Martin Jõgi &lt;[email-masked]&gt;
Subject: WIPO diplomaatiline konverents ja disainileppe (DLT)
ettevalmistamine
 
Lugupeetud koostööpartner
 
Anname teada, et käesoleva aasta novembrikuus (11-22.11.2024, Ar-Riyāḑ,
Saudi Araabia) toimub Maailma Intellektuaalse Omandi Organisatsiooni
(World Intellectual Property Organisation, WIPO) poolt organiseeritud
diplomaatiline konverents, sõlmimaks disainilahenduste kaitset
reguleerivate õigusnormide ühtlustamise leping (Design Law Treaty, DLT).
Konverentsi materjalid, s.h. konverentsil arutatava instrumendi teksti
tööversioonid (DLT/DC/3, Basic Proposal for the Design Law Treaty;
DLT/DC/4, Basic Proposal for the Regulations Under the Design Law Treaty)
on leitavad WIPO kodulehelt.
 
Diplomaatilise konverentsi ettevalmistamiseks kohtus eriistungil
oktoobris 2023 WIPO kaubamärkide, tööstusdisainilahenduste ja geotähiste
püsikomitee (SCT). Eriistungil ette valmistatud dokumendid saadeti
omakorda tutvumiseks konverentsi ettevalmistuskomiteele, kes arutas
konverentsi alusdokumente 2023 oktoobris. Mõlemal kohtumisel esindas
Eestit Patendiamet. 
 
Disainilahenduste kaitset puudutava leppe eesmärk on ühtlustada
tööstusdisainilahenduste kaitse taotluste esitamise menetluslikke aspekte
ja vorminõudeid. Näiteks käsitletakse selles taotluse esitamise eri
etappe, taotluste avaldamist, uudsussoodustuse perioodi (grace period),
tööstusdisainilahenduse kujutise esitamist, kirjeldust ja kohustust
registreerida litsentsid intellektuaalomandi registris. See ei puuduta
materiaalõiguslikke küsimusi (disainilahenduse määratlus, kaitse kehtivuse
tingimused ja ulatus). Leppe praegune tekst sisaldab mh lepinguosalistele
ka võimaluse (mitte kohustuse) nõuda, et taotlejad avalikustaksid
disainilahenduses kasutatud või neisse lisatud traditsiooniliste
kultuuriliste väljendusvormide, põlisteadmiste ning bioloogiliste ja
geneetiliste ressursside päritolu või allika (vt ettepaneku artikkel 3). 
 
EL õiguses sisalduvad kõnealust valdkonda puudutavad normid eelkõige nn
disainidirektiivis ja EL disaini määruses, mille mõlema reform on
lõpusirgel. St normid sisalduvad direktiivis 98/71/EÜ disainilahenduste
õiguskaitse kohta ning veel avaldamata ja jõustumata direktiivi
ettepanekus disainilahenduste õiguskaitse kohta (2022/0392(COD)); samuti
nõukogu määruses (EÜ) nr 6/2002 ühenduse disainilahenduse kohta ning veel
avaldamata ja jõustumata määruse ettepanekus, millega muudetakse nõukogu
määrust nr 6/2002 ja tunnistatakse kehtetuks komisjoni määrus (EÜ) nr
2246/2002. Eestis leidub asjaomane regulatsioon tööstusdisaini kaitse
seaduses ning tööstusdisainilahenduse määruses. Suuremaid ebakõlasid EL
disainiõiguse, mis on omakorda üle võetud nimetatud Eesti õigusaktidega,
ja planeeritava leppe vahel ei ole. Justiitsministeerium on nimetatud EL
disainireformiga EL institutsioonides ka jooksvalt tegelenud, osapooli
kaasanud ning vastavad Eesti seisukohad on riigisiseselt ka heaks
kiidetud.
 
Kokkuvõttes soovime Teid ennekõike informeerida novembris toimuvast WIPO
diplomaatilisest konverentsist, mille eesmärgiks sõlmida rahvusvaheline
leping tööstusdisainide kaitseks, ühtlustades taotluste esitamise
menetluslikke aspekte ja vorminõudeid. Samas, kui Teil on täpsemaid
ettepanekuid või märkusi seoses kõnealuse regulatsiooniga, mis puudutab
näiteks konkreetselt Eestis kehtivate puutumust omavate normide
rakendamist või on välja tuua võimalikke Eestile ainuomaseid probleeme
seoses WIPO lepingu ettepaneku esialgses tekstis pakutuga, siis palume
sellest Justiitsministeeriumile teada anda hiljemalt 26. augustiks 2024
aadressile [email-masked], [email-masked] või [email-masked].
 
Lugupidamisega
 
		Kärt Nemvalts	
	Juhataja	
	Intellektuaalse omandi ja konkurentsiõiguse talitus	
	Justiitsministeerium	
	[email-masked]	
	53438846