Subject: Meeldetuletus: lastega töötava inimese tausta tuleb kontrollida
From: "Anna-Liisa Uisk"
To: "JM info Shared MB"
Cc: "karistusregister.info"
Date: Tue, 30 Apr 2024 16:00:21 +0300

Hea kirjasaaja
 
Kirjutan Teile justiitsministeeriumist. Kas teate, kelle olete palganud
lastega töötama?
 
Võime loota, et lastega töötavatel inimestel on parimad eesmärgid ja
kavatsused. Paraku lootusest ja heast esmamuljest alati ei piisa selleks,
et lapsi kriminaalse taustaga töötajate eest kaitsta.
 
Me saame lapsi kaitsta, kui teeme potentsiaalsetele töötajatele ning juba
lastega töötavatele kolleegidele regulaarselt taustakontrolli. See kehtib
ka ajutiste (hooaja)töötajate või -vabatahtlike värbamisel näiteks
lastelaagrite, suvekoolide ja muude lastele suunatud vaba aja veetmise
võimaluste ning huvitegevuse korraldamisel. Tööandjal tuleb kontrolli teha
inimestele, kes oma töös või kutsetegevuses lastega vahetult kokku
puutuvad. Lastega tegelevatele ja töös muul moel kokku puutuvatele
organisatsioonidele on see seadusega ette nähtud kohustus.
 
Seaduse järgi tuleb alates 1. jaanuarist 2023 igal tööandjal, kelle
töötajad lastega vahetult kokku puutuvad, teha oma töötajaile regulaarset
kontrolli vähemalt korra aastas.
 
Meeldetuletuseks kirjutan lihtsast ja tasuta võimalusest, millega saab
töötaja ning tööle, teenistusse või vabatahtlikuks kandideerija tausta
kontrollida. Selline võimalus asub veebilehel e-toimik.ee, kuhu sisse
logides saab lastega töötamise piirangu kohta teha päringu sektsiooni
„Karistusregistri päring“ kaudu inimese isikukoodi põhjal.
 
Muide, taustakontrolli tegemise võimalus on ka igal lapsevanemal, kes
palkab omale näiteks lapsehoidja või soovib veenduda, et tema lapse
õpetaja või treener pole toime pannud mõnda süütegu, mille tõttu ei sobi
ta lastega töötama.
 
Täpsemat teavet teenuse kohta koos videojuhendi ning vastustega korduma
kippuvatele küsimustele leiab veebilehelt just.ee/kontrollitausta. Lastega
töötamise piiranguga inimese tööle võtmine või süstemaatiline töötajate
tausta kontrollimata jätmine on karistatav.
 
Meie soovitame tööandjatel teha lastega töötamise piirangu taustakontrolli
juba töötavatele inimestele vähemalt iga kuue kuu tagant. See aitab
veenduda, et töösuhte perioodil pole töötajale karistusi lisandunud.
„Usalda, aga kontrolli“ on siin oluline põhimõte, mis aitab lapsi kaitsta
ning võimalikku kahju ennetada.
 
Palun jagage seda kirja ka oma võrgustike liikmetele!
 
Suur tänu kõigile, kes lastega töötamise piirangu kontrolli regulaarselt
teevad. Aitäh, et aitate lapsi kaitsta. Kui Teil tekib lastega töötava
inimese tausta kontrollimise kohta lisaküsimusi, soovitame kirjutada
e-aadressile [email-masked] või helistada 663 6359.
 
Lugupidamisega
Anna-Liisa Uisk
kriminaalpoliitika nõunik
Justiitsministeerium