Subject: Küsimus VAET-i kohta kohtule dokumentide esitamise kohta
From: Mairi Näksi
To: "JM info Shared MB"
Date: Thu, 14 Mar 2024 17:05:57 +0200

Tere!

Sooviksin teavet kinnipeetavate poolt VAET-i kaudu kohtutele edastatavate
kohta.  Need dokumendid ei ole kinnipeetavate poolt allkirjastatud.
Dokumentide all on järgnev märge: /Dokumendi esitaja on autenditud Vangide
Infoportaali autentimislahendusega./.

Küsimus on, mil viisil on dokumendi esitaja autenditud Vangide
Infoportaali autentimislahendusega. Kas autentimise protsess on mingi
õigusakti alusel reguleeritud? Ma otsisin, kuid ei leidnud seda ise.
Kuidas autentimine tegelikkuses läbi viiakse?

Ringkonnakohtule edastatud VAET-i juhise järgi kasutavad kinnipeetavad
tahvelarvuteid. Sisselogimine toimub näotuvastussüsteemiga. Kui mingil
põhjusel näotuvastus ei toimi, saab vangla kontaktisik aidata isikul
tahvlisse sisse logida. Mida see täpsemalt tähendab? Kas kinnipeetava nime
all saab süsteemi sisse logida üksnes kinnipeetav või on vangla ametnikel
ka juurdepääs? Kas igal kinnipeetaval on süsteemi sisse logimiseks ainult
temale teadaolev isiklik võti?

Küsimus on ajendatud alljärgnevast. Kohtule võib tsiviilkohtumenetluse
seadustiku (TsMS) § 336 lg 1 järgi avaldusi ja muid dokumente, mis peavad
olema kirjalikus vormis, esitada ka elektrooniliselt, kui kohus saab
esitatud dokumendi välja trükkida ja dokumendist teha koopiaid. Dokument
peab olema varustatud saatja digitaalallkirjaga või edastatud muul
sellesarnasel turvalisel viisil, mis võimaldab saatja tuvastada. Saatja
loetakse üheselt tuvastatavaks, kui elektronkirjale on lisatud saatja
isikliku võtme abil moodustatud autentsustunnistus. Kohtulahendi peale
kaebuse esitamise korral tuleb kaebuse originaal esitada kümne päeva
jooksul (TsMS § 335 lg 2). Kohus ei võta apellatsioonkaebust menetlusse,
kui asja läbivaatamist takistab apellatsioonkaebusele seaduses sätestatud
vormi ja sisu nõuete rikkumine, muu hulgas pädeva isiku allkirja puudumine
kaebusel (TsMS § 637 lg 2).

Ringkonnakohtule esitatud elektrooniliste kaebuste puhul on seega oluline,
et kaebus oleks digitaalallkirjastatud. Põhimõtteliselt peaks olema
võimalik kaebust edastada ka muul digitaalallkirjaga sarnasel turvalisel
viisil, mis võimaldab saatja tuvastada (vt ka RKTKm 29.05.2012,
3-2-1-74-12, p 8 jj).

Seetõttu on ringkonnakohtul oluline teada, mida tähendab, et „Dokumendi
esitaja on autenditud Vangide Infoportaali autentimislahendusega“, ning
kas selline autentimine on käesolevalt kuidagi reguleeritud.

Ette tänades

Mairi Näksi

Tartu Ringkonnakohtu kohtujurist